Wo Long: Fallen Dynasty

Wo Long: Fallen Dynasty

Team Ninja har forsøgt at skabe endnu en Dark Souls-udfordrer, men ulig den elskede Nioh-serie falder Wo Long lige ned på sit eget sværd.

Der har været et par spil i årenes løb, som det har været meget svært for mig at anmelde. At koge sine meninger ned til et sølle tal er ikke altid det nemmeste at gøre, og det bliver ikke nemmere, når komponenterne i et produkt kan svinge så voldsomt i kvalitet, og skabe et samlet set spredt indtryk. Jeg husker Spiritfarer fra 2020 som sådan et eksempel, hvor jeg var helt vild med konceptet, verdenen og musikken, men hvor jeg samtidig måtte "nøjes" med at tildele spillet 8/10, da den langvarige spilbarhed ødelagde et ellers mesterligt eventyr. Grunden til at jeg fortæller jer dette er fordi Wo Long: Fallen Dynasty, det nye action-eventyr fra Team Ninja, er på samme måde meget svært at bedømme. Udviklerne bag dette kinesiske fantasy-drama blander mange interessante elementer, som giver liv til en ellers overfyldt spilgenre, med ekstremt dårlig teknik og skuffende fortælleevne betyder, at disse eminente guldkorn synker til bunds på en frustrerende måde, når de blandes med den helt igennem middelmådige helhed.

Efter at have tilbragt omkring 90 minutter med Wo Long: Fallen Dynasty, var jeg slet ikke imponeret over det, jeg så og oplevede. Grafikken var direkte grim, verdenen føltes livløs og kampsystemet mindede mest af alt om en ringere udgave af Sekiro: Shadows Die Twice, hvor tilsyneladende mærkelige tilføjelser fik mig til at klø mig i hovedbunden lige så ofte som jeg bandede af den i starten høje sværhedsgrad. Faktisk hjalp det ikke, at jeg sad fast på spillets første rigtige boss, og hvis det ikke var fordi jeg havde haft behov for at spille mere for at skrive denne anmeldelse, er jeg ikke sikker på, at jeg ville have fortsat med at hamre løs på denne tilsyneladende intetsigende og uovervindelige granitvæg, der stod i vejen for mig. Men da bossen endelig faldt for mit sværd, og jeg følte sejrens sødme skylle ind over min sjæl i ægte Dark Souls stil, må jeg indrømme, at det blev meget sværere at lægge controlleren fra mig. For Wo Long: Fallen Dynasty lider som sagt af mange skønhedsfejl, men det, der er indeni, det givende gameplay og det iøjnefaldende progressionssystem, er stadig godt nok til at give dig lyst til at komme tilbage efter mere, gang på gang.

Wo Long: Fallen Dynasty
Wo Long: Fallen DynastyWo Long: Fallen DynastyWo Long: Fallen Dynasty

I bund og grund kan Wo Long kaldes et Souls-lignende eventyr, men i modsætning til FromSoftwares mesterlige kreationer læner det sig langt mere op af klassiske actionspil, hvor hastighed og smidighed er det vigtigste, og den form, det bruger i sin opskrift, er også langt mere tilgivende end den skoldhede gryde, som Miyazakis ugæstfrie mareridtsverdener koges i. Ja, jeg ved godt, at jeg modsiger mig selv en smule, nu hvor jeg allerede har indrømmet, at jeg fandt Wo Long: Fallen Dynasty svært i starten, men denne udfordring handler egentlig mest om at lære de forskellige systemer at kende og derefter indse, hvornår man skal være offensiv, eller hvornår man skal være mere kalkuleret i sin tilgang. Faktisk er størstedelen af Wo Longs indhold ikke specielt svært, og du bliver ikke sat på prøve på samme måde som i førnævnte Sekiro eller Playstation 4-klassikeren Bloodborne.

Der er dog tidspunkter, hvor Team Ninja tvinger dig til at tænke dig om to gange for at få succes, og disse lejligheder kommer mest i form af bosser, hvor du ikke bare kan trykke på angrebsknappen for at sejre. Den første boss var eksempelvis en lektion i at parere indkommende angreb, og da dette er en så fundamental del af Wo Longs design, kan jeg godt forstå, hvorfor de valgte at placere dette fartbump lige efter startskudet. Selvfølgelig er ikke alle bosser lige svære at mestre, men de bosser, der er bedst, er nok dem, der kræver mere af dig som spiller. Et andet eksempel på dette var en hesterytter, der ikke kun tvang mig til at parere fremadrettede spydspidser, men han lærte mig også at bruge magi til at kvæle hans ildevner med is, og da jeg fældede denne modstander, var glæden endnu engang monumental.

Når disse systemer er synkroniseret, er Wo Long et utroligt givende eventyr, der udfordrer dig og træner dine reflekser, men desværre er det ikke alt, hvad det byder på, der er lige så genialt. Apropos bosser, så er der et par stykker, der er virkelig elendige. Et eksempel på dette var et stort monster, som man bogstaveligt talt kunne stå og slå på benene af, indtil det dejsede om. Selvfølgelig sprang den op i luften og smækkede til jorden en gang imellem (med verdens absolut stiveste animation, skal det tilføjes), men det krævede kun at du dukkede dig lidt, før den var tilbage til at modtage tørre tæsk på sine fødder. Til fjendens forsvar var der ganske vist en anden fase i kampen, men den bestod mest af at skifte benene ud med maven som mål for dine sværdslag, før du udførte et såkaldt "Fatal Strike", der eliminerede bæstet i ét hug. Jeg har ikke noget problem med at blande svære kampe med noget mere simpelt og tilforladeligt fra tid til anden, men dette var virkelig bare en mærkelig kamp, der var slut, før den overhovedet var begyndt, og desværre var det ikke den eneste af den værre slags, jeg blev udsat for på min rejse mod slutteksterne.

Hvor Wo Long: Fallen Dynasty er bedst, er dog i de valg, du har som spiller. Der er nemlig flere forskellige våbenklasser, som du kan benytte dig af, og disse våben kan så have forskellige typer af specialangreb og attributter. Du er dog ikke låst fast til disse tilføjelser, og du kan næsten til enhver tid skræddersy dine tilbehørsdele til enten at gøre mere skade, give mere liv eller tilbyde elementbaserede fordele. Det samme gælder for din rustning, og da du senere i spillet kan kontrollere mange forskellige aspekter af, hvordan du bygger din karakter, er der masser af muligheder for at bestemme, hvordan du vil spille. At du også kan udstyre to våben på samme tid (plus et ranged våben) gør selvfølgelig ikke tingene dårligere, og at du desuden kan udnytte visse Phalanx-evner og samtidig ændre deres æstetik, er en drøm for dem, der gerne vil kunne se ud på en bestemt måde uden at ofre stat perks.

Wo Long: Fallen Dynasty

Et andet positivt aspekt er banedesignet og variationen i de forskellige miljøer. Team Ninja har før vist hvor fantastiske de kan være når det kommer til at skabe baner i spil som Nioh 2, og selvom det måske ikke når helt op til disse niveauer i Wo Long: Fallen Dynasty, så byder det på flotte slagmarker, der er en fornøjelse at udforske. Faktisk besøger du alt fra kinesiske templer til forladte havne og snedækkede bjerge, og jeg elsker især, hvordan et kort kan begynde i et monsterfyldt fængsel og derefter udvikle sig til en infiltrationsmission inde i et storslået palæ.

Især udforskningen er i øvrigt en vigtig del af den måde, du vælger at tackle de udfordringer, du står over for. For mens dit såkaldte level bestemmer, hvor stærk din karakter er, handler det også om at styrke din position i felten. Hver bane har flere forskellige positioner, der skal findes og erobres, og disse bruges så til at balancere styrkeforholdet mellem dig og dine modstandere. På den måde får du gavn af at afdække hver eneste afkrog i stedet for at angribe bossen så hurtigt som muligt. I starten vil jeg indrømme, at systemet føltes lidt kluntet for sin egen skyld, men med tiden er jeg kommet til at sætte stor pris på det, da det både opfordrer dig som spiller til at udforske, samt det faktum, at du selv i spillets sidste faser kan føle dig sårbar, når du står foran en slagmark, du endnu ikke har erobret.

Du behøver heller ikke at erobre disse ugæstfrie områder på egen hånd, i hvert fald ikke hvis du ikke har lyst til det. Faktisk tilbyder Wo Long: Fallen Dynasty muligheden for at spille med en ven, og selvom vi ikke har været i stand til at teste dette på egen hånd, sætter jeg pris på muligheden for at spille samurai med en ven. For dem, der foretrækker at spille solo, kan du også tilkalde op til to NPC-allierede per bane, og disse allierede kan øge deres tillid til din karakter ved at kæmpe ofte sammen, og når I når et vist bånd med hinanden, bliver I belønnet med nyt udstyr. Det er en smart måde at have en følgesvend med på, og selv om de sjældent er til megen nytte, når kampene først går i gang, kan de i det mindste hjælpe med at fungere som lokkedue eller mål, når det går stærkt.

Der er meget ved Wo Long, der er værd at opdage og lære at elske, men desværre er vi nu kommet til den del af anmeldelsen, hvor negativiteten hersker. Dette kinesiske dynasti ser bestemt ikke godt ud fra et teknisk perspektiv, og til tider har jeg spekuleret på, om jeg er stødt på en gammel version fra år tilbage i tiden. Grafikken er i bedste fald acceptabel og i de værste øjeblikke direkte elendig, og når der så også skal lægges sjuskede lyseffekter og glitches til, er det svært at ignorere alle de fejl, der krydrer dette action-eventyr. Mange af teksturerne ser eksempelvis ud til at være løftet fra spil lavet for 10 år siden, og når lignende titler som Mortal Shell (2020), Sekiro: Shadows Die Twice (2019) og Dark Souls III (2016) alle ser betydeligt bedre ud end Team Ninjas seneste tiltag, er det på tide at begynde at kritisere for alvor. Den største konkurrent, FromSoftware, er måske heller ikke kongen af grafik, men de slipper af sted med meget takket være et genialt design. Men når selv Bloodborne fra 2015 ser grafisk bedre ud end Wo Long, skal den ordsproglige økse frem og hakke produktionen i stykker.

Wo Long Fallen Dynasty har ganske vist godt design at støtte sig til, men det er på ingen måde nok i betragtning af de tekniske fejl, som spillet forsøger at slippe af sted med. Jeg har i øvrigt spillet på Xbox Series X, og det er muligt, at spillet ser bedre ud på andre formater, og at en patch kan rette op på nogle problemer i fremtiden. Men hvis vi ser på, hvordan det klarer sig her og nu, er det langt fra et acceptabelt resultat for et spil til fuld pris i 2023.

Wo Long: Fallen Dynasty

Ud over de direkte visuelle aspekter er der som sagt nogle fejl. Vi snakker blandt andet fejl i spillets billedehastighed, da der er en betydelig mængde input lag på trods af, at jeg valgte at spille i den såkaldte "Performance Mode". Faktisk har hver eneste cutscene jeg har set hakket på den ene eller anden måde, og den samme hakkende fornemmelse (micro stuttering) trænger sig ind på gameplay-fronten også, hvor alting fryser i et stykke tid, før spilkoden indhenter det hele. Det er på ingen måde noget, der gør spillet helt uspilleligt, men det er tydeligt, at teknologien ikke er optimeret til at fungere som den skal. På et tidspunkt var det også så slemt, at hele billedet frøs og nægtede at komme tilbage. Selv om jeg stadig kunne høre den boss kamp jeg var i gang med at gennemføre gennem højttalerne, havde billedet låst sig og tvang mig til at lukke ned og genstarte spillet fra startmenuen.

Det skal også siges, at historien i Wo Long ikke er den bedste med hensyn til præsentation og fortællestil. Selv om jeg sjældent vil gå så langt som til at sige, at tingene er latterlige, så sad jeg flere gange og grinede af det absurde, der udspillede sig på skærmen. Faktisk hjælper de følelsesløse stemmeskuespillere ikke her, da de leverer hver eneste replik med en nyuddannet og eksponeringstung amatørskuespillers pondus, eller alternativt overspiller de scener for at fremtvinge følelser, som ikke er der. At manuskriptet så mest består af kryptiske one-liners og meningsløs snak om ære, venner og ondskab gør det ikke nemmere at tage plottet alvorligt, og når interaktionerne mellem de forskellige karakterer så er lige så troværdige som Richard Nixon under Watergate-skandalen, havde det nok været bedst at lave hele historien om fra start til slut. I øvrigt føles det som om, at udviklerne sjældent ved, hvordan de skal føre historien fremad, hvilket fører til nogle yderst mærkelige klipninger mellem de mange forskellige sekvenser. Til tider var det så slemt, at det har været svært at slippe af med følelsen af, at de folk, der har instrueret dette, ikke har haft en anelse om, hvad de har lavet, og det er tydeligt, at de ikke ved, hvordan man bedst lader handlingerne udfolde sig for at skabe flow, intriger og spænding.

Men i sidste ende, som jeg sagde, Wo Long: Fallen Dynasty er et utroligt svært spil at anmelde og bedømme; kvalitetsmæssigt blander det sig kraftigt mellem højt og lavt, og helheden kan ikke beskrives som andet end ekstremt spredt fra start til slut. Faktisk har en del af mig lyst til at anbefale dette Ninja Gaiden-agtige Dark Souls-eventyr, fordi jeg finder konceptet, spilbarheden og valgmulighederne interessante nok til, at man kan tage det til sig, uanset om man er en gammel genreveteran eller en gamer, der synes FromSoftwares titler har været for svære og rigide. På den anden side er det ekstremt svært at anbefale noget, der lider af så mange fejl som Team Ninjas nye actionspil indeholder, og når komponenterne varierer så meget som de gør her, føler jeg ikke, at der ikke er andet at gøre end at slå sig ned et sted i midten mellem det gode og det dårlige.

Jeg tror, at din endelige glæde ved Wo Long: Fallen Dynasty er helt afhængig af, hvordan du vælger at tilgå denne titel. Hvis du eksempelvis spiller via et aktivt Xbox Game Pass-abonnement, er der her rig mulighed for at mærke glæden ved spillet, mens faldgruberne er nemmere at overse, når du ikke behøver at hoste op med en masse ekstra penge for at være med til det sjove. Men hvis du har planer om at købe dette til fuld pris, kan jeg ikke med god samvittighed anbefale et køb, i hvert fald ikke før Team Ninja har rettet de største problemer (og selv da er der fundamentale fejl her, som er svære at sluge til den pris). Hvis du kan lide Soulslikes, er der dog et spændende koncept her, og hvis du har mulighed for at prøve spillet til en god pris, er der gode chancer for at blive positivt overrasket. Wo Long: Fallen Dynasty har en masse gode idéer, men titlen er i øjeblikket hæmmet af alt for mange fejl og sjusket udførelse til, at den kan rykke op på rangstigen.

6 / 10
+
Solidt design over hele linjen, god musik, interessante gameplay-mekanikker.