Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Warhammer 40,000: Darktide

Warhammer 40,000: Darktide

Fatshark rammer hovedet på sømmet I deres første eventyr ud i fremtiden - men ikke helt perfekt

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hvis man er vild med den her type FPS co-op-spil som vi kender fra Left 4 Dead, og Fatsharks egen Vermintide-serie der også foregår i Warhammer-universet, så vil man med stor sandsynlighed allerede have hørt om Darktide. Og man bør faktisk også kraftigt overveje at købe det når tingene er blevet rettet til, plus at det ikke koster hvad det gør normalt, men 300 kroner.

Vi er denne gang smuttet forbi Warhammer 40,000-universet, der som indikeret foregår små 40,000 år ude i fremtiden, i hvad der nok bedst beskrives som et worst-case scenario for vores lille planet og verden. Alt og alle er i krig, menneskeheden kæmper imod et utal af fjender både internt og eksternt, og menneskeheden styres af et totalitært regime hvor der ikke er plads til mange fejltrin, tænk Judge Dredd, bare endnu værre.

Du er fange på et fængselsrumskib på vej til en grum skæbne. Der er faktisk lidt RPG-elementer, men de betyder i realiteten ikke det store, i mit tilfælde valgte jeg rollen som en lettere religiøs fanatiker der er blevet uskyldigt anklaget, og i starten af spillet sidder jeg og glor tomt ud i væggen da rumskibet bliver angrebet af nogle slemme typer der vil befri deres leder fra skibet. Tilfældigvis er disse folk tilbedere af den onde gud Nurgle, guden for råddenskab og sygdom, og i løbet af den kombinerede forhistorie og tutorial skal man nedkæmpe disse tilhængere, og herunder redder man en repræsentant for The Inquisition, der som navnet antyder er en kirkelig undersøgelsesenhed, men i et univers så grumt som Warhammer 40K tager de sig ikke bare af kættere, men også rumvæsner af enhver art, og svaret på næsten alle spørgsmål er "brænd det med ild og skyd det i hovedet et par gange for en sikkerheds skyld". Som belønning for at have hjertet på rette sted bliver du reddet og kan slippe afsted og er nu - lettere uforklaret - en del af en stor masse af potentielle kandidater, mest fanger, der nu skal på missioner for at gøre livet bedre for menneskeheden. Eller; du skal lave det beskidte arbejde, og hvis du dør står der 10 mere til at overtage din plads. Meget Warhammer 40K'sk.

Dette er en annonce:
Warhammer 40,000: Darktide
Warhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: Darktide

Missionerne finder sted i mega-byen Tertium, og med mega skal du tænke tårne der rækker op i atmosfæren næsten, og huser milliarder af mennesker. I dette kolde, trøstesløse fængsel af en by er der rigeligt med grobund for den ene kult efter den anden der absolut ikke tilbeder menneskehedens statskirke, troen på den almægtige "God-Emporer of Man" - og de skal naturligvis dø. Nå ja, også fordi at de laver sabotage på infrastrukturen, men mest fordi at de er en flok kættere.

Der er en række forskellige missioner der kan vælges, og der låses op for nye når man stiger i level. Der kan vælges imellem fire klasser, den klassiske soldat/skarpskytte, den religiøse fantatiker, en psyker, der er dette univers' svar på en troldmand, og så en Ogryn der er... ja, altså, forestil dig at Stig Tøfting havde taget lige så mange steroider som Sylvester Stallone, og havde gjort det siden barnsben, så har du en nogenlunde ide, det er en ren tank-rolle der dog også kan bære nogle ret voldsomme og brutale skydevåben. Klasserne er lavet til at kunne håndtere både nærkamp og skydning, typisk med et meget begrænset udvalg, og man kan ikke samle nye våben op fra faldne fjender, og ammunition findes kun i form af små lagre man kan tage fra, du får altså ikke flere skud i bøssen, ret bogstaveligt, bare fordi at du slår en masse fjender ihjel. Det handler virkelig om at spare sin ammunition, for selvom at man typisk har både granater og specialangreb med sit nærkampsvåben, så er det surt at stå med en særligt stærk fjende og ikke have mere ammunition tilbage.

Dette er en annonce:

Man spiller i hold af fire, og det er ikke nødvendigvis en af hver klasse, og så går man ellers i gang fra en ende af, og optjener ressourcer til at købe bedre våben og udrustning imellem missioner, eller, de er lidt dyre, så du skal faktisk tænke dig om hvad du bruger pengene på.

Jeg har spillet med et RTX 4080, og havde ingen problemer med at holde en høj framerate med alt på maksimale indstillinger, men det kræver helt klart en del at håndtere den i øvrigt pæne grafik med mange elementer, og de til tider vanvittige mængder af fjender når der er skruet op for alt. Og så er Ray Tracing flot implementeret uden at det bliver ren showcase.

Og fjenderne er faktisk ikke så mange, forstået på den måde at der kun er en god håndfuld forskellige typer at holde styr på, men i modsætning til eksempelvis det allerførste Vermintide-spil, så har man faktisk gjort det væsentligt bedre når det kommer til variationer, selv for de fjender der skal forestille at tilhøre militære enheder, og dermed må antages at være relativt ens udrustet.

Våbnene er lidt en blandet landhandel, og afhænger meget af den valgte klasse, men har dog ret stor variation, når du ellers får råd til dem. Det gør også at alle render rundt med de samme basisvåben den første række levels, men det tvinger dig også til at spille "inde" for din klasse. Der er god fornemmelse på rekyl, men jeg savner dog kikkertsigte eller lignende, særligt på højrere sværhedsgrader.

Hele universet, opsætningen, opbygningen af de enkelte levels er faktisk ret solid, og en god blanding imellem åbne områder hvor du bliver angrebet, og små klaustrofobiske områder. Du har virkelig en fornemmelse af at være blevet sendt ned i et rottehul, og skal kæmpe imod overvældende odds for at redde en by der ikke ved at du eksisterer.

Og så til det knap så optimale.

Det er tydeligt at spillet savner noget optimering, der opstår ofte ekstremt lange load-tider selv med et NVMe-drev, og det er tydeligt at andre der ikke har det allernyeste hardware ikke altid har en lige flydende oplevelse. Når det er sagt, så oplevede jeg ikke tekniske problemer, heller ikke glitches og lignende.

Du er 100% afhængig af dem du spiller med. Ingen muligheder for at spille privat, ingen bots. Og det er der, jeg prøvede en disconnect hvor en bot i fem-seks minutter spillede med mit hold før en rigtig spiller blev smidt ind iblandt os - og det var muligt i Vermintide. Botten var i øvrigt ret god, og det var rent tilfældigt at jeg lagde mærke til det. Og er man i gruppe med Rambo-typer, så ender man hurtigt frustreret og meget død. Hertil har jeg flere gange oplevet et kæmpe mismatch imellem dem der er i gruppe sammen, eksempelvis to level 4 spillere er pludselig sammen med en der er level 24 og den sidste level 1. Det giver ikke mening.

Warhammer 40,000: Darktide
Warhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: DarktideWarhammer 40,000: Darktide

Der skulle være et crafting system, men det er ikke implementeret ordentligt endnu, så man er tvunget til at købe sit grej, og det er ret tilfældigt hvad købmanden på dit missions-rumskib har tilgængeligt. Det virker mærkeligt når der er et velimplementeret system for in-game purchases, mikrotransaktioner for kosmetiske ting. Det er fint at man kan opgradere kvaliteten af sit våben, men jeg havde i hvert fald fået indtrykket af at det ville være et system med fem forskellige muligheder og ikke kun en, og jeg kan forstå på andre spillere at det er jeg ikke ene om.

Jeg har det også meget svært ved at der spontant spawner enheder bag dig fra områder der er grundigt renset for fjender, det fjerner noget af den fordybelse man gerne vil have med Warhammer-spil.

Der er fire klasser. Det giver umiddelbart god mening - men Vermintide 2 havde over tre gange så mange da det udkom, og tilføj så hertil at din karakterer er fuldstændigt adskilte, de deler intet, hverken udstyr eller ressourcer af nogen art. Og så ville jeg godt have flere våbenmulighder - der er et utal af våben i det her univers - så hvorfor kan jeg ikke få adgang til et større udvalg?

I starten er man overvældet af de mange muligheder der er for missioner, indtil at man indser at man måske skal spille de samme maps rigtigt mange gange. Det bør man kunne gøre bedre.

Det der redder tingene er en nylig opdatering fra Fatshark der siger at nogle af de problemer der er vil blive adresseret i næste uge - men nok ikke helt på det niveau som forventes, at man kan erstatte perks på våben (så to ud af de lovede fem mulighder i crafting systemet kan nu bruges selvom at man tilbage i november sagde at det ville være fuldt udrullet i December) og at der tilføjes to våben mere til spillet og justeres på in-game mikrotransktions enheden er ikke helt nok, og private spil kræver stadig mindst to spillere, imens at solo mode er noget der "bliver arbejdet på".

Man burde måske ikke være overrasket, for det her mønster er før set, og det er ærgerligt da spillet allerede har været udskudt, og køberne dermed med rette kunne forvente at alle lovede features var klar og parat fra starten af.

Det ændre ikke på at det er et fantastisk koncept og atmosfæren er endnu bedre, men man skal altså kunne levere hvad man lover, og som minimum kunne levere det samme som i foregående spil - jeg kan sagtens leve med færre klasser, men manglen på færdig crafting og solo mode gør nok at jeg venter lidt før end at jeg spiller det videre. Og det er synd, for der er få der kan skildre Warhammer 40.000 som det bliver her.

HQ
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
Warhammer 40,000: DarktideScore

Warhammer 40,000: Darktide

ANMELDELSE. Skrevet af Kim Olsen

Fatshark rammer hovedet på sømmet I deres første eventyr ud i fremtiden - men ikke helt perfekt



Indlæser mere indhold