Dansk
Gamereactor
artikler
The Last of Us

Vi taler med skuespillerne bag The Last of Us

PlayStation 4-udgaven af sidste års bedste spil udkom for nyligt. I den anledning hev Gamereactor fat i skuespillerne bag Ellie og Joel

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

The Last of Us snuppede titlen som sidste års bedste spil, og siden da har vi jævnligt snakket om hvor storslået denne postapokalyptiske thriller virkelig er. Og den samtale er blevet aktuel igen, efter den længe ventede PlayStation 4-udgave af spillet er udkommet. I den anledning har vi snakket med Troy Baker (Joel) og Ashley Johnson (Ellie).

Bemærk! Dette interview indeholder spoilers

Hvordan ser I på jeres roller, Joel og Ellie, her 13 måneder senere?
Troy Baker: Jeg havde aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at The Last of Us ville røre folk på den måde det gjorde. At vinde priser og udmærkelser er altid dejligt, men for mig er det al den feedback, jeg har fået fra spillere og deres personlige fortællinger om, hvordan de har skabt en relation med Joel Ellie, der betyder mest.

Ashley Johnson: Al den kærlighed, som spillerne udtrykker for Joel og Ellie, betyder en masse for mig. Jeg håber virkelig at vi stadig taler om The Last of Us om ti år.

Dette er en annonce:

Mange store, populære spil er glemt, kun få måneder efter de udkom, men The Last of Us føles mere aktuelt end nogensinde. Overrasker det jer?
Troy: Spil skiller sig ud som underholdningsmedie. Mange bytter deres brugte spil, samme dag som de gennemfører dem, mens The Last of Us har fundet plads i mange samlinger som en blivende klassiker. Vi har hørt nogle spillere forklare, hvordan de sidestiller spillet med deres absolutte yndlingsfilm og -plade, og at det er en af de ting, de ville hive med sig, hvis huset brød i brand. For mange var The Last of Us noget helt særligt, og det gør det endnu mere særligt for mig.

The Last of Us
Ashley Johnsom som Ellie.
The Last of Us
Troy Baker som Joel.

Var der nogen fleksibilitet eller råderum i figurerne, da I sagde ja til at medvirke i spillet?
Ashley: Der var bestemt fleksibilitet, og Neil Druckmann var altid lydhør, til dels fordi han aldrig havde instrueret skuespillere inden The Last of Us. Allerede da vi fik det første udkast til manuskriptet, var det tydeligt at Naughty Dog havde læst på lektion. Figurerne var fyldt med personlighed og troværdighed, og under selve processen var vi med til at forme og udvikle vores roller.

Dette er en annonce:

Troy: For mig var Joels udformning som karakter et samarbejde mellem mig og Naughty Dog, og ikke noget der var skrevet i sten, inden optagelserne begyndte. Jeg stillede mange spørgsmål om Joel til Neil i starten, og senere spurgte Neil mig hvad Joel ville gøre eller sige i specifikke situationer. For mit vedkommende ser jeg Joel, Tess, Ellie og de andre i spillet som nogle af de de mest velskrevne og mindeværdige figurer i et spil nogensinde.

Fortæl om processen hvor I fandt frem til figurernes stemmer.
Ashley: For mig så forberedelserne præcis ud som de plejer at gøre, når jeg sætter mig ind i andre roller. Det handler om at stille spørgsmål til sig selv om personen man skal spille, og besvare dem efterhånden som man træder ind i figurens sko. For mig handler det altid om at finde frem til hvad figuren elsker, hader, hvad hun tror på, hendes succeser, nederlag, motivation og så videre. Det, at The Last of Us var et spil og ikke en film eller tv-serie, gjorde ikke at jeg ændrede måden jeg forbereder mig på.

Troy: For mit vedkommende handler det ofte om at finde et knudepunkt hvor figuren føles mest virkelig, som jeg senere kan finde tilbage til, når jeg svæver og mister grebet. Jeg byggede Joel på moralske værdier, på grænser man ikke ville men blev tvunget til at overskride. Det bliver et stort spindelvæv af personlighedstræk som skaber en sandhed, der er vigtig for at figuren skal føles virkelig og troværdig.

The Last of UsThe Last of Us

Tilbragte I noget tid med at lære hinanden at kende, inden I trådte ind i jeres roller?
Troy: Ashley var allerede udvalgt til rollen som Ellie inden min første prøveoptagelse, og det satte jeg virkelig pris på. Naughty Dog brugte skuespillere til at prøvespille med andre skuespillere, hvilket gjorde det muligt at finde folk under indspilningerne, der kunne stole på og udvikles af hinandens præstationer. For mig var det fantastisk at se hvordan vores figurer voksede sammen. Det er helt ærligt en af de bedste oplevelser i mit liv.

Ashley: Troy og jeg tilbragte i princippet tre år sammen i det motion capture-studiet, og på den tid lærer man ikke blot hinanden rigtig godt at kende, man udvikler også noget der føles mere som et familiebånd end et kollegaskab. Vores venskab voksende under spillets gang, og det kan mærkes i figurerne, tror jeg. Mange af følelserne i mange af scenerne er ægte, og vi levede som Joel og Ellie i lange perioder, og det er selvfølgelig derfor mange har oplevet mellemsekvenserne og dialogudvekslingerne som ægte.

The Last of UsThe Last of Us

Hvad tænkte i om slutningen, om Joels beslutning, første gang i læste manuskriptet?
Troy: Det spørgsmål har jeg fået mange gange. En af de ting, jeg satte mest pris på ved Naughty Dog og Neil var, at vi altid kastede ideer frem og tilbage, at han altid var lydhør og lyttede til hvad vi havde at sige om manuset. Da vi nærmede os slutningen, spurgte han os begge hvad vi syntes, hvad vi ville gøre, og diskussionen gik i flere uger. Neil skrev slutningen i egenskab af selv at være far, og man kan virkelig mærke i den sidste scene hvor ægte Joels følelser og motiv virkelig er. Mange har skrevet og sagt, at Joel i stedet burde have reddet verden, men det synes jeg han gjorde. Hans verden bestod lige i det tilfælde kun af Ellie, som han reddede. Uden hende ville der ikke være nogen mening med hans liv længere, og med tanke på at hele spillets præmis var overlevelse, føltes slutningen for mit vedkommende perfekt. Vi ville have at spilleren skulle føle sig splittet over slutningen. Vi ville have at folk skulle blive ved med at tænke på The Last of Us længe efter rulleteksterne var gledet forbi, og vi arbejdede hårdt for, at der ikke skulle være en eneste spiller, der klarede The Last of Us, der ikke følte sig engageret af slutningen.

Ashley: Jeg elsker virkelig slutningen, og jeg ved at jeg ville have gjort det samme, taget samme beslutning, hvis jeg havde stået i Joels sko. Mange synes at Joel var selvisk, men jeg ved at jeg havde reageret og handlet præcist lige sådan. Ellie er alt hvad han har, og han gør hvad som helst for at hun kan leve videre.

Diskuterede I nogensinde hvorvidt Ellie skulle gennemskue Joels løgn?
Troy: Absolut. Ellies sidste ord er efter min mening den mest kraftfulde sekvens i hele spillet, proppet med mystik og nuancer. Det er ikke let at forstå hvad hun mener, da hun godtager det Joel siger. Ellie vokser op for øjnene af Joel, og det er vel den sidste del af hendes uskyldighed der gør, at hun godtager Joels løgn, eller at hun tror på hvad han siger i det øjeblik. For mig står slutscenen som noget af det bedste, der er lavet i spilsammenhæng, nogensinde. At Naughty Dog valgte at klippe der, klippe til sort, var både modigt og sejt - noget som gør spillet så meget bedre. Mange har reageret omtrent som de gjorde efter at have set Inception. Mange har undret, skrevet og funderet over hvad der sker efterfølgende. Fortsætter snurretoppen, eller vælter den? Der er stor forskel på at fortælle en traditionel historie og på at skabe en hel verden, vi lykkedes med begge dele, og det er skønt at se hvor mange der har taget fortællingen til sig, for ikke at nævne alle dem, der har skrevet deres egne fortsættelser på historien.

Ashley: Slutningen er åben for fri fortolkning. Mange har tolket det anderledes end hvad jeg gjorde, men jeg ved hvordan jeg så på slutningen, på deres fremtid sammen og på spilverdenen som sådan. Jeg oplevede Ellie som skarpsynet gennem hele spillet, hun så gennem bullshit og løgne, hun havde helt sikkert vist at Joel løg, hvis det var det hun troede. Det er nok for mig.

The Last of Us
The Last of Us

Troy, du har jo været indblandet i en lang række spilproduktioner, hvad adskiller Joel fra andre figurer, du har lagt stemme og krop til?
Troy: Joel kostede mig mere end nogen anden figur, jeg har spillet. Han var krævende, og det var følelsesmæssigt hårdt at træde ind i ham dagligt. Jeg mindes frem for alt dagen, hvor vi indspillede scenen hvor Sarah dør. Det lyder måske åndssvagt, men jeg forandrede mig som person den dag i og med den forandring, Joel oplevede. Det er meget takket være Neil Druckmann, der skubbede mig hårdere end nogen anden instruktør nogensinde har gjort. Han så et potentiale i mig, jeg ikke selv kendte, og resultatet blev dermed bedre end jeg nogensinde kunne have håbet. Neil pressede mig til ting, til steder, som jeg aldrig selv ville finde frem til, og det sker virkelig ikke hver dag.

The Last of Us

Ashley, Ellie er kun 14 år, og er blevet tvunget til at vokse hurtigt op. Hvordan stillede du dig ind på hendes mentalitet?
Ashley: Det skete naturligt. Første gang jeg læste manuskriptet og så tidlige konceptbilleder af hvordan Ellie så ud, forstod jeg straks at den her pige ikke var nogen almindelig 14-årig. Verden hun levede i var mørk, voldsom, ubehagelig, og den var hun selvfølgelig blevet formet af. Jeg forsøgte at sætte mig ind i en situation, hvor jeg vågnede hver morgen med fokus på at overleve dagen. Den type af tanker er selvfølgelig ikke normale, og dermed traf jeg et valg om ikke at fremstille Ellie som en almindelig teenager.

Hvilke scener synes I definerer Joel og Ellie som karakterer?
Ashley: For mig er det uden tvivl scenen i soveværelset på ranchen ude i skoven, efter hun er stukket af fra Tommy. Ellie læser pigens dagbog og spørger for første gang om Joels datter Sarah. Meget af det, der blev sagt i den scene, havde jeg i det mindste som spiller ventet i timer på. De renser luften, kommer tættere på hinanden og blotter sig selv for hinanden.

Troy: For mig var det scenen, hvor Joel torturerer de der skurke for at finde ud af hvor David holder Ellie fanget. Den scene var lige så betydningsfuld som den var hård at lave, eftersom Joel ofrer dele af sin menneskehed for at få de svar, han har brug for. Hvert skridt han har taget siden spillets start, er et skridt mod personlig udvikling og forbedring. Når han torturerer de her mænd, er det et skridt tilbage for Joel, og det var rigtig hårdt at se. Jeg har også en svaghed for øjeblikket, de deler, efter at Joel finder Ellie, der lige har kæmpet mod David. Et af de tilfælde, hvor Joel tager rollen som faderfigur på sig. Den der far-side, jeg som spiller troede døde sammen med Sarah, kom ind i billedet igen. Et afgørende øjeblik.

The Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of Us

Relaterede tekster

The Last of Us RemasteredScore

The Last of Us Remastered

ANMELDELSE. Skrevet af Lee West

Click...click...click. Lyden af de muterede clickers er nøjagtig så ubehagelig, som den var for mig i sommeren 2013. Jeg har halvklamme håndflader, og det er ikke...



Indlæser mere indhold