Xcom: Chimera Squad

Xcom: Chimera Squad

Firaxis vender, på overraskende vis, tilbage med et nyt Xcom-spil ud af det blå. Men bare rolig, de ved stadig lige præcis hvordan sådan et spil skal skæres.

Hvis du ikke havde hørt at der var et nyt XCOM på vej, så er det helt forståeligt. Det var der nemlig ikke nogen der vidste, før XCOM: Chimera Squad blev annonceret for lidt over en uge siden. Det er heller ikke småting, Chimera Squad gør op med. Med en pris på kun 20 Euro, og 50 procent rabat i den første uge, er det prissat mildest talt aggressivt. Som om det ikke var nok, så kan du her for første gang i XCOMs historie have et squad af unikke karakterer, som rummer både mennesker og aliens. Med et væld af nye tiltag og et forfriskende politi-tema må der siges at være rigeligt af nye tiltag i Chimera Squad, og vi er klar til at fortælle om vores oplevelse med denne spændende satsning fra Firaxis.

Omend de moderne XCOM-spil anses for at være guldstandarden for turbaserede taktiske spil, så har de også deres problemer. Gameplayet kan blive noget ensformigt, og historien har også ofte bevæget sig noget sløvt, før det hele kulminerer til sidst. Der er altså både pacing- og gameplay-problemer, som et nyt spil kan arbejde på. Det er utrolig heldigt, at Firaxis også lader til at se samme problem, for Chimera Squad lader til at ville ruske op i både gameplay, setting og storytelling.

Chimera Squad tager denne udfordring op ved at placere dig som leder for titlens Chimera Squad, som er en speciel afdeling under XCOM. Du skal hjælpe det lokale politi i byen City 31, som ellers har været et fredeligt sted, hvor mennesker og aliens har levet side om side efter XCOM vandt krigen for fem år siden i XCOM 2 (beklager spoiler, men det kan ikke rigtig undgås her). Her skal du efterforske et attentat, og skal gennemgå forskellige kriminelle grupper for at finde sandheden. Hvad der er forfriskende her er bl.a. en masse nye lokationer og mål, som løbende giver masser af variation i fjender, miljøer og stemning. Eksempelvis kæmper i en del af spillet mod en kult af snigmordere, som er dygtige til nærkamp, såvel som mod nogle lovløse, som fokuserer mere på mentale evner. Som helhed giver dette solid variation til spillet, og mens visse missioner føles meget underordnede, så er dette fokus på en enkelt by med mange udfordringer et frisk pust.

Xcom: Chimera Squad
Xcom: Chimera Squad

Som i tidligere spil skal du tænke taktisk i, hvilke missioner du tager, både for at få de rette ressourcer, men også for at byens "Anarchy Level" ikke når max, hvilket vil føre til et tabt spil. Som man avancerer i spillets historie bliver man straffet hårdere for at ignorere en mission eller situation i byens forskellige distrikter, som får mere "Unrest", hvilket i grælle tilfælde vil få byens Anarchy til at stige. Samtidig bliver der flere såkaldte "Dark Events", som gør missioner sværere, fx ved at man møder sværere aliens på missioner, såsom de Big Daddy-agtige Andromedons. Denne eskalering i sværhedsgrad er en god idé, men alligevel har spillet lidt for voldsomme udsving i sværhedsgrad, fra at missioner er latterligt nemme til at man får en rimelig udfordring, i hvert fald på Normal-sværhedsgraden. På normal var det sjældent at jeg mødte en ordentlig udfordring, og jeg er ikke en særligt garvet XCOM-fan. Det er en skam, da en stabil udfordring er ret vigtig for at man nyder XCOMs turbaserede kamp, så det kan være jeg har en gennemspilning med mere udfordring til gode.

Det er dog i spillets karakterer og kampe, der er mest nyt under solen. Chimera Squad er nemlig et hold af i alt 11 præskabte karakterer, du gradvis låser op for. Det er altså ikke tilfældigt genererede soldater længere, men karakterer med baggrundshistorier, spændende evner og personligheder, som stiger i rank. Disse omfatter bl.a. mennesker, hybrids, samt en muton, sectoid og viper. Mens man ikke kommer vanvittigt meget under huden på karaktererne (og det er vel heller ikke hensigten i XCOM), så tilføjer en smule dialog løbende en varm stemning til spillet, som både passer med seriens stil, men også Chimera Squads forfriskende politi-tema.

De nye karakterer spiller godt sammen med spillets nye gameplaymekanikker, når du sender op til fire karakterer ud på en mission. I SWAT-stil skal du på missionerne infiltrere fjenders områder, og dette fungerer først gennem et såkaldt "Breach", hvor holdet kan sparke døre ind, sprænge en væg i stykker, kravle gennem skakter eller hoppe gennem et vindue, og på denne måde kan ændre slagets gang. Større missioner har på til tre breaches, og det er derfor en større del af spillet end man lige skulle tro. Som i resten af kampene kan dit hold påvirke et breach ret så meget, både med specielle breach-items og -evner, bl.a. i form af healeren Terminal, som kan heale hele holdet med 2 HP, hvilket kan give et velkomment boost mellem kampe i store missioner. Aggressive typer som mutonen Axiom (en af mine favoritter) kan også påvirke et breach, bl.a. i form af Axioms Battering Ram-evne, som kan sende fjender i panik når han braser ind ad døren.

Xcom: Chimera Squad
Xcom: Chimera Squad

Når du først er gået i flæsket på modstanderne, vil du møde Chimera Squads måske største ændring til XCOM-formlen: tursystemet. Som i Dungeons & Dragons er ture i Chimera Squad initiativbaserede, så hver enkelt holdmedlem, fjende eller bombe tager sin del i samme runde som alle andre. Dette er i kontrast til tidligere spils skak-lignende system, hvor spilleren tager sin tur, efterfulgt af samtlige fjender. Det nye system giver i min optik et glimrende nyt niveau af taktik, og gør spillet mindre tungt. Det supplerer karakterernes evner mesterligt, da timing nu er en langt større faktor. Hvis din holdkammerat er placeret udsat, så kan du eksempelvis bruge Terminals evne til at give dem en ekstra handling i hendes tur. Forståelse af dette nye timing-aspekt kan gøre om man vinder eller taber, da man fx nu kan vide, om ens holdkammerater kan nå at flytte sig eller heale sig selv, før en fjende angriber, eller om de skal heales eller få et skjold fra en holdkammerat. Med en karakter som Claymore, som kan smide håndgranater, er det også vigtigt at holde øje med, hvornår granater eksploderer. Kan de fjender, du har udset dig, nå at flytte, eller sprænger granaten, før det er deres tur? Dette nye tursystem er i min bog langt mere engagerende end hidtil, og er et spændende nyt tiltag for serien.

Jeg har kun én enkelt kritik at rette mod gameplayet i Chimera Squad, og det er at man ikke kan finde nogen detaljer om fjenderne, andet end hvor meget skade, man kan give dem, og hvornår de vil angribe. I XCOM: Enemy Unknown var dette en F1 genvej, og adskillige mods måtte bringe dette tilbage til XCOM 2, hvor det blev fjernet. Hvis bare man kunne klikke på fjendens ikon i hjørnet og se en masse detaljer om deres abilities, aktive effekter og mulige angreb, ville det være en glimrende tilføjelse. Det ville ikke kun være værdifuldt fra et strategisk perspektiv, det ville også give én adgang til mere lore, og en bedre forståelse for kampene og universet. Dette er en skam, og noget man kunne håbe blev implementeret i fremtiden.

Mens jeg holder af de nye tiltag i form af veldesignede karakterer, Chimera Squad bringer, så er jeg måske mest tilfreds med alle de ting, spillet undlader at gøre. Det er nemlig et langt mere strømlinet spil end forgængerne, og der er skåret ind til benet i HQ. Der er bare ikke ligeså meget "fyld" at skulle forholde sig til, når du er udenfor kamp. I HQ kan du sætte et par projekter i gang, justere på holdet, købe et par nye ting, og det er cirka det. I forgængerne var det let at blive overvældet af alle de ting, du skulle tage stilling til, og blive i tvivl om, om du nu gjorde det rigtige. Her er det meget lettere at bevare overblikket, og fokusere på at sende de karakterer ud i kamp, du helst vil lege med. Det er derfor et langt sjovere spil at give sig i kast med, hvis man mest vil kæmpe, omend det også er mindre komplekst.
På den tekniske front er Chimera Squad nærmest fuldkommen som XCOM 2, da det kører på samme teknologi. Det ser ret godt ud, og har overraskende mange detaljer for denne type spil. Performance er glimrende, med hurtige loadetider og ret stabil framerate. Spillet skal også have ros for gode stemmer og et rigtig fint soundtrack. Da jeg fandt forgængernes stemmer, dialog og karakterer ret irriterende til tider (alt for mange on-the-nose kommentarer a la "Commander, we've got a .... problem"), så er dette en rigtig god udvikling.

Xcom: Chimera Squad
Xcom: Chimera Squad

De samme problemer, som mange har mødt med XCOM 2, går dog igen her. Kameravinklerne kan være mildest talt akavede, præcis som vi kender dem. Ting kan finde på at svæve i luften, og fjender kan fryse i et øjeblik under deres tur. UI'et kan også nogle gange give misvisende informationer, som så retter sig senere hen. Mest problematisk er dog, at spillet har crashet og frosset et par gange. Spillet auto-saver heldigvis vanvittigt ofte, så det er usandsynligt at nogen vil miste deres progression, hvis de møder disse problemer.

Lykkes Chimera Squad så som eksperiment indenfor XCOM-franchiset? For mig er det en forbedring på stort set alle parametrer. Det er en mere fokuseret oplevelse end tidligere, og derfor føles pacingen bare mere passende. Gameplayet er derfor løftet gevaldigt for mig. Storby-politi-settingen er også et friskt pust, og viser nye sider af XCOM-universet, hvilket lykkes rigtig godt. Storytelling er ikke hovedfokuset her, og derfor skal man heller ikke forvente alverden på den front. Med fine cartoony cutscenes og et lækkert visuelt udtryk havde jeg dog gerne set en mindre tør levering, og mere involvering af det nye karaktergalleri. Måden, historien bliver fortalt på, er bare meget den samme som altid i XCOM, og derfor skal man altså forvente mere af den type strategi-fokuserede historie, vi kender, som ikke har specielt meget personlighed, men nærmest kun handler om plot og at få den ene eller anden gruppe kriminelle ned med nakken. Måske er dette præcis hvad du leder efter, men jeg oplevede tit at gå i gang med en mission og ikke rigtig tænke over, hvad den egentlig plotmæssigt gik ud på.

Med cirka 20-30 timers sjov i en kampagne er XCOM: Chimera Squad et fund for dets beskedne pris, og der kan sagtens være til en ekstra gennemspilning, især når man tager i betragtning, at det ligesom forgængerne lægger op til mods og eksperimentering med udfordringer, fx ved at prøve "Ironman Mode". Det er på alle de vigtigste punkter en videreførsel af XCOM og alle dets fortrin, mens det også tilfører en masse interessante og friske tiltag, bl.a. i form af et skønt karaktergalleri og nyt tursystem.

9 / 10
+
Spændende karakterer, sjov taktisk oplevelse, strømlinet HQ, Fed stil og setting, bedre dialog/storytelling, mange timers sjov for prisen.