Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      World of Warships

World of Warships

Anders har leget admiral i Wargaming's forsøg på at eftergøre World of Tanks' succes. Er det lykkedes?

Computerspil er, som en nylig artikel her på GR nævnte, en lidt indforstået verden. Nogle gange rammer dette aspekt af vores hobby også gamerne selv, som når undertegnede kastes ud i en genre, som jeg ikke normalt roder mig ud i, nemlig de mere strategiske online-spil. Man vil ikke være en byrde for holdet når man er ny, og er det første gang man prøver spillet, så kan det hele virke en smule overvældende. Man skal have overblik mens uret tikker, og for sarte sjæle kan dette kapløb godt blive ganske stressende. Der er et system i disse spil, som kan være svært at forstå til fulde, eller have tålmodighed til at give en chance, før man smider håndklædet i ringen. Strategiske spil virker ikke særligt tilgivende overfor nytilkommere især. Det lidt besynderlige her er, at mange af disse spil undlader at forklare vigtige strategiske elementer gennem en ordentlig tutorial, og derfor bliver det ofte til en nådesløs omgang "learning by doing".

World of Warships
      World of Warships

Hvorfor indleder jeg med denne klagesang? Fordi det er den samme stejle læringskurve, som jeg mødte i World of Warships, et spil som ellers burde være enkelt at gå til. Dette er ikke i sig selv en kritik af spillet, men en forklaring af, at der er en indledende væg af død som man må gå igennem, før man på den anden side kan værdsætte spillet til fulde. Fordi en match kun tillader spillere at dø én gang, så taler vi virkelig "trial and error", og det er ikke for alle. Muligvis er det blot denne anmelder som er lidt tungnem, men da jeg endelig fik lært spillet at kende kan jeg glæde med, at jeg fandt et ganske sjovt og engagerende krigsspil.

Men lad os se lidt nærmere på, hvad det er for en slags spil: udvikleren Wargaming har mere eller mindre skabt sin egen niche med World of-serien (i mangel af bedre navn), som indtil videre inkluderer det enormt succesfulde World of Tanks, det mindre populære World of Warplanes og nu også World of Warships. Ideen er enkel: du styrer et krigsfartøj, her et krigsskib, og er på hold med andre skibe, som kæmper mod et lignende modstanderhold. Det er altså et dynamisk teambaseret actionspil. Det er desuden en freemium-titel, og i stedet for at købe spillet køber du naturligvis krigsskibe, for in-game penge. Udover selve skibene kan du også købe diverse opgraderinger (kanoner, ammunition, camouflage, motorer etc.). Så langt så godt. Men hvordan fungerer denne idé i praksis?

World of Warships

Når man sætter sig ned med spillet første gang, så er der forskellige ting, som springer i øjnene. Man får fra starten foræret en lille "cruiser", som er en af de fire forskellige slags skibe, som spillet indeholder. Cruiseren er meget alsidig, da den både er hurtig, forholdsvis kraftfuld og let at manøvrere. Den kommer desuden i både stort og småt format, da større cruisers både har eget fly, torpedoer, anti-luftskyts og kanoner. Uanset hvad vil cruiseren dog være mindre og mere sårbar end de større "battleships", men også mindre adræt og mere synlig end lillebroren, "destroyeren". Cruiseren er således en god smagsprøve på spillet, men er samtidig hverken fugl eller fisk. I typiske matches er der flest cruisers, lidt færre destroyers, et par battleships og også lidt "carriers". Carrieren er den mest anderledes, da dens eneste funktion er at være en mobil base for fly, som i sig selv kommer i flere varianter. Vælger man dette skib skal man både styre sine fly og sit skib, og det virker pludselig mere som et isometrisk RTS end et tredjepersons-action-spil. Nå ja, og spillets mange skibe er naturligvis autentiske historiske skibe, fra både USA, Nazi-Tyskland, Sovjetunionen og Japan, typisk fra perioden omkring Anden Verdenskrig.

Med så mange forskellige elementer kan det være svært at vide hvor man skal starte, men nye spillere har alligevel kun adgang til cruisere. Dette er dog lidt skrabet, da undertegnede f.eks. spiller bedre med de andre classes. Så helt nye spillere har ikke mulighed for at prøve de forskellige typer skib med det samme, men må øve sig lidt med cruiseren først. Det gør dog at det store billede er lidt sløret til at starte med, da det er vigtigt at forstå de forskellige skibsklasser for overhovedet at være nyttig i kamp. Besynderligt nok er der heller ingen tutorial, men derimod en "hjælp"-menu, som forklarer styring mv. Denne fungerer dog fint til hurtigt at kunne se hvordan tingene styres, også mens man er midt i kampen. Som nybegynder kan man desuden kun spille co-op-kampe mod bots, og først senere bliver "random battles" mod andre spillere tilgængelige. I sidste ende kan man selvfølgelig spille ranked.

Men hvordan er det så at spille? World of Warships kan siges at være en art "Sænke Slagskibe" i lynhurtigt action-format. Hver match er nemlig ganske kort, og varer ca. 10-20 minutter, alt afhængig af hvordan kampen udarter sig. De fleste maps går ud på at indtage fjendens område, eller et neutralt område, og mens dette står på gør man sit bedste for at destruere det andet hold, hvilket selvfølgelig også giver point. Grundet sin hastighed og størrelse kan cruisere gå i front. Men det er uhyre vigtigt ikke at gå for hurtigt frem, da skibene i sagens natur ikke lige kan dukke sig eller finde cover, som man kan i et FPS. I stedet vil man sansynligvis pludselig møde en fjende og møde sin undergang, hvis man ikke tænker sig om, og man har kun ét liv i en match. Derfor er det vigtigt at være varsom og spille sin rolle ordentligt. Der er altså lidt koordineringsarbejde, hvis man vil vinde. Cruiser-skibe er ligesom battleships udstyret med kanoner, og de mere avancerede af slagsen har også anti-luftskyts samt torpedoer. De små destroyers er anderledes da de kan lave tåge som de kan gemme sig i, og har torpedoer som det stærkeste våben. De kan dermed dukke op ud af ingenting, og sende kraftige torpedoer mod fjenden, som nærmest kan dræbes i ét hug. De er derudover latterligt hurtige, da de har en slags boost-consumable. Battleships er store, klassiske krigsskibe, og kan destruere fjender på afstand. Til gengæld har deres kanoner længere ladetid end cruisers. Disse tre skibstyper styres i tredjeperson, og hvis man vil sigte bedre kan man holde "Shift" nede, hvilket giver en kikkert-sigte.

World of Warships
      World of Warships

Min absolutte favoritklasse er dog carrieren, som lader dig styre grupper af fly, mens selve skibet bliver i baggrunden, og blot er en ladestation. Flyene i sig selv er derimod ligeså farlige som skibe, da de både kan være rettet mod skibe, armeret med torpedoer og bomber, eller de kan være rettet mod andre fly fra modstanderens carriers. Som med destroyeren er torpedo-fly designet til at ramme de almægtige battleships, da de ikke har ligeså let ved at undvige som de mindre skibe. Der er noget utroligt tilfredsstillende ved at læne sig tilbage og se et enormt skib blive destrueret af ens torpedoer, mens ens eget skib er i sikkerhed langt derfra. Flyene fungerer desuden glimrende til at udspionere kortet, og dermed giver carrier-rollen et overblik, som de andre skibe ikke kan hamle op med. Ligeså snart jeg gik i gang med disse fantastiske skibe fik jeg en langt bedre idé om spillets potentiale. Det er ganske enkelt et helt andet spil, når man er carrier, fordi man får mulighed for at have indflydelse og hjælpe overalt.

Vi har set lidt på styringen, som er ganske udmærket. Der er visse valg, som er lidt besynderlige, f.eks. at man som carrier ikke kan sende sit skib et sted hen via mini-mappet, hvilket man kan med flyene. Men overordnet set, så er styringen helt fin, og man har en god følelse med skibene, som i det hele taget er ganske tilfredsstillende at have kontrol over. Der er bare noget sejt over krigsskibe, og det er ikke noget mange andre spil har berørt.

World of Warships

Men hvad kræver det, er det fyldt med fejl, og ser det godt ud? Overordnet set, så er spillet yderst solidt. Det kan køre på de fleste computere som er lidt over middel, og dette er imponerende, da jeg faktisk synes det er ganske flot, især i forhold til at det er et freemium-action-spil. Skibene fremstår rigtig flotte, og vand osv. er rigtig fint gengivet. Genskær fra solen og den slags detaljer gør spillet indlevende og friskt at se på, og selv når man trykker "M" for at komme til fuldskærmskortet, så er bølger mv. stadig i bevægelse. Man bliver ikke overvældet, men det er ganske pænt, både i menuer og i matches. I det hele taget er præsentationen ganske behagelig, og understøtter fint det overordnede WWII-tema. De forskellige maps er også temmelig forskellige, og generelt er de rigtig flotte at se på. Små byer, bjerge, sne, is, strande og palmer gør, at der er nok forskelligt at se på, når man ikke er i gang med at bombardere sine fjender. Lydsiden er ligeledes bundsolid, og kanoner, stemmer, advarsler, musik osv. er alt sammen ganske godt udført, og bliver ikke kedeligt.

Når alt dette er sagt, så er der dog et par suk fra min side. Først og fremmest, så ville jeg ønske, at der var flere game-modes. Det er en skam at der kun er forskellige varianter af grundlæggende samme korte, hurtige spil. Med så mange forskellige muligheder, hvoraf jeg endnu ikke har udforsket halvdelen (f.eks. kan du mere eller mindre ændre hver del af skibet, inkl. kaptajnen), så er det lidt besynderligt, at en kamp nærmest slutter, før den er begyndt. Hvorfor ikke udforske mulighederne lidt mere? Det føles som om spillet er en anelse for begrænset.

World of Warships

I samme dur virker det også besynderligt, at der ikke er mulighed for at vælge andet end tilfældige kampe. Der er nemlig mange forskellige scenarier, og jeg har set flere spillere klage over, at de kun havner i "domination"-scenarier, hvor man vinder ved at få 1000 point før modstanderholdet. Domination er desværre den mest irriterende game-mode, da man død og pine skal have de 1000 point, før man kan komme videre. Da skibene kan være utroligt langsomme, så er der ikke meget sjov i at skulle sejle tværs over banen for at overtage et område, eller dræbe en lille destroyer-jolle, for at slutte kampen. Det er disse design-valg som er ubegribeligt irriterende, og en ærgelig plet på et ellers glimrende spil. Det kunne derfor være rart hvis man selv kunne bestemme hvilken slags bane man vil spille. Som en trøst havner jeg selv i mange forskellige scenarier, og derfor kan det undskyldes.

Her til sidst må vi lige vende tilbage til læringskurven for spillet. Det er ganske enkelt lidt underligt, at Wargaming ikke gør mere for at forklare spillets strategiske aspekter for nybegynderne. Jovist, Youtube, spillets hjemmeside etc. indeholder da masser af nyttig viden, men hvorfor ikke muligheden for at få det forklaret gennem en tutorial? En mulighed for at test-sejle skibene ville bestemt ikke skade.

World of Warships

I sidste ende er det dog til spillets fordel, at det er et online-spil med en solid brugerbase. Dette betyder nemlig, at der er håb forude, og Wargaming måske retter op på disse små bummerter. Alt i alt har vi dog at gøre med et spil, som gennem korte, intense kampe, med en bred diversitet af skibe leverer en sjov og engagerende oplevelse. Den ganske fornuftige grafik og lyd gør det kun endnu sjovere.

8 / 10
      +
      Solid styring, grafik og lyd, sjovt og intenst, god variation, Carriers er fantastiske, flotte maps.