Dansk
Gamereactor
anmeldelser
World of Warcraft: Dragonflight

World of Warcraft: Dragonflight

Den sidste nye udvidelse er her - og den er på alle måder godt for spillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det er vist ingen hemmelighed at World of Warcraft, efter 18 år, har haft lidt behov for fornyelse og ændringer. Selve spilmotoren, grafik og så videre har fået løbende opdateringer og over den sidste tid nogle reelle opgraderinger, men med en historie som kun få kan følge med i, og det faktum at den sidste udvidelse var lettere upopulær, så skulle der ske noget andet.

Og det har man så gjort med Dragonflight, hvor Blizzard er vendt tilbage til det de er bedst til, world-building og hverdagsnarrativer der gør spillet nærværende og relevant.

World of Warcraft: Dragonflight

Hvor Shadowlands havde en kende for meget fokus på død, ødelæggelse og efterlivet med alle de filosofiske, grandiose og konsekvensskabende teamer der lå i det er Dragonflight helt anderledes. Her er der fokus på livet, på glæden ved sin blotte eksistens, troen på en bedre fremtid og villigheden til at skabe en bedre verden for vores... eh... dragernes børn.

Dette er en annonce:

Som vi husker det fra de gamle dage er der stadig plads til noget livsfilosofi, og ikke mindst for kompleksitet, til sorg og glæde, reminiscering og håb for fremtiden. Særligt questen "Stay for a While" gav faktisk grobund for tanker om ondskabs mangel på absolut polaritet, og på kompleksiteten af handlinger og afsavn. Det er det World of Warcraft kan når det er bedst.

Men lad os tage det kort. Hvis du ikke har set lanceringstraileren til udvidelsen, så er den lige her, den siger det hele:

HQ

Vi skal til fødestedet for Azeroths drager, dem der passer på tid og liv, planetens beskyttere og vejledere for din færd igennem de sidste 18 år. Efter diverse udvidelser der er sat i andre dele af universet, så er det rart at komme "hjem" til Azeroth, og gerne permanent.

Dette er en annonce:

Jeg vil i øvrigt anbefale at man spiller startdelen af den nye Drachtyr-race og deres Evoker-klasse, det tager kun et par timer og det giver virkelig en god baggrund for historien, og en langt bedre forklaring end man får igennem andre klasser. Der er tale om en kombo klasse/race, altså en race der også er bundet til en specifikt klasse, og det er eneste mulighed for at spille som denne klasse/race. Det er en helt klassisk Hero-klasse, altså start på level 58, og ligesom andre racer der starter neutrale, så kan man efter en række indledende oplevelser vælge om man vil støtte Horde- eller Alliance-faktionen. Med få undtagelser er begrænsningerne i hvilke racer der kan spille bestemte klasser i øvrigt fjernet - noget jeg forstår, men synes også er lidt dumt, en fire meter høj ko på 800kg giver ikke megen mening som Rogue.

Disse holder i øvrigt til i en af de fem zoner man finder is Dragon Isles - men lige nu ser det ikke ud til at man kan komme dertil på nogen måde. Som vi kender det fra andre udvidelser er der en central by der fungerer som neutralt mødested for alle. Det kan virke som et meget stort område at bevæge sig rundt i, men man får ret tidligt adgang til at ride på drager, og disse kan dække ret store afstande ret hurtigt, da disse er voldsomt meget hurtigere end almindelige flyvende mounts. Til gengæld kræver de en aktiv indsats og hurtige reaktioner, hvis man på et splitsekund ser noget man gerne vil have fat i. Hvis man bruger en del tid på at samle planter eller malm er det ikke altid det nemmeste. Der går dog rygter om at god gammeldags standard flyvning vil blive låst op "senere".

Det er dog ikke så meget udvidelsen i sig selv, men mere de opgraderinger og opdateringer der følger med man studser over. En ting er et 100% custom UI som Star Wars: The Old Republic introducerede for 10 år siden, og i øvrigt i samme stil, men der er også nu et langt mere specialiseret crafting-system med samme kompleksitet og muligheder som man kender det fra moderne MMO-spil. World of Warcraft har med andre ord fået en opgradering af selve hovedpillerne i spillets interne opbygning. Brugerfladens ændringer er... noget man skal vænne sig til. Jeg er ikke ubegrænset glad for det, jeg synes det er rodet med tre vandrette actionbars i stedet for to som jeg har sat det op, men det gør også at man kan reagere hurtigere på de funktioner der ikke er bundet til en specifik tast på tastaturet. Tingene har generelt også fået en grafisk overhaling, og det er simple ting som højere opløsning af ikoner der gør det noget mere tidssvarende at spille.

World of Warcraft: Dragonflight

Hele spillets skill tree er også lavet om for at sige det pænt, og det er langt mere overskueligt nu, men der er også kommet mange veje og muligheder, men da skill points nu er tvunget i en af to separate trees der hører med til hver specialisering, og man ikke selv bestemmer det helt, så føler jeg også lidt at nogle muligheder bliver taget fra mig. Jeg er med på at det er for at balancere tingene - men alligevel.

Quests er som de plejer, en del standardudgaver, nogle gode variationer, andre ikke, men mange der faktisk giver mening. Særligt med tanke på at en fetch quest ikke er så ligegyldig når man allerede hurtigt bliver introduceret for spillets, for nuværende, hovedskurk. Men da man har prøvet at slå mod primalists og elementerne før, så er meget af det også noget man har prøvet før.

Questing er derfor ikke så anderledes fra Shadowlands, og det samme med dungeons, de er velskrevet, giver for det meste god mening, og med mange små variationer af velkendte mekanikker, og har hvert sit relativt solide tema, om end at hvis man som jeg spiller melee DPS, så vil man ønske at AOE spawns i en bosskamp var noget de var kommet til at glemme. Raids kommer mit guild til at lave, men de tilføres først senere - denne anmeldelse skal nok blive opdateret.

World of Warcraft: Dragonflight

Jeg var en af dem der fandt både Outland og Pandaria ret spændende og underholdende, og sådan har jeg det også med Dragonflight. Samtidigt er der ret meget Vanilla-fornemmelse og baggrundshistorie bag det hele, kombineret med at den ofte indirekte måde som spillets narrativer bliver leveret på, ofte af bikarakterer, som gør det hele mere, ja, troværdigt. Det er et kæmpe skridt på vej i den rigtige retning, og selvom at jeg lige skal vænne mig til en del nye ting, så føler jeg mig stadig tryg og hjemme, og har glædet mig over det hele indtil videre.

Så hvad skal den have? Jeg vil jo fastholde at Wrath of the Lich King nok er spillets bedste udvidelse. Helt deroppe er vi ikke, men det er ret godt, og en forbedring i forhold til Legion, og bedre end Battle for Azeroth også. Om end at jeg faktisk godt kunne lide den. Så jeg ender på et 8-tal, for jeg vil godt belønne at man erkende at man bare skal lave mere af det som fans elsker.

HQ
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold