Sons of the Forest

Vi kigger nærmere på Sons of the Forest i Early Access

Patrik har været udsat for en hård landing, og skal nu overleve på en ø fyldt med kannibaler. Denne gang er han dog ikke alene.

Vi slår lige fast at denne anmeldelse er baseret på Early Access-versionen af spillet. Vi følger spillet igennem dets rejse i Early Access, og vil fejre den endelige lancering med en endelig score. Dette er baseret på hvad du kan betale for lige nu.

Den tordnende lyd af rotorer brøler, da to helikoptere med en indsatsstyrke på vej til en fjerntliggende ø hvirvler afsted ud i natten. En ældre person er forsvundet, og vores opgave er at finde og redde vedkommende. Ligesom det er tilfældet i andre horror-spil, har du knap nok tid til at finde ud af, hvad du laver, før helikopteren styrtlander. Velkommen til Sons of The Forest! Dette er din klassiske overlevelsessimulering. Du skal spise, drikke, sove, bygge huse og fremstille medicin, hvis du bliver syg. Hvis du ikke vil gøre det alene, kan du invitere en ven med i en søvnløs samarbejdstilstand. Dette fungerer glimrende, selv i Early Access.

Jeg startede min rejse på denne ø med at møde en døv ledsager. Kelvin er hans navn. Selv hvis du er alene er Kelvin altid med dig, og han er ikke helt lige så ubrugelig som du frygter, selvom det her uheld har frarøvet ham en af hans sanser. Han er en soldat ligesom dig, der er også sad i helikopteren på vej til denne fjerne ø. For mig er ledsagerne den største nyhed i forhold til opsætningen her. Det er dog ikke det samme som at det hele altid går gnidningsfrit. Der opstår straks problemer, hvis du bygger en hytte i træerne og beder Kelvin om at fælde træer. Han vil sandsynligvis fælde det træ, hvor din hytte er bygget i. Det betyder, at din soveplads automatisk bliver ødelagt. Han kan også begynde at fælde træer i nærheden af din base, hvilket får træerne til at falde ned på bygningerne og beskadige dem. Dette er noget, som jeg håber, at udviklerne vil rette til den endelige udgave, da det gør Kelvin mere til en hindring end til en hjælp. Et forslag er at kunne indstille din følgesvend til ikke at fælde træer i nærheden af eller på noget, du har bygget. Som det er lige nu, skal man virkelig tænke over, om man vil beordre sin ledsager til at bygge noget. Jeg ændrede hurtigt hans rolle til at bygge simple lejrbål, sovepladser og senere til bare at hente ting.

Sons of the Forest
Sons of the ForestSons of the Forest

De ledsagere du finder senere kan kæmpe og forsøge at afværge de mutanter, der angriber dig eller basen, hvilket er en god og nyttig tilføjelse. Kelvin derimod, som du møder i starten, samler kun materialer, bygger og følger dig. Okay, det var følgesvendene - videre. I modsætning til nogle andre sandkasseoverlevelsesspil har Sons of The Forest en historie. Fortællingen er ret kort, og min oplevelse er, at den ikke er hovedattraktionen. Den bedre historie ligger snarere i verdenen omkring dig. Du har en stor ø at udforske, fuld af plads til at bygge på og huler at dykke ned i. At klatre ned i grotterne minder om The Descent, og kan til tider være ret rystende, især når man tænker på, at jo længere man kommer ned, jo flere muterede fjender. Apropos fjender, ethvert horror-spil har brug for en masse monstre. I Sons of The Forest er der grupper af mutanter og kannibaler, der jagter dig. De er også camouflerede og kan angribe, når du mindst venter det. De gemmer sig i træer og buske og venter på deres bytte og giver masser af muligheder for jump scares. Hvis du overlever i lang tid, vil fjenderne tilpasse sig og angribe dig og din base oftere.

En anden nyskabelse i Sons of the Forest er årstiderne. Sommer, efterår, vinter og forår fortsætter alle i et loop. Ligesom du tilpasser dig, så byder sommeren på grønt og sol, efteråret og foråret giver plads til farvede træer, og vinteren bringer sne. Kontrasten mellem øens landskab, de skiftende årstider, naturen og fjenderne er stor. Det ene øjeblik kan du forsøge at fange en hare, og det næste øjeblik kæmper du for dit liv. Når vinteren kommer, har du brug for varmere tøj, og mad er ikke så let at finde. Du kan sy dette tøj ved hjælp af ting, du finder på øen. Våben og andre forsyninger kan også bygges ved hjælp af genstande for at klare det koldere klima. Disse roteres løbende, så du skal planlægge for flere vintre. I mange andre spil er dette rent kosmetisk, men i The Sons of The Forest giver sneen ændringer i gameplayet. For at give nogle andre eksempler, bliver fjenderne mere aggressive om vinteren. De jager efter mad, og den bliver mindre tilgængelig. Hermed bliver vi til omvandrende stykker kød for kannibalerne. Vi løber rundt som kyllinger, bygger svævebaner, kaster håndgranater, klæder os i deres kropsdele og forsøger at fælde hele skoven. Det siger sig selv, at vi bliver bytte i deres øjne.

Selv om Sons of the Forest er i Early Access, føles det meget komplet. Historien er dog stadig lidt for kort til, at jeg kan blive involveret. Jeg nød hellere overlevelse og udforskning på øen. Det er et smukt spil med et mørkt twist. En af de mest stemningsfulde ting er at kravle ned i din første grotte. Vandet drypper, mutanterne laver lyde længere nede i mørket. Det er uhyggeligt og stemningsfuldt. Designet og lydene er begge en vigtige komponenter. Jeg kan heldigvis bekræfte, at det hele er utroligt godt lavet. På animationsfronten er tingene dog også rimelig poleret. At løbe gennem vegetationen ser godt nok ud. Græsset, buskene og andre ting bøjer sig. Det føles virkelig som om, at din figur har en fysisk tilstedeværelse på øen.

Sons of the Forest
Sons of the ForestSons of the ForestSons of the ForestSons of the Forest

Efter et stykke tid holder det dog op med at være et overlevelsesspil. Du konstruerer effektive strategier og kan konstruere bedre bygninger. Fælder, skydevåben og meget mere bliver en del af dit arsenal. Rollerne, hvor du i starten er den jagede, bliver omvendt, og du bliver jægeren. Du skal stadig forsvare din base, men med alt det udstyr bliver du meget stærk. Er det et problem? Nej, efter min mening fungerer det meget godt sammen med resten af oplevelsen. Mekanikkerne er fantastiske, jeg kan godt lide hvordan brugergrænsefladen er bygget op inden for rammerne af karakterens udstyr. Et eksempel på dette er rygsækken, der åbner sig og fungerer som et opbevaringssted for alt det, du har samlet. Det er virkelig nemt at bygge ting fra den menu. Jeg synes også, at det er smidigere og nemmere at bygge bygninger sammenlignet med The Forest. Det ser både mere logisk ud og fungerer mere logisk end forgængeren. Hvis du vælger pinde og klikker på jorden, sætter din figur et bål op. Det kan virke ubetydeligt, men små forbedringer kan gøre en stor forskel.

Mit overordnede indtryk er, at der er sket en opgradering af basebygningen, overlevelsessystemet, grafikken, lyden og dynamikken i verdenen. Det er blevet gjort på en god måde, jeg kan især godt lide de nye sæsoner. Vinter og sommer skaber kontraster i måden man spiller på. Ikke helt så stor en ændring som dag og nat i Dying Light, men alligevel markant. Grafikken ser mærkbart bedre ud og stråler i huler og udendørs. Det har ikke helt den samme polering som AAA-titler, men det er imponerende, hvad Endnight Games har skabt. Udviklerne har lovet mere indhold, opdateringer og polering til udgivelsen, men jeg er positiv over for indholdet i Early Access. Historien er svagheden, men hvis du kunne lide The Forest eller er på udkig efter survival horror, er dette en anbefaling. På min liste over ting der skal testes står stadig fiskeri med håndgranater. Jeg vender tilbage, hvis det er en vellykket overlevelsesstrategi.

8 / 10
+
Masser af atmosfære, fantastisk crafting, innovativ brugerflade, udfordrende fjender.