Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Wargames

Wargames

Spillet er en opfølgning på filmen af samme navn fra starten af 80`erne

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det er tyve år siden at tredje verdenskrig sluttede, og verden er så småt blevet sig selv igen, men det super intelligente computersystem WOPR (War Operation Programmed Response), som var skyld i krigens udbrud er blevet genopbygget, og lavet om til en krigssimulator på Internettet, så alle og enhver kan teste den.

HQ

Denne gang er der blevet taget alle forholdsregler for, at WOPR ikke skal udvikle sig som før og starte en krig, så den er blevet lagt et sikkert sted på nettet, men på trods af dette, lykkedes det for WOPR at hacke ud og ind i de militære systemer med det mål at stoppe alle krige på Jorden, ved at tilintetgøre alle menneskenes krigsmateriel, men denne gang med konventionel krigsførelse og ikke atom dommedagsvåben.

WarGames er en slags kamp"simulator", hvor realisme ikke ligger blandt højdepunkterne. Fra starten af hver bane får man tildelt en række enheder, som man så skal klare sin mission med. Man styrer en enhed af gangen rundt i et 3D-miljø, hvor man ser enheden skråt oppefra, og har samtidig 100% bevægelsesfrihed. Hver bane har én overordnet mission og et sæt delmissioner, som skal klares før den endelige mission er tilendebragt. Til dette har spillet en slags e-mail-funktion, så hver gang man har klaret en delmission, får man en mail, som fortæller hvad man skal i næste delmission osv. Når man så er færdig med den overordnede mission er banen gennemført og man ryger videre til næste bane.

Man kan enten vælge at spille med den lidt forskruede computer WOPR's enheder, eller med NORAD's (North American Defence) enheder i håbet om at stoppe WOPR i den masseødelæggelse den er startet på. Spillet byder på i alt 30 missioner, 15 med WOPR og 15 med NORAD i forskelligt terræn, lige fra ørken til Antarktisk vinter.

Grafikken er flot, men en anelse kedelig i længden og varierer ikke nok, der er ikke nogen forskel på om du befinder dig i en ørken eller i en snestorm og der er ikke gjort nok ud af at bruge terrænet som strategisk led i ens krigsførelse, og det er ærgerligt når spillet ligger så meget op til brug af strategi. Apropos strategi, så er der kort sagt ikke noget af det. Den eneste strategi der virker er masseødelæggelse med den kraftigste dommedagsmaskine man har. Det kan godt være at udviklerne har haft en masse høje tanker omkring brug af strategisk krigsførelse og har da også fået lavet et udmærket arsenal af krigsapparater, men bruger man blot den kraftigste enhed man har til rådighed er de resterende enheder totalt ligegyldige og gør mere skade en gavn. Altså ikke noget at hente her.

Dette er en annonce:

Hvis man endelig prøver at gøre brug af den smule strategi der er, ved f.eks. at snige sig ind på fjenden eller planlægge hvorfra det er sikrest at angribe, ja, så får man en lang næse, for de viewport man kan vælge mellem er simpelthen for latterlige og kan ikke bruges til en pind. Uanset hvilket viewpoint man vælger er det komplet umuligt et se en fjende før man brager lige ind i den og har for længst fået en torpedoregn ned over sig.

Alle våben har mere eller mindre samme rækkevidde, hvilket kommer til at betyde, at det er fuldstændig ligegyldigt, hvor du befinder sig i forhold til fjenden, og det eneste våben du egentlig bruger er det kraftigste på det krigsmateriel man nu engang har, for råstyrke er det eneste der virker i WarGames.

AI'en er, sagt på en måde så den selv kan forstå det, torske dum, man kan på nogle enheder stå og skyde uden at de vender sig om og besvarer liden. De følger kun efter en inden for en bestemt radius. De byder simpelthen ikke på nok udfordring og er til mere irritation end egentlig modstand.
Så er der ens egne tropper: Der findes en funktion som gør det muligt at kalde sine tropper til sig, eller få dem til at følge efter sig, men den virker bare af helvede til. Gang efter gang når jeg brugte denne kommando lykkedes det for mine tropper at komme i kraftig ildkamp og blive skudt i stumper og stykker i løbet af nul komma fem. Når det så endelig lykkedes at få mine tropper i at nå op på siden af mig, gik det meget godt og man kunne tydeligt mærke at det lettede ens arbejde en smule, men heller ikke det virkede i længden, for nogle gange bliver mine tropper bare stående selv om man havde bevæget sig videre.

WarGames byder på nogle af de mest usårlige soldater man længe har set. Det er nemlig komplet umuligt at køre dem over, ja, man kommer bumpene med en 100 tons tank og brager henover de stakkels små soldater, der blot bliver stående uden en skræmme. Så må man jo til de skrappe midler og prøver så at puste lidt myggespray ud fra sin tank og minsandten om de hårdføre små sataner ikke falder døde om som fluer.

Dette er en annonce:

WarGames er ikke noget mesterværk, det er underholdende den første times tid til halvanden, og resten af tiden, sidder man bare fortvivlet og banker hovedet ned i bordet og bider i gulvtæppet over at have brugt tid på denne gang markværk. Spillet lover så meget og holder så lidt. Det kunne være blevet rigtig godt, ideen er god, grafikken er flot, lyden passer fint til spillet, men der er alt for mange bugs til at det bliver fuldendt. Det skal dog siges, at hvis man bare har lyst til at smadre løs på alt, der bevæger sig, så kan man sikkert få et eller andet ud af WarGames, ellers er der desværre ikke meget at komme efter.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Det er underholdende den første times tid til halvanden
-
WarGames er ikke noget mesterværk
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

WargamesScore

Wargames

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Hilt

Spillet er en opfølgning på filmen af samme navn fra starten af 80`erne



Indlæser mere indhold