Dansk
Gamereactor
anmeldelser
World of Warcraft: Warlords of Draenor

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Som en anden Doc Brown er Garrosh Hellscream stukket af til fortiden. Følg Khadgar til Draenor og mød krigsherrerne...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Minen kører som smurt, der er et par nye besøgende på værtshuset og goblinerne arbejder løs på nye himstregimser. Og så det er alt sammen mit. Garrisons er nok den største nyskabning i Warlords of Draenor. Hver spiller får efter en kort introduktion stukket skødet til deres helt egen fæstning i hånden. Derefter er der næsten frie hænder til at bygge, som man har lyst.

Længe før bolværket ligner noget der kræver mere end et tilløb og en øm skulder for at bryde ned, gør jeg landgang i Frostfire Ridge. Mit nye hjem. Her bor Frostwolf-klanen og deres høvding Durotan. Hvis det navn ringer en klokke er der god grund til det. Ikke nok med at han lægger navn til orkernes startzone, så er han også Thralls far. Velkommen til den "nye" verden.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Han er også en af grundene til at jeg var ret spændt på denne udvidelse, der er den femte af slagsen. Jordskælv og hvad de nu bringer, eller rettere hvad der bringer dem - og pandaer - er ikke er det jeg leder efter i World of Warcraft. Gode gamle orker er derimod, virker som et tiltrængt fokus. Dermed ikke sagt at der ikke er mange gamle ansigter at se på Draenor. "Er det ikke? Jo det er!" er måske den tanke, der strejfede mig oftest igennem hele turen over det stadig intakte Draenor.

Dette er en annonce:
World of Warcraft: Warlords of Draenor

Før vi kunne tørne sammen med horden på den anden side af The Dark Portal kom den store patch med nye karaktermodeller og udrensning af overflødige egenskaber også. Alle de originale racer samt Draenei fik en skovlfuld polygoner og nye penselstrøg, så det ikke længere føles så underligt med ti år gamle modeller i nye omgivelser. Kun Blood Elves må vente lidt endnu, før de også kan se sig i spejlet uden at det knuses.

World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor

Hvor tidligere udvidelser har dyppet tæerne i at skabe en sammenhængende historie på tværs af zoner, har Warlords of Draenor i høj grad lagt fokus på det punkt. Udover de normalvis veludførte men ikke rasende spændende missioner, er der specifikke missioner, der fungerer som anker for hele historien. Her har Blizzard ikke holdt sig tilbage med skraldebang og drama. Til tider må man lige minde sig om at man spiller et MMO. Og ellers så skal man nok huske det når man render ind i den næste person der siger "dræb ti af dem her".

Dette er en annonce:
World of Warcraft: Warlords of Draenor

Fordi der rent faktisk sker noget, når man spiller sig igennem udvidelsen, vil jeg ikke røbe alt for meget. Men fra hvor jeg sidder, er det den bedste komplette oplevelse i World of Warcraft indtil videre. Dertil er de nye åbne og tilfældige missioner og udfordringer spredt rundt i zonerne et godt afbræk fra den planlagte rute og byder af og til på lidt mere pudsige tiltag fra Blizzards side. En tidlig en af slagsen går ud på at fodre en stor orm med ogrere, indtil den ørler en skat op. Ikke nok med at det er underholdende, så bringer den slags som regel også godter eller solide portioner erfaringspoint med sig.

Til hver en tid er det da også anbefalet at traske rundt i de flotte omgivelser. Det bliver man i øvrigt nødt til. For nu kan man ikke længere flyve rundt på sine drager, raketter og hvad man ellers har samlet i årenes løb. Hvis du er heldig falder du måske over en lille anonymt udseende krukke, der indeholder nogle ressourcer til at opgradere din fæstning. Det er drøn-dejligt at være helt foruden fristelsen til at fremkalde sit yndlingskreatur og så lette som en anden helikopter for at flyve den mest direkte vej videre. Blizzard har sluppet afsted med at forbedre oplevelsen ved at fjerne funktionalitet.

World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor

Hvad angår funktionalitet skal det dog nævnes, at vejen til den relative stabilitet der er opnået, ikke har været uden sine problemer. Der var fra start en del smertefulde timer, ja dage, med garrisons der ikke fungerede, dungeons der ikke var tilgængelige og alt muligt andet der gjorde en positiv spiloplevelse helt umulig i længere perioder. Med udvidelse nummer fem er det ikke urimeligt at håbe på en mere behagelig opstart. Problemerne har der også været en smule af, i forbindelse med den nyeste opdatering. Men i tiden efter udgivelse er Warlords of Draenor stødt blevet til en ganske stabil oplevelse.

De nye dungeons er overordnet set en positiv størrelse. Man vil snildt komme til at have nogle favoritter og nogle man nok hellere bare vil være fri for, loot eller ej. Med få undtagelser er der dog tale om indhold, der med en bare en anelse kompetent gruppe kan klares uden for meget pinsel, også på heroic sværhedsgrad. For dem der måske lokkes tilbage efter en lang pause, vil gode gamle Upper Blackrock Spire sikkert være et kært gensyn, på trods af at der er lidt nye indflyttere. Ellers kan Auchindoun opleves i alt dens pragt, altså før det blev til et rygende krater.

Alt det med tidsrejse og hvordan Garrosh nu lige kom til at stikke af til fortiden, og hvordan det så matcher med at ham og farmand Grommash vil invadere nutidens Azeroth, er lidt en snørklet sag. Der bliver ikke stillet mange spørgsmålstegn ved det fra Thrall og de andre, men i en verden hvor en gruppering af bronze-drager er vogtere over tid, er det måske ikke så underligt. Der var jo også dengang i Northrend vi kæmpede ved siden af vores fremtidige og fortidige selv.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Endnu engang må jeg vende tilbage til garrisons. Den nye tidsrøver nummer et i World of Warcraft er en stor størrelse at komme rundt om. De mange bygninger, der kan bygges, medbringer hver deres bonus. Man kan bygge en stald, der lader en fange og opdrætte seks af Draenors dyr for så til sidst få dem som et nyt mount. Det virker godt i teorien og jeg er da også glad for min flodhesteagtige ganger og min ulv, men vildsvinet er en helt anden sag. Blizzard har ikke givet den gryntende herlighed en løbe-animation. Det betyder, at når et vildsvin er i fuld fart, er det med hvad der ligner tusindvis af små febrilske skridt i stedet for noget der ligner en naturlig gangart. Det er synd og skam, at når man vælger en bygning, der ikke har samme praktiske formål som en af de andre, at man så ofte ender med noget der virker ufærdigt.

Fra sit højsæde som kommandør, kan man også sende sine mange undersåtter ud på missioner. De kan finde penge, ressourcer eller sågar loot. Det vælter ikke fra start ind med de altid eftertragtede epics, men som en lille bonus, efter man har bevæbnet sine følgere til tænderne, vil det være muligt at sende dem ud efter en ganske anseelig opgradering. Måske lige tidsnok til det nyligt åbnede Highmaul raid?

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Jeg er godt tilfreds med Warlords of Draenor. Udvidelsen byder på noget af det bedste jeg har oplevet i World of Warcraft og bringer med garrison et tiltag, som jeg håber vil blive formet til noget endnu mere vanedannende. De tekniske problemer, der plagede udvidelsen tidligere er nu mere eller mindre borte. Desværre er der stadig få ting, der virker som om de er blevet skubbet ud af døren for tidligt. Rejsen til det tre-cifrede level er spækket med gode oplevelser på den lige vej. I endnu højere grad er den snoede vej dog, hvad der gør Warlords of Draenor til en brandgod udvidelse. Det er her enhver eventyrlysten ork, gnom, dværg, elver, trold, eller hvad end man bringer gennem portalen, vil finde masser af spilglæde. Som i de gode gamle dage.

World of Warcraft: Warlords of Draenor
World of Warcraft: Warlords of DraenorWorld of Warcraft: Warlords of Draenor
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Garrison bliver som et andet hjem, varierede zoner, gode gensyn
-
Klar opdeling mellem nyttige og underholdende garrison-bygninger
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold