
I denne uge smed Microsoft en bombe: mere end 9.000 medarbejdere bliver afskediget. Xbox-divisionen blev særligt hårdt ramt, hvor så meget som en femtedel af holdet angiveligt var væk. En tragedie for personalet og for branchen som helhed. Midt i dette foreslog Matt Turnbull, chef for Xbox Game Studios, at de berørte henvender sig til AI-værktøjer som ChatGPT eller Copilot for at få støtte og komfort.
Hans hensigt var at hjælpe med at lette både den følelsesmæssige belastning og de praktiske udfordringer ved at miste jobbet. I et LinkedIn-opslag (nu slettet) delte han eksempler på opfordringer – til at strukturere jobsøgninger, skrive skarpe CV'er og endda modtage følelsesmæssig støtte – og forklarede:
Jeg ved, at disse typer værktøjer skaber stærke følelser hos folk, men jeg ville være forsømmelig ikke at forsøge at give de bedste råd, jeg kan under omstændighederne. Jeg har eksperimenteret med måder at bruge LLM AI-værktøjer (som ChatGPT eller Copilot) til at hjælpe med at reducere den følelsesmæssige og kognitive belastning, der følger med tab af job.
Taktløs? Jep – og de fleste syntes at være enige. Opslaget udløste en bølge af modreaktioner, især blandt kreative i spilindustrien, som så det som koldt og dehumaniserende.
Teknisk set er der ikke noget galt med at bruge AI til at understøtte en jobsøgning. Men at anbefale det lige efter en massiv bølge af fyringer – hvoraf mange mistænkes for at være knyttet til, at AI erstatter menneskelig arbejdskraft – føles lidt som at uddele en redningsvest til en, der allerede er druknet.
Hele indlægget kan læses nedenfor.