Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Worldless

Worldless

Noname Studios giver os et meget abstrakt metroidvania, som måske er din opmærksomhed værd.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Worldless er et nyt metroidvania, men det er ikke et helt normalt et af slagsen. For det første, er det en meget abstrakt oplevelse, jeg havde i starten svært ved at gennemskue hvad der foregik, da det hele virker ... ja, abstrakt. Se bare udviklernes egen beskrivelse af spillet: "Spilleren begiver sig ud på en rejse af personlig vækst og forståelse og rykker grænserne for deres natur i en hjernebrydende, fortolkende fortælling i et nyt og abstrakt univers." Man er umiddelbart ikke blevet meget klogere efter den beskrivelse.

Efterhånden som man begynder at spille, begynder man naturligvis at forstå mere. Man begynder at kunne tolke det noget abstrakte kort. Man begynder at forstå det ganske unikke turbaserede kampsystem. Og man begynder at forstå den verden, man færdes i - men det er altså ikke umiddelbart et spil, som er let at komme i gang med.

Det mest interessante i Worldless er det unikke tur-baseret kampsystem. Det er ikke turbaseret helt på samme måde som vi kender det fra de fleste andre spil, men det går stadig på tur mellem spilleren og modstanderen. Når det bliver ens tur til at angribe, har man en kort periode, hvor man skal udføre så mange angreb man kan, og når tiden løber ud, er det modstanderens tur.

Dette er en annonce:
Worldless

Man kan overordnet udføre to typer af angreb; et fysisk angreb og et magi baseret angreb, og det er som altid godt at kombinere disse. Fjenden har de samme typer af angreb, og man skal beskytte sig mod disse angreb med henholdsvis ens fysiske skjold og ens magiske skjold. Man kan på nogle blinkende linjer hen over skærmen se, hvilket angreb der kommer mod en ganske kort tid efter og dermed også hvilket skjold man skal bruge. Det lyder måske let, men det er det bestemt ikke, for man skal være meget præcis i ens blokeringer og man bliver da også belønnet for perfekt timing på ens blokader, så det er vigtigt ligesom at finde kampenes rytme.

Det måske vigtigste aspekt af en kamp, er at bryde fjendens forsvar. Når man gør dette, får man evnen til at absorbere fjenden, ved at spille et lille hurtigt minispil, som bliver lettere jo længere du får brudt fjendens forsvar ned, inden man begynder absorberingen. Fjender kan også besejres uden at blive absorberet, men ved at absorbere dem, får man et skill point, som man kan sætte i ens opgraderingstræ. Så vil man have en chance for at overleve i Worldless, skal man gå efter at absorbere fjenderne og på den måde blive stærkere.

Kampsystemet er et nyt bud på, hvordan et turbaseret gameplay skal strikkes sammen, hvor det faktisk kombinerer turbaserede kampe med realtime kampe. Udenfor kampene, bruger man også noget tid på at udforske områderne, hvor man kan finde gemte ting og forskellige opgraderinger - blandt andet evnen til at strejfe hurtigt gennem luften, som er et meget vigtigt move at lære. Styringen er dejlig præcis og responsiv, så der er ikke noget at komme efter der.

Dette er en annonce:
Worldless

Den visuelle stil er virkelig speciel og meget ren. De forskellige verdener man kommer igennem har alle forskellige farvetoner og rundt omkring vokser der små prikker og cirkler frem når ens abstrakte fødder rammer jorden. Ens karakter er nærmest abstrakt designet og det samme er modstanderne, som kan bestå af forskellige former og elementer, mens de andre gange har mere menneske- eller dyrelignende former. Det er en meget stærk og simpel visuel side som Worldless byder på og er et spil der er langt flottere i bevægelse end på screenshots.

Worldless er et lidt mystisk spil og det er ikke let at komme i gang med. Jeg kan normalt godt lide simple og abstrakte spil, hvor der er plads til at tolke sin egen fortælling ind i - men det her var næsten for meget af det gode. Jeg havde svært ved at komme i gang med det, og det havde til gengæld svært ved at fastholde mig.

Worldless har en helt unik visuel stil og er et friskt bud på et turbaseret kampsystem, så er du til metroidvanias og har du mod på at prøve et anderledes et af slagsen, så tag et kig på Worldless, der kan købes for under 150 kr.. Der er faktisk en demo på Xbox som du kan prøve først, hvilket måske er klogt når der er tale om et så specielt spil som det her.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Friskt og originalt turbaseret kampsystem, smuk og simpelt visuelt design, præcis og responsiv styring.
-
Er næste for abstrakt, svært at komme i gang med.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
WorldlessScore

Worldless

ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

Noname Studios giver os et meget abstrakt metroidvania, som måske er din opmærksomhed værd.



Indlæser mere indhold