Dansk
Gamereactor
previews
Dying Light 2 Stay Human

Vi så Dying Light 2 i aktion under E3

Vi fik en forlænget demonstration af Dying Light 2 under E3 2019, og lad os bare sige at Techland er meget ambitiøse.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

En af de mest hjerteknusende trailere for et spil nogensinde var den sørgelige afsløring af Techlands 2011-zombiehit, Dead Island. Traileren benyttede effektiv bagvendt historiefortælling ved at afspille begivenhederne omvendt, hvor vi følger to voksne og en ung pige imens de kæmper til det sidste på et hotel fyldt med de udøde. Når nu traileren er omvendt, så er det første billede man dog ser nemlig den døde pige på fortovet med bidemærker i halsen, efter hun er røget ud af vinduet mange etager oven over. Den besynderlige men intelligente kronologi gjorde at mange der ellers ikke ville have lagt mærke til Dead Island pludselig gjorde. Det efterlod dog også Techland i en lidt knuget situation, da spillere og kritikere fandt ud af det endelige spil ikke fokuserede helt lige så meget på emotinelt ladet historiefortælling som traileren ellers indikerede. I stedet var der fokus på kooperativt spil, på grej og på RPG-struktur.

Dying Light 2 lader dog til at blive det spil som mange troede de ville modtage for mange år siden, og hvad mange håbede at det originale Dead Island ville blive. Dette er takket være en gameplay-struktur mættet med beslutninger og konsekvenser, samt uhyre dybe forhold og interaktioner med andre karakterer. Vi så en mission fra start til slut i aktion bag lukkede døre under årets E3-messe, og var overbeviste om efter vi forlod sessionen, at her gør Techland netop det som mange har gået og håbet - de kombinerer velfungerende dynamisk gameplay med en verden der ikke bare er stor men dyb. Faktisk var dette på overraskende vis en af de mest overbevisende demonstrationer vi var vidne til under messen.

Dying Light 2 Stay Human
Dette er en annonce:

Præcis som navnet foreskriver, så er Dying Light 2 en direkte efterfølger til 2015-actionspillet, men denne gang er du i skoene på karakteren Aiden Caldwell, parkourmester, ven og virusinficeret overlever. Spillet foregår i en dystopisk tidsalder, hvor der ikke bare er zombier det gør verden usikker, men hvor mennesket er blevet reduceret til et mere dyrisk stadie, og hvor behovet for at overleve er mere vigtigt end behovet for at vise medmenneskelighed. Midt i denne voldelige tid skal vi, som Aiden, forsøge at finde en kur imod det monster der vokser inden i os.

Missionen vi så blev spillet af en udviklet, og her startet Aiden på en bar fyldt til renden med mennesker, hvor en let påklædt kvinde performer. Der er mange karakterer der ønsker at tale med Aiden om forskellige ting, og det er ingen smal sag at bevæge sig igennem menneskemængden. Denne lille menneskelige bastion er Aidens hjem, og her viser nogle ham masser af kærlighed, og nogle har stort set intet til overs for manden. Dusinvis af disse karakterer har desuden små ikoner over deres hoveder, forskellige ikoner også, som vist betyder at man kan indgå i forskellige samtaler med dem, og selvom demontrationen ikke dvælede mere ved det, så var det ganske interessant.

Dying Light 2 Stay Human

Efter at have spankuleret en tur igennem den tætbefolkede bar bevæger vi os oven på for at møde Frank, som lader til at være lederen af denne lille base, og en god ven af de fleste i baren. Efter en kort snak med vennerne Jack, Matt og til sidst Frank skal Aiden til at bevæge sig ud på en mission for at infiltrere The Castle, et nærliggende vandværk som senere hen er blevet til en stor fæstning, og som leverer rent drikkevand til hele distriktet. Vi lærte dog at tankene er ved at være tømte. Kort forinden at missionen begynder bliver Frank dog på tragisk vis skudt, og bliver efterladt i kritisk tilstand midt på gaden. Spilleren får derefter at vide, igen, at hver eneste beslutning har konsekvenser, og man kan herefter vælge at sætte efter gerningsmændende eller blive hos Frank. Vi kan allerede nu skrive under på at disse konsekvenser er omfattende, men mere om det lige om lidt.

Dette er en annonce:

Udvikleren der spillede vælger den først mulighed, sandsynligvis for at kunne fremvise spillets bevægelsesmønstre og parkour, og vi må da også sige at denne jagt på tværs af tagene i søgen efter gerningsmændene var ganske imponerende. På vejen efter dem, og The Castle, så vi nogle ekstremt flydende animationer, og nogle labre bevægelser, og Aiden kan uden besvær hoppe over zombier, benytte reb til at traversere større distancer, benytte en gribekrog til at komme højere op og skiftevis bevæge sig uden på og inden i bygninger. Vi bliver nødt til at sige, at dette alt sammen så utroligt tilfredsstillende ud. Ja, ham der spillede havde uden tvivl øvet sig gevaldigt, men de stunts du kan lave imens du bevæger dig på tværs af verdenen er intet mindre end fantastiske. Det står klart at bevægelse i Dying Light 2 byder på en del mere vertikalitet, og vi så Aiden hurtigt kravle op på 20 etagers bygninger ved hjælp af blandt andet gribekrogen. Ikke bare det, Aiden kan tage afsæt i en række overflader for at få mere skub i bevægelserne. Mulighederne fremstod under demonstrationen ret endeløse, og det bliver meget spændende at se hvordan spillerne tager imod dette system når spillet udkommer.

Dying Light 2 Stay Human

Efter at have bevæget os igennem byen ankommer vi til et sted hvor vi kan skue ud over en stor del af omgivelserne, og her spotter Aiden den varevogn hvor gerningsmændene befinder sig i. Han kaster sig ud i et ambitiøst hop, men går igennem et råddent gulv. Han falder igennem adskillige etager og landede i mørket. Efter at være kommet på benene kigger han sig omkring, og ser måske hundrede zombier kigge sulten på ham. Men Aiden har dog et trick i ærmet, for han benytter en UV Flare til at blænde monstrene.

Vi navigerer os ud af denne ellers lidt farlige situation med ynde, og her spotter vi at Aiden i flere gange undgik et fjendtligt angreb ved at sløve tiden en kende. Aiden løber efter udgangen, som i dette tilfælde er en garagedør, som skal åbnes med et våben. Han glider hurtigt ind igennem den lille åbning han har lavet, og efterlader zombierne fanget indenfor.

Aiden nærmer sig i sidste ende varevognen, og formår sågar at hoppe oven på den. Han knuser passagererne, men vælger at skåne chaufføren. Her finder vi ud af at føreren faktisk bor i The Castle, og at han ved hvordan man kommer ind, men samtidig virker personen utrolig nervøs. Spillere kan vælge enten at lade ham leve, eller dræbe ham på stedet, men sidstnævnte kan måske gøre det mere besværligt for Aiden at komme ind i The Castle. Udvikleren der spillede valgte at vi skulle stole på ham, og derfor er det men føreren i live at vi kører igennem fæstningens port. Det virker - Aiden er inde.

Dying Light 2 Stay Human

Vi bevæger os op imod pumperummet, og her får vi at vide at der Frank desværre er afgået ved døden. Aiden er knust over denne nyhed, og vi fik her at vide at ved at blive hos ham kunne vi "måske" have ændret situationen. Sådan er det når man efterlader sine venner i en hovedløs søgen efter hævn. For at Frank ikke er død for ingenting begiver Aiden sig videre, og kæmper imod en række intetanende soldater. Til sidst bliver de dog bevidste om at der er en fjende iblandt dem, og derfor kaster Aiden sig op i en ventilationsskakt og bliver ét med skyggerne. Aiden kommer tættere på sit mål, hvor fæstningens leder, The Colonel, venter.

Denne nye karakter giver os endnu et valg. Vi kan enten dreje på ventilerne og få det rene drikkevand til hele distriktet tilbage, eller efterlade dem i slukket tilstand. Hvorfor skulle vi det? The Colonel siger at der er en grund til at de er blevet slukket - men vi tager naturligvis ikke hans ord for gode varer, og smadrer hele banden. Vi åbner for ventilerne, men her sker der noget ganske signifikant. Ja, drikkevandet vender tilbage, men en dæmningen krakelerer også, som betyder at et hele distrikt nu er under vand. Ikke bare det, nye fjendetyper dukker også op i mudderet.

Hvor vidststrækkende dette system egentlig er ved vi af gode grunde ikke helt, men baseret på denne demonstrationen af spillet ser Dying Light 2 ud til at give helt ny mening til spillerens valg, og konsekvenserne af disse. Vi var i hvert fald uhyre imponerede efter at have set spillet.

HQ
Dying Light 2 Stay Human

Relaterede tekster

Dying Light 2 Stay HumanScore

Dying Light 2 Stay Human

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Lidt ligesom zombies går mange tidligere gameplay-elementer igen, men det gør ikke det store, for Techland har leveret deres hidtil bedste spil.



Indlæser mere indhold