World of Tanks

World of Tanks: Xbox One Edition

Det var kun et spørgsmål om tid, inden kampvognene ville indtage den nye konsolgeneration. Vi har kigget nærmere på Xbox One-versionen er storsuccesen World of Tanks.

Jeg har fået nøglerne til min helt egen garage. Eller måske er hangar mere passende. Indenfor finder jeg kampvogne, som også er kendt som tanks. Udenfor finder jeg køretøjer at samme slags, og i marken møder jeg, du har gættet det, flere kampvogne. Der er ikke et eneste menneske at se i verdenen, da alle sidder inde i deres individuelle metalkasser på larvefødder. I den forstand lever spillet virkelig op til navnet.

Der er mildest talt meget at forholde sig til, når man begynder at spiller World of Tanks til Xbox One. Der er heldigvis masser af tips og forklaringer tilgængelige fra start af, hvilket er en god ting for dem, som ikke i forvejen er bekendte med serien. Der er også en trænings-mode, som giver en generel introduktion af styringen og våbnene, samt en forklaring af spillet mål. Træningsdelen er en god tilføjelse, og uden den havde det været meget svært at komme i gang med World of Tanks.

Jeg forlader efter et stykke tid træningen, og kaster mig ud i selve spillet, hvor jeg bliver positivt overrasket over den måde spillet åbner sig på. Designet er rigtigt flot, og load-skærmene før kampene prydes af fine illustrationer, samt tips om, hvordan man dominerer i slagmarken.

World of TanksWorld of Tanks

Før krigen starter, skal man vælge et køretøj ud fra et udvalg af syv forskellige nationer, som alle er yderligere opdelt i fem klasser; Light Tanks, Medium Tanks, Heavy Tanks, Tank Destroyers og Artillery. Der er altså en kæmpe mængde kampvogne at vælge imellem, og er du historieinteresseret, er der meget at finde i denne titel. Spillet er nærmest et leksikon, når det kommer til krigsmaskiner gennem tiderne, og alle har sine særpræg. Når det kommer til at vælge camouflagemønster til sit køretøj, får man også en beskrivelse af, hvordan dette mønster blev brugt i den virkelige verden. Når det kommer til gameplayet, har tanksene selvfølgelig også fordele og ulemper (foretrækker du for eksempel en hurtig tank frem for en stærk en af slagsen?), og mellem kampene, kan man bruge sine hårdt tjente penge på reparationer, opgraderinger mm.

For at låse op for spillets bedste tanks kræver det experience-points, eller man kan købe dem med guld, som kan købes for rigtige penge. World of Tanks er nemlig stadig et free-to-play spil, hvor dem som ikke føler de har tid eller orker at optjene points på normal vis, kan betale sig fra det. Det er en god ting, at man kan låse op for alt indhold i spillet uden at lægge en krone, men i så fald skal man også være forberedt på at bruge en hel del tid i kampens hede.

World of Tanks

Jeg synes det er en fin ordning, da intet i denne verden alligevel er gratis. Problematikken ligger mere i sværhedsgraden, som især i starten er ret høj. Det var ikke mange meter jeg kunne trille til at begynde med, inden jeg blev flankeret på begge sider og skudt sønder og sammen. Jeg indså hurtigt, at det var nytteløst at køre rundt alene, og da jeg begyndte at samarbejde med mit hold, gik det pludselig en del bedre. Med det sagt er jeg ikke fan af den måde tanksene manøvrerer på. At de er tunge er fint nok, det er trods alt kampvogne, men det er irriterende at hænge fast i småting som sten og murstensvægge, som er forhindringer en ægte tank nemt ville kunne klare. Det er desuden ikke kun mig, der har dette problem, og det er til tider næsten komisk at se på, når de mange tanks vælter rundt og banker ind i hinanden.

Når det kommer til banerne, er de godt designede, og der er masser af plads til at benytte sig af vidt forskellige strategier, hvilket nok er grunden til, at World of Tanks har holdt folks interesse i så lang tid. I hvert fald til en hvis grad, da jeg må indrømme, at det blev en smule ensformigt i længden. Der var slet og ret ikke nok variation i kampene, på trods af de mange muligheder omgivelserne bød på for dem som kunne tænke i lidt andre baner. Jeg havde gerne set kampene skille sig mere ud fra hinanden, og at der var flere forskellige spil-modes at vælge imellem. Indtil videre er der blot tale om en fire stykker, og forskellene er hovedsageligt hvor mange spillere, der er med, og hvordan de fordeles på holdene.

World of TanksWorld of Tanks

Resultatet er, at oplevelsen i og for sig altid er den samme. Man tager del i en kamp af varierende størrelse, hvor man skal skyde de fjendtlige tanks i småstykker, og samtidigt undgå at lide samme skæbne. Spillet ville have godt af nogle flere modes, som vi er vant til det fra andre konkurrencedrevne krigsspil som Battlefield og Call of Duty.

Lad os gå videre til grafikken, som faktisk er overraskende god. Det er ikke noget man falder ned af stolen over, men for et gratis spil, ligger det klart i den høje ende. Lyset falder smukt over landsbyernes sønderknuste ruiner, og selvom kanterne er lidt uskarpe enkelte steder, er det en flot oplevelse at trille gennem miljøerne i World of tanks. Det hjælper også, at det varierer en del fra kamp til kamp, men Wargaming har en del vej endnu, når det kommer til ødelæggelige omgivelser. I et spil hvor der lægges så meget vægt på realisme, såsom i detaljerne på kampvognene og hvordan de bevæger sig, føles det en smule pudsigt, at der ikke er blevet brugt mere tid på ødelæggelsen. Der er altså ingen avancerede animationer at finde af bygninger, der falder sammen. I stedet forsvinder alt hvad du kolliderer med bare på magisk vis, hvilket ødelægger indlevelsen en smule.

Det man står tilbage med, er et spil, der lægger stor vægt på sit eget grundkoncept. Det handler om krig mellem kampvogne, ganske enkelt. Nøgleordet er samarbejde, men desværre er dette ikke lige så nemt på konsol som på PC. Der findes ingen tekstbaserede chat-muligheder, og kommunikationen reduceres dermed til enkle kommandoer som "affirmative" og "flank left". Spiller man det med venner, og danner et party på Xbox Live, er mulighederne straks bedre for at dominere slagmarken. Det nævnes, at det er muligt at tale med de andre spillere ved hjælp af en mikrofon, men i realiteten er dette en funktion de færreste benytter sig af. De få som bruger funktionen har også mere travlt med at tale om alt andet, end det slag de befinder sig midt i.

World of TanksWorld of Tanks

Det paradoksale er, at kommunikation er alfa og omega for at klare sig i World of Tanks. Hele spillet er bygget op om samarbejde, og man får klart den bedste oplevelse, hvis man holder dette i tankerne. Heldigvis har masser af andre spillere også forstået dette, og blandt de mere erfarne, opstår der også hurtigt en slags lydløs kommunikation blandt enhederne.

På den måde fungerer World of Tanks rigtigt fint på Xbox One, og spillet er tilmed både historiemæssigt spændende og passende udfordrende. Det har klart nogle svagheder, og er ikke for alle, men der er helt klart underholdning at finde her. For mit vedkommende var det en blandet oplevelse. Først var det svært, så blev det sjovt, og til sidst en smule kedeligt med den manglende variation. Uanset hvad er der intet at tabe på at prøve spillet, da det jo trods alt er gratis.

World of TanksWorld of TanksWorld of TanksWorld of Tanks
7 / 10
+