Dansk
Gamereactor
previews
XDefiant

XDefiant kunne blive et glimrende skydespil med bekymrende monetarisering

Please Ubisoft, kontroller jeres live-strukturer!

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Når man ser på det i makroperspektiv, er der meget få grunde til ikke at være begejstret for Ubisofts XDefiant. Free-to-play, hardcore og fokuseret, arena-shooter med en række ikoniske Ubisoft-brands. Det er i bund og grund et action-præget centrum for "Ubisoft-universet" (ja, det eksisterer åbenbart nu). Men på trods af dette gjorde afsløringen af XDefiant ikke meget for at gøre folk begejstrede for endnu et Ubisoft-skydespil dengang, da der er tale om et live-service-projekt, og gud ved, at vi ikke har brug for flere af den slags.

Det er mange måneder, ja, over et år siden, at XDefiant blev annonceret, og efter en lang periode med tavshed omkring spillet er Ubisoft tilsyneladende ved at gøre sig placere dette projekt i hænderne på spillerne, da der i dag officielt starter en lukket beta. I denne bestræbelses ånd fik jeg for nylig mulighed for at spille et par timer af XDefiant, og jeg er faktisk positivt overrasket over hvad jeg oplevede, selvom jeg stadigvæk er bekymret for spillets fremtid.

Gameplayet er ret selvforklarende. Du hopper ind i en af de 14 baner, og spiller en række forskellige modes som en karakter fra samling af unikke fraktioner. Spiltyperne er primært designet til 6v6-kamp, og det er nogle af dem, som enhver Call of Duty-spiller vil nikke genkende til med det samme og såsom Domination, Occupy (alias Hardpoint), Hot Shot (Kill Confirmed), Zone Control og Escort, som er stort set en kopi af Overwatch-delen. Herfra handler det blot om at slå modstanderholdet til pointgrænsen ved at skyde hinanden ned og samle så mange point som muligt undervejs. Hvis du har spillet et arena-skydespil før, vil du føle dig hjemme her.

Dette er en annonce:
XDefiant
XDefiantXDefiant

Det er ikke i disse modes, at XDefiant ser ud til at skille sig ud fra andre skydespil, det er i dets faction-system, som, hvis du virkelig koger det ned, næsten føles som et heltesystem. I øjeblikket er der fem fraktioner, der hver især er skræddersyet til et Ubisoft-mærke, hvilket betyder at du har Far Cry 6's Libertads, Watch Dogs' DedSec, The Divisions Cleaners, Splinter Cells Echelon og Phantoms'... ja, Phantoms. Og selvom udtrykket "fraktion" kunne antyde, at der er flere aspekter ved en enkelt klasse, er de i virkeligheden opdelt mellem de kerneevner, som du vælger at gå i kamp med, da den snedige Echelon-fraktion eksempelvis enten kan medbringe en usynlighedsevne eller en dragt, der fungerer som en rekognosceringsenhed og afslører fjender i nærheden. Hver fraktion har dog et specifikt sæt af andre evner, som er til stede uanset hvilken hovedevne du vælger, og som spiller ind på fraktionens tema, for eksempel er DedSec's Ultra-evne (tænk Overwatchs Ultimate) altid Lockout, som hacker og forhindrer fjender i at bruge deres evner, og dette er det samme for passive egenskaber på tværs af hver fraktion.

Fraktionssystemet er virkelig godt implementeret, og ingen fraktion føles massivt stærkere eller dårligere end de andre, og faktisk kan du nemt vælge en hvilken som helst fraktion og integrere dem i gameplayet, for når alt kommer til alt er XDefiant ikke en såkaldt hero-shooter som Overwatch, hvilket betyder, at gameplayet og metaen ikke er lige så rigid som i Blizzards titel.

Dette er en annonce:

Mens du ikke rigtig kan tilpasse meget på fraktionssiden, er våbnene noget helt andet. Uanset hvilken fraktion du vælger at spille, kan du bruge alle våben i XDefiant, og ved at få kills og erfaring ved at bruge våben kan de stige i level, og låser op for dele, der gør det muligt at specialisere dem yderligere til den måde, du vil spille på. Tilpasningssættet her minder om Call of Duty: Modern Warfare II's Gunsmith, bortset fra at det er mere rudimentært og mindre komplekst at forstå. I bund og grund er det generelt bedre for spillerne, selv om buildcrafting tager et slag.

Selv om jeg kan lide pakken med våbentilpasning, er jeg ikke fan af et spil med for mange muligheder for udvikling, som det er tilfældet her. For at kunne holde trit skal du løbende opgradere hver enkelt fraktion og derefter hvert enkelt våben. Ved at gøre dette vil du låse op for nye våben, nye attachments, og alt det andet lir. Det er her, at live-service elementerne sniger sig ind og begynder at bekymre mig, da jeg allerede ved, at jeg ikke vil have tid til virkelig at udforske dette i sin fulde dybde, når spillet til sidst lanceres, det vil kun de, der udelukkende forpligter sig til XDefiant, gøre. Det er skruen uden ende, for der er så mange opgraderingsmuligheder, så mange XP-barer, så mange levels - jo, spillet er designet til kontinuerlig aktivitet, men mister måske øjebliksfølelsen som resultat.

Men tilbage til gameplayet. Inden vi går væk fra våbenføringen og den generelle følelse i XDefiant, vil jeg gerne tilføje, at det virker som en meget premium AAA shooter. Våbnene og bevægelserne føles flydende og responsive, og selvom at den såkaldte "time-to-kill" er ret lav, betyder tempoet i XDefiant, at du aldrig er ude i lang tid, hvilket er præcis,hvad et arena-skydespil skal kunne. HUD'en er også stramt designet og raffineret, og overvælder ikke med information, som du ikke har brug for.

Dertil kommer baner, som er designet med et enkelt begreb i tankerne, der vil gøre enhver shooter-fan blød i knæene: "three lanes". Hver bane føles som en klassisk Call of Duty-bane med overvejende tre "lanes" at bevæge sig ned ad, der er gennemskåret af forskellige bygninger og gyder og den slags. Og selvom jeg kun nåede at spille XDefiant i et par timer, føltes banerne intuitive og nemme at forstå, samtidig med at der stadig er masser af kroge og hjørner til at få et overtag på intetanende modstandere. Åh, og det faktum, at de fleste er baseret på steder fra Ubisoft-spil, gør det hele endnu sjovere, da du kan tage til The Divisions ødelagte Times Square, Pueblito (baseret på et sted fra Far Cry 6's Yara), Watch Dogs' Nudleplex og meget mere.

Mens jeg vil tilskrive de forfærdelige servere og dårlige forbindelser til det faktum, at det var en pressepremiere, så er det fortsat monetarisering der bekymrer mig mest. Dette er et free-to-play-spil, hvilket betyder, at det skal generere indtægter på en anden måde end ved direkte køb, og det betyder, at XDefiant har et Battle Pass, en butik, premium valuta og alle de andre ting, der forsøger at få dig til at bruge penge på kosmetik og andre tilføjelser, der ikke tilføjer noget til gameplayet på nogen form for måde.

XDefiant
XDefiantXDefiant

Men intet af dette ændrer på det faktum, at markedet for live-tjenester er fuldstændig nådesløst, uanset hvilket spil der er tale om. Der er for mange spil i dag, der kræver din udelte opmærksomhed, og det er ærligt talt umuligt at engagere sig i flere spil med live-elementer på én gang, og det er netop det faktum, der bekymrer mig mest ved XDefiant. For selvom dette spil virker som et sjovt og underholdende skydespil, skal det, for at det kan overleve og trives, trække folk væk fra titaner som Call of Duty, Battlefield, Fortnite, Apex Legends, Destiny 2, ja, selv Rainbow Six: Siege, og jeg tror ikke, at dets præmis og gameplay er unikt nok til at gøre det i første omgang, for slet ikke at tale om at det så på en eller anden måde lykkes at fastholde spillere uger og måneder efter lanceringen. MultiVersus lignede et sikkert hit med sit unikke koncept og interessante cast, men tre måneder senere havde spillet kun en brøkdel af sin spillerbase. Live-spil er på et vendepunkt.

Så selvom XDefiant helt klart er et spil, der føles raffineret, førsteklasse og sjovt, kan jeg ikke helt sige, at det bliver et hit endnu. Med sin free-to-play-natur og sit stramme gunplay og action kan jeg se det være et spil, der tiltrækker mange spillere ved udgivelsen, men som så efterfølgende bløder spillere. Forhåbentlig kan den tætpakkede plan for sæsonindhold og support efter lanceringen (der lover nye baner, fraktioner, våben og meget mere) gøre noget ved dette, da det ser ud til, at XDefiant kan blive det næste store skydespil og efterfølgeren til Siege. Kort sagt kan man sige, at jeg er forsigtigt optimistisk omkring XDefiant lige nu, og jeg håber oprigtigt, at det finder sin plads på markedet, for det er et meget sjovt og veldesignet skydespil.

HQ

Relaterede tekster

XDefiantScore

XDefiant

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Til trods for at spillet virkelig mangler et gratis Battle Pass, så er det her kommet virkelig godt fra start af.



Indlæser mere indhold