Dansk
Gamereactor
nyheder
Middle-earth: Shadow of Mordor

Warner betalte for god omtale på YouTube uden at sige det

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Hvis du har hørt en YouTuber lovprise Middle-earth: Shadows of Mordor med store ord, så blev vedkommende måske betalt for at tale pænt om spillet. Den slags er der som sådan ikke noget fordækt i - sålænge at det bliver tydeligt sagt, at der er tale om betalt reklame.

Men det glemte både Warner Bros. og en række YouTubere at nævne i deres omtale af Shadows of Mordor tilbage i 2014, og det er faldet de amerikanske handelsmyndigheder FTC for brystet.

Ifølge Recode hyrede Warners reklamebureau en række YouTubere til at promovere Shadows of Mordor på YouTube og sociale medier, herunder den svenske superstjerne PewDiePie. Men mange af disse YouTubere nævnte ikke, at de blev betalt for at dække spillet, eller gjorde det ikke tilstrækkeligt tydeligt. Og den slags er forbudt.

(Det skal nævnes at lige netop PewDiePie gjorde det klart og tydeligt at han blev betalt.)

Derfor har FTC nu givet Warner en advarsel, med løfte om at fremtidige overtrædelser vil føre til bøder eller retsforfølgelse. Jessica Rich, der er direktør for FTC's Bureau of Consumer Protection, siger: "Consumers have the right to know if reviewers are providing their own opinions or paid sales pitches. Companies like Warner Brothers need to be straight with consumers in their online ad campaigns."

Middle-earth: Shadow of Mordor

Relaterede tekster

Middle-earth: Shadow of MordorScore

Middle-earth: Shadow of Mordor

ANMELDELSE. Skrevet af Bengt Lemne

Monolith Productions giver os en helt ny historie fra Middle-earths mørke afkroge, og den både underholder og griber.



Indlæser mere indhold