Er du fan af genren (og måske endda hvis du ikke er) er det meget svært at være gået glip af udgivelsen af den sjette udvidelse til World of Warcraft. Den hedder Legion, og den genintroducerer Burning Legion til universet, samt nogle utroligt genkendelige navne.
Udvidelsen følger op forgængeren, Warlords of Draenor, hvor skurken Gul'Dan rejser tilbage i tiden og snubler over en af Azeroths mest notoriske fjender, Illidan Stormrage. Efter at have sluppet Burning Legion løs på Azeroth endnu en gang, bare i en større og vredere udgave, er det spillernes opgave at drive dæmonerne tilbage én gang for alle.
Aldrig før har en forøgning af spillets brugerbase føltes så tydelig som i Warlords of Draenor, men det betød bare at faldet i antallet af brugere var endnu skarpere kort efter. At skyde skylden på et kluntet udgivelse ville ikke være fair; selv med glidende glat gameplay faldt antallet af abonnenter stadig, og endte med at være mindre end før udgivelsen- Hovedgrunden til denne kedelige udvikling var at brugerbasen følte sig forladt, da Blizzard ikke opdaterede spillet selvom de havde lovet det. At antallet af abonnenter faldt skyldtes også at nogle features ikke var synderligt godt implementerede. Et kerneeksempel på dette var introduktionen af Garrisons: en solo-instance hvor spillere kunne udføre de samme daglige opgaver, men ikke meget andet. Hvor spillet som regel er behagelig eskapisme, en distrahering fra de samme daglige, kedelige, monotome opgaver, tilbød Garrisons præcis kedelige, ensformige opgaver med ligegyldige belønninger. Sammen med manglen på generelle indholdsopdateringer blev Warlords of Draenor lige så tomme som mange spilleres Garrisons.
Dog, efter at have fået en forsmag med beta-testen, og efter at have været vendt tilbage efter den fulde udgivelse, tør vi godt at sige at Blizzard har vendt skuden godt og grundigt. Ja, historien er ikke synderligt original, og ligesom mange gange før er Azeroth endnu en gang under angreb af en stor, rædselsvækkende fjende. Dog ville en World of Warcraft-udvidelse hvor alle bare er skide gode venner, ikke være synderligt interessant i længden. Ved hjælp af tidsrejser, en gammel kæphest af et koncept for Blizzard, henter de dog nogle interessante fejder tilbage, og genintroducerer dem med bravur.
På trods af dette føles Legion som en frisk oplevelse, og på samme tid tilbyder Blizzard den utroligt mangefacetterede lore som serien er kendt for. På trods af det lidt slidte tema har udvikleren formået at fange sit publikum gang på gang. At lave de samme opgaver (selv dræb X/indsaml Y) bliver nemlig interessante af den innovative historiefortælling. Vi blev hurtigt trukket helt ind i spillet, og fandt hver eneste opgave betydningsfuld; i stedet for at skynde os til level-loftet på 110 begyndte vi i stedet at finde de mange nye, fede historier som udvidelsen kan tilbyde.
Legions nye områder er endnu et aspekt, hvor Blizzard fremviser deres evne til at skabe inddragende og detaljerede verdener: selvom de ofte bliver beskrevet som værende "tegneserieinspirerede", så passer den visuelle retning stadig spillet utrolig godt. Det blev efterhånden lige så spændende bare at vandre rundt i den storslåede verden, og kigge på gamle ruiner. Broken Isles er et betagende sted, og passer perfekt ind i universet.
Vi har før snakket en del om den nye karakterklasse, Demon Hunter, men det skal siges én gang til: Blizzard introducerer meget sjældent nye karakterklasser til deres populære serie, men når de så endelig gør det, så sørger de for at der er taget hånd om hele balancen. Demon Hunters lever så sandelig op til standarden, og har ikke bare det sejeste udseende i spillet (beklager Death Knights), men er både sjove og udfordrende at prøve kræfter med. Derudover kan de også transformere sig til et stort, frådende bæst af en kampmaskine, og ride på en klasseeksklusive dæmonisk kat.
Eksisterende klasser har også undergået dramatiske ændringer. Så mange faktisk, at det ville være lidt for meget at dække samtlige ændringer for hver enkelt klasse. Vigtigst af alt er Hunters ikke længere kun en helt der giver skade på afstand, og Warlocks med Demonology forvandler sig ikke længere til en dæmon, den evne er nu eksklusiv for Demon Hunters.
En anden markant ændring sker i spillets PvP-system, som fuldstændig adskiller PvP og PvE fra hinanden. Blizzard har nu helt og holdent elimineret muligheden for at have en unfair fordel i PvE, samt gjort PvP en del mere interessant ved at tilføje Honor og Prestige-niveauer. Desværre, i skrivende stund, er Legions PvP-sæson ikke begyndt. Ligeså er der ingen Raids tilgængelige lige nu. Legion tilbyder dog hele ti Dungeons. Uden at spolere alt det sjove, er det sikkert at sige at disse ti Dungeons er på niveau med resten af spillet.
Som nævnt før, så fungerede Garrisons tidligere ikke som planlagt, til trods for at de så godt ud på papir. I stedet for at afskrive konceptet fuldstændigt, har Blizzard forbedret ideen ved at give spillere deres egen Order Hall. Here kan spillere af samme karakterklasse slappe af, og skabe et stærkere bånd med hinanden. Order Halls er dekoreret så de appellerer til en særlig karakterklasse (Shaman-hulen ligger eksempelvis flyvende over den svælgende Maelstrom). Derudover har spillere adgang til følgesvende, som man kan sende på opgaver, der sparer en tur til en Garrison. Selvom spillere kan opgradere udseendet på deres grej, så er det hovedsageligt spillets sociale aspekt der forbedres af disse nye Order Halls. Det er en gigantisk forbedring i forhold til Warlords of Draenor.
Transmogrify-systemet, der er blevet døbt Transmogrify 2.0, har også modtaget en opdatering: det er nu lettere end nogensinde at beklæde sin karakter i imponerende grej, som du kan finde i Azeroth. Du skal ikke længere have objekterne i banken for at kunne benytte deres udseende, for designet bliver direkte overfør til din garderobe, og systemet ligner det i Diablo III.
Med flere muligheder for at tilpasse din karakter end nogensinde før, er det nærmest sært at Blizzard har valgt at fjerne tilpasningsmulighederne for ét af spillets kerneaspekter, nemlig våben. Med introduktionen af Artifact Weapons, har alle karakterer i virkeligheden de samme våben fra level 102 og op efter. Ja, små tilpasningsmuligheder eksisterer, men generelt har alle spillere det samme våben som dig.
Fejer man disse små problemer ad vejen, er det svært ikke at være entusiastisk omkring udgivelsen af Legion. Med en glattere udgivelse denne gang, forbedringer over hele linjen og en hold af udviklere der lader til at være mere dedikerede end nogensinde før, har Legion formået at trække både nye og gamle spillere tilbage til Azeroth. Det er velfortjent, da det er lang tid siden at en World of Warcraft-udvidelse har føltes så interessant. Det er klart nu at Blizzard ikke vil lade World of Warcraft forsvinde sådan uden videre, og vi kan ikke vente med at finde ud af, hvad udvikleren har i støbeskeen i fremtiden.