Da moderne hardware ikke ligefrem er billig, og især bærbare computere skal afbalancere strømforbrug og varme, oplever mange, at deres hardware måske ikke er helt på højde med opgaven, når de forsøger at gøre deres spil både visuelt betagende og opretholde et højt niveau af FPS.
Så lad os tage et virkelig praktisk eksempel: Acer Nitro 16. Den er meget prisvenlig, har moderne hardware, herunder en NVIDIA RTX 4060, NVMe-drev, DDR5-hukommelse og alt, hvad man kan forvente af en bærbar computer, der er beregnet til spil.
Mange spiller stadig på ældre enheder, hvad enten det er bærbare eller stationære computere, men generationsspringet er blevet større med årene. Den nuværende generation af NVIDIA-grafikkort har en masse ny hardware indbygget, som ældre kort simpelthen ikke har, sammen med en række software, der er designet til at maksimere ydeevnen. Mens NVIDIA forsøger at opdatere ældre kort efter bedste evne, ofte med 10 års driveropdateringer, har den nyeste hardware nogle af de mest banebrydende funktioner. Takket være denne hardware vil selv modeller på lavere niveau klare sig betydeligt bedre end ældre enheder.
Et af de vigtigste salgsargumenter for NVIDIA-grafikkort er deres ubestridte evne til at beregne reflekteret lys, hvilket er meget nyttigt til spil med raytraced, og at have processorer, der kan programmeres på individuelt niveau, men den virkelige stjerne i showet for mange er en dybt kompleks, men også ekstremt effektiv opskaleringsmetode kaldet DLSS. Den giver dig ikke kun flere billedfrekvenser med meget lidt tab af visuel troværdighed, men kompenserer også mere end rigeligt for det tab af billedfrekvens, du kan opleve i spil, hvor raytracing er på et ekstremt højt niveau. Den kan endda beregne frames mellem frames, hvilket er særligt praktisk, hvis dit spil understøtter rekonstruerede lysstråler, som er meget belastende for dit system. Kort sagt giver disse teknologier mulighed for indstillinger i ekstremt høj kvalitet, samtidig med at din billedfrekvens holdes høj nok til en fuldt flydende spiloplevelse.
Men hvad er det egentlig?
I bund og grund er det billedrekonstruktion - og det er faktisk nemmere at forklare, end man skulle tro. At generere frames til dine videospil, især i høje opløsninger og kvalitetsniveauer, kræver en masse processorkraft for grafikkortet. Det, DLSS kan gøre, er at gengive hvert enkelt billede i en meget lavere opløsning (som kræver mindre processorkraft) og derefter komme med et ekstremt veluddannet gæt på, hvordan billedet ville se ud, hvis det blev blæst op til en meget højere opløsning, herunder 4K. Det lyder måske mærkeligt, men for en computerchip er det mindre krævende at gætte ud fra næsten uendelige puljer af eksisterende data end rent faktisk at generere det billede, den har brug for til hvert billede.
Det er også det, der gør det muligt for NVIDIAs 40-serie kort at have billedgenerering. I bund og grund fortæller spillet grafikkortet, hvordan to billeder skal se ud, og kortet kan selv drage en konklusion om, hvordan et billede mellem de to skal se ud.
Men nok snak - lad os se på nogle praktiske eksempler.
Hvis vi starter med den rene ydelsesforskel mellem generationerne - ikke et eneste ord om opskalering. Acer Nitro er udstyret med en ret flot IPS-skærm, der arbejder ved 165Hz, 1920x1200, så faktisk lidt højere end...
Vores modreference er en relativt avanceret bærbar computer med en RTX 2070 til en pris, der er over 2,5 gange højere end den Acer Nitro 16 R7, vi har brugt som vores reference. Det er en stor prisforskel, selv for en maskine med et par år på markedet. Det er bemærkelsesværdigt, at nogle titler allerede er tæt på maksimum.
Resultaterne herunder præsenterer et RTX 4060M overfor et RTX 2070 - forskellene angives i procent
Og nu til den vigtigste del - opskalering. Vi vil lade eksemplerne med Acer Nitro V16 tale for sig selv, da DLSS gør det muligt at forvandle en budgetvenlig gaming-laptop til et billedknusende monster, der vil sluge selv de nyeste spil, samtidig med at du kan nyde det 165Hz IPS-panel, som Acer Nitro V16 kommer med, selvom du bruger Ultra-grafiske indstillinger.
Dragon Age: Veilguard kører 45 FPS - det er et nyt AAA-spil med høje krav - men når man slår DLSS til, opnår man 111 FPS uden nogen visuel nedgradering. Horizon Forbidden Dawn sniger sig lige over 60 FPS, men rammer igen 111 FPS med DLSS. Ghost of Tsushima når kun 62 FPS, men går hele vejen til 96, mens det ser fantastisk ud med DLSS.
Gamle, tunge ray-tracing-spil som Cyberpunk 2077 er ingen undtagelse og giver os kun 30,57 FPS, når vi bruger Ray Tracing Ultra-indstillingen, men når 81,88 FPS med DLSS - pludselig går det fra at være uspilleligt til at være helt flydende, selvom billedtroskaben er sat til maksimum.
Så kort sagt er der ikke kun et massivt generationsløft i rå processorkraft, men moderne opskalering gør også selv entry-level-maskiner i stand til at opnå høje billedhastigheder i de nyeste, mest krævende eller mest ray-tracede spil på markedet.
Du kan købe den specifikke model i Elgiganten her