Zeit2

Zeit2

Zeit2 prøver at skille sig ud fra mængden af shoot 'em ups med en smart lille tidsrejsemekanik. Men er denne gimmick nok til at fange?

Shoot 'em up-genren har rødder, der går næsten lige så langt tilbage som computerspil i sig selv. Den havde sin storhedstid gennem 80'erne og de tidlige 90'ere, men har gennem de sidste mange år mest været en niche. Det betyder dog ikke, at der ikke stadigvæk er gang i genren - den lever i bedste velgående, og har et utal af variationer og undergenrer.

Og selvom der måske ikke er mange blockbustere eller GOTY-vindere i mellem, så udkommer der stadig masser af shmups. Det betyder at det er svært at skille sig ud, og derfor benytter mange af dem en eller anden form for gimmick, der pifter det klassiske skyd-alt-hvad-der-kommer-mod-dig-gameplay. Det mesterlige Ikaruga havde for eksempel sort/hvid-mekanikken, hvor alle fjender havde én af de to farver, og kun kunne skades af den anden, så man konstant var nødt til at skifte mellem de to.

Zeit2 (som vist skal udtales "Zeit Squared" - det er ikke en to'er) har også en gimmick, og en ret klygtig en af slagsen. Her kan man nemlig jævnligt spole tiden nogle sekunder tilbage - men alt hvad man foretog sig inden tidsrejsen bliver stadig udført af ens "skygge", og på den måde kan man i korte øjeblikke være to steder på én gang. Det betyder dobbelt så meget ildkraft som normalt, og ved at skyde på sin skygge kan man lave ekstra kraftige angreb. En slags tidsforskudt co-op for én spiller. Man kan også spole tiden fremad, så spillet et kort øjeblik går hurtigere, og udfordringen bliver større.

Zeit2

Det er en smart mekanik, der både kan fungere som en ekstra chance, når man kvajer sig, men med lidt planlægning også kan give en ordentlig stereoideindsprøjtning til mængden af prygl man uddeler. Shmup-genren har tradition for at være svær, men også for at være en spiltype man med den rette indsats kan blive rigtig, rigtig god til, og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at loftet for hvor meget man kan klemme ud af tidsrejsemekanikken er enormt højt.

Spørgsmålet er bare om man så har lyst til at investere den nødvendige mængde tid for at blive tidsrejsemester. For selvom der er en smart gimmick i hjertet af Zeit2, så føles resten af spillet en smule... kedeligt. Stemning er her ikke meget af, og grafikken er holdt i en abstrakt og siluet-agtig stil, med en farvepalet der består af sort, hvid og blå mod en dybmørk baggrund. Variationen i fjenderne forholder sig mest til størrelse og antal skud de skal have for at dø, og der kan gå lang tid mellem de øjeblikke, hvor man for alvor oplever noget nyt.

Udfordringen består mest i at regne ud hvordan man nu får dræbt alle fjenderne i den aktuelle bølge, eller i hvert fald nok af dem (man mister energi, for hver fjende der passere ud af skærmen). Modstanden de yder er meget passiv, da de fleste af dem ikke skyder igen eller styrer mod en, og derfor virker gameplayet meget mekanisk. Det står i kontrast til bosskampene, der gladelig skyder igen og i højere grad stiller ens reaktionsevne på prøve.

Zeit2

Spillet starter med en kampagne-del, inddelt i en række kapitler, hvor man løbende låser op for nye våben og så videre. Herudover kan man låse op for en række andre spiltyper, der ændrer lidt ved formlen, såsom spil på tid eller uendeligt spil med tilfældige fjender. Ingen af dem ændrer dog ved at kernegameplayet halter.

Zeit2 er nok kun rigtig interessant, hvis du er fanatisk shmup-fan, der allerede har spillet resten af din samling til døde. Der er andre spil i genren, der er væsentligt bedre, og udover den smarte gimmick er der ikke rigtig noget i Zeit2, der for alvor drager i forhold til resten af feltet. Heldigvis er det en Xbox Live-titel, hvilket betyder at der er en trial-udgave tilgængelig. Kan du lide shmups er den værd at prøve, men hvis du ikke straks bliver forelsket, kan du roligt undgå det fulde spil.

Zeit2
Zeit2
Zeit2
Zeit2
Zeit2
Zeit2
Zeit2
Zeit2
Zeit2
Zeit2
Zeit2
6 / 10
+
Fin og original gimmick
-
Kedeligt og ensformigt gameplay, uinteressant grafik

Et andet syn

Thomas Blichfeldt

Som stor fan af shmup-genren er jeg altid glad for at se en nyt spil røre på sig i denne uddøende genre, og var derfor naturligvis også interesseret i at få fingrene i Zeit2, men oplevelsen var bare ikke lige så god som jeg havde håbet.

Folk der ligesom mig godt kan lide at redde hele universet fra roret af sit eget lille rumskib, bør først og fremmest holde sig for hovedet at Zeit2 i højere grad er et puzzlespil der gør brug af actionelementer, end det er et egentlig skydespil. At mestre de unikke evner er uden sammenligning den vigtigste opgave spillet byder dig, men grundet at hver bane kun har en optimal løsning, bliver det hurtigt et spørgsmål om indlæring og ikke om hvor skarpe dine reflekser er.

Desværre er det hele bare ikke sjovt nok, og Zeit2 virker det meste af tiden i langt højere grad som en god ide end et godt spil. Det er meget tydeligt at der er blevet arbejdet med de forskellige former for tidsmanipulation, men det virker som om udvikleren har glemt at sno det hele om et underholdende spil.
5/10

4
Zeit2Score