Rygterne omkring et helt nyt kapitel i Crash Bandicoot-serien begyndte faktisk at svirre helt før vi overhovedet fik en konkret bekræftelse af at karakteren vendte tilbage via Crash Bandicoot: Nsane Trilogy, så dette har stået på i ret lang tid. Karakteren, der engang var fast platformmaskot for PlayStation, kom altså tilbage via en række ambitiøse remasters, men det som mange har ventet spændt på er et helt nyt kapitel. Det er, med andre ord, på tide, men ventetiden er nu ved at være ovre.
Efter adskillige uger med ret præcise insider-rapporteringer, små pakker sendt til journalister rundt omkring i verden (inklusiv Gamereactor) og sågar lækkede grafiske aktiver, så har Activision, og udvikleren Toys for Bob, endelig løftet sløret for Crash Bandicoot 4: It's About Time. Du kan naturligvis allerede se den første trailer herover, men vi har faktisk muligheden for at bidrage med lidt ekstra kontest. Vi har nemlig snakket med udviklerne om spillet, og det er ret fascinerende hvordan de har blandt det nye med det gamle. Toys for Bobs Paul Yan stilte nemlig op til et kort interview.
Det første du skal vide om Crash Bandicoot 4: It's About Time, er at størstedelen af den mekaniske rygrad forbliver den samme, som den du kender fra tidligere spil i serien. Men det betyder ikke at udvikleren ikke har tilføjet nye elementer. Der er eksempelvis nye spilbare karakterer, nye mekanikker og sågar en lettere ændret grafisk stil, men den Crash du kender, han er tilbage, og selve filosifien bag designet er den samme. Det er med andre ord en sand efterfølger til Crash bandicoot: Warped.
Nogle af de mest nævneværdige nye elementer er uden tvivl de nye masker, og hvordan disse, kombineret med at Crash og Coco kan løbe på vægge, grinde på rør og bruge reb, åbner en masse nye bevægelsesmæssige muligheder. De nye masker hedder Quantum Masks, og er ret forskellige fra de gode gamle Aku Aku-masker. Der er fire forskellige i det færdige spil, men det var kun to som Paul Yan ville snakke med os om, og han bekræftede at han den ene skaber slow-motion, og den anden manipulerer tyngdekraften. Ved at bruge tyngdekraftsmasken kan du komme forbi ellers umulige kløfter, og tidsmasken giver dig eksempelvis mulighed for at kaste dig forbi eksplosive TNT-kasser uden at miste liv.
Disse masker kan dog ikke bruges i alle spillets baner, da visse andre spilbare karakterer ikke kan tage dem på. Når ja, de spilbare karakterer - det er ikke bare Crash og Coco du spiller som, men også Neo Cortext, og der er faktisk unikke baner designet specifikt til hans udvalg af evner. Denne tossede forsker kan ikke dobbelthoppe ligesom Crash og Coco, så han har bygget et aggregat der kan kaste ham fremad, samt flyve for en kort stund. Det er desuden lidt svært for ham at dreje rundt med det der kæmpe hoved, så han kæmper i stedet med en modificeret strålepistol. Vi siger modificeret fordi denne kan desuden bruges til at transformere objekter fra solid til hoppende tilstand. Det er ret tydeligt at Cortex-banerne er mere puslespilsorienterede end de andre, og det bliver interessant at se hvordan speedrunners vil gennemføre disse baner hurtigt.
Det der med indstillinger og tilpasninger lader til at være vigtigt for Toys for Bob i denne omgang, og Yan pointetede overfor os at du kan tilvælge en masse indstillinger, der vil gøre spillet lettere for eksempelvis begyndere. Du kan nemlig spille med et uendeligt antal liv hvis du ønsker det, men der findes også en Retro Mode, der lader dig spille på meget traditionel vis, hvor du kun har et vist antal liv til at færdiggøre en given bane. Modern Mode er for dig der ikke vil have det der med et specifikt antal liv hængende over hovedet, dog belønnes du alligevel med en særlig diamant, hvis du gennemfører en bane uden at dø et vist antal gange. Det lader i det hele til at du kan skrue ret meget på samtlige parametre.
Det er måske også derfor at spillets struktur samlet set er mere lineær end den i Warped, og det lader da også til at udvikleren primært har taget udgangspunkt i de tidligere kapitler i serien, og har genfundet kærligheden til simpel, men udfordrende platforming derfra. Det betyder ikke bare at spillet fremstår mere sammenhængende allerede, men at graden af udfordring forøges igennem et mere stabilt tempo.
Det lader til at Toys for Bob har sat sig for både at servere et nostalgi-trip og noget helt nyt, og vi glæder os til at se om det er lykkedes d. 2 oktober.