
Forestil jer lige det her scenarie; efter at have skabt en karakter vågner vi i et forunderligt sted, og føres frem af en spirituel, svævende stemme, der guider os igennem denne mareridtslignende verden. Den fortæller os hvordan vi ifører os forskellige stykker rustning, hvordan vi angriber dem der ønsker os ondt, og hvordan vi bruger vores evner. Alt er badet i lilla farver, og gigantiske monstre er en allestedsnærværende trussel. Desuden får vi at vide, at en stor perle, der dovent svæver over os, har en særlig magt her, i denne verden.
Vi bliver hevet tilbage til virkeligheden, og vågner op ved siden af et medlem af Psijic Order, der står bøjet over os. Denne ældgamle organisation holder til på øen Artaeum, en ø som forsvinder og dukker op præcis det sted i tid og rum den ønsker det. Nu er ordenen kommet tilbage til Tamriel for at undersøge noget ganske mystisk, og vores fangeskab i det førnævnte mareridt er bare ét af de mange mysterier der skal løses på Summerset Isles.
Ser du, Summerset Isles er hjemstavn for High Elves-racen, men siden de har åbnet op for deres grænser, så er det ikke gået synderligt godt. Embedsmænds af høj statur i regeringen er kommet under mistanke, der florerer rygter om Daedric-prinser i landet, nye immigranter ankommer til landet for at blive bortført til bekendte steder, og værst af alt er at High Elves faktisk ikke synes særligt godt om alle de fremmede racer der står og banker på deres dør.
Det er her at vi bliver kastet ind i det kommende, nye kapitel af The Elder Scrolls Online, der ganske passende har fået navnet Summerset, og det skete ved en nylig begivenhed i London hos Bethesda. Efter at have undsluppet mareridtet og konvserveret med vores nye ven fra Psijic-ordenen fik vi lov til frit at undersøge vores omgivelser, og de var ganske nye, da udvidelsen tilføjer en helt ny landmasse.
Ser du, præcis ligesom Morrowind handler dette nye "kapitel" (Bethesda har fortalt at dette ikke ligefrem er en udvidelse i forhold til størrelse og struktur), så handler det præcis lige så meget om nye spillere som veteranerne, så har du aldrig fået investeret, så kan du stadig roligt gøre dette. Du kan faktisk købe spillet, skabe en karakter, og går direkte i gang med det nye indhold, præcis som vi gjorde. Dette hører ikke til i slutningen af spillet, men det ved du allerede hvis du udforskede Vvardenfell sidste år.
Denne tilgang satte vi utrolig meget pris på. Vi er store Elder Scrolls-fans her hos Gamereactor, men det er ikke ligefrem alle spillere der ved lige meget om seriens gigantiske univers - særligt om Summerset Isles, som sidst dukkede op i The Elder Scrolls: Arena fra 1994. Netop derfor gjorde det så sandelig ikke noget at vi blev taget lidt i hånden, og det tror vi ikke at nogen andre spillere har noget imod. Selv favoritkarakteren Razum-dar vender tilbage som rådsmand til dronningen, og han skal naturligvis bruge din hjælp til at finde ud af hvad der foregår.
I den times tid vi nåede at spille blev vi fulstændig omstøbt i de begivenheder der fandt sted på øen, både i forhold til de politiske partier der sidder på magten, og de helt almindelige mennesker vi mødte på gaderne og i skovene. Vi vil ikke spolere handlingen, men der er mange intriger at holde styr på, og de tager både form at et mordmysterie, forsvundne immigranter, politisk korruption og det okkulte. Selvfølgelig kom vi ikke meget langt, men denne åbningssektion fangede vores interesse fra start af, og gav ikke slip.
Rent strukturelt byder Summerset på meget af det samme man er vant til, på den måde at der er en varieret blanding af at tale med forskellige folk der har brug for hjælp, for så at sætte ud i vildmarken for at gøre hvad de beder om, dræbe en række fjender på vejen og så vende tilbage. I processen støder du heldigvis på en lang række nye fjendetyper, deriblandt de nye Griffins, der mindede os mere om Harry Potter-universet end Elder Scrolls. Vi fik ikke muligheden for at teste mere avancerede kampscenarier, og i stedet fokuserede vi på verdenen og dens beboere.
Det bliver hurtigt gjort tydeligt for spilleren ved at tale med disse beboere, at der reelt er en stor splittelse i befolkningen omkring åbningen af High Elf-grænserne, hvor de stolteste ikke synes det er passende for High Elves at være sammen med andre racer. Du støder derfor oftest på magtfulde personer der ikke ligefrem taler åbent til dig, og derfor skal du bruge dine instinkter, og du skal være snu for at få den rigtige information ud af dem. Her er der rig mulighed for at bruge espionage og infiltrering. Eksempelvis skulle vi bruge en særlig kutte for at kunne deltage i et hemmeligt måde, og her lærte vi om nogle af de vigtigste, mest magtfulde personligheder på Summerset.
Der er stadig tonsvis af ting vi ikke fik mulighed for at dykke ordentligt ned i, men der er endnu mere på vej. Det nye Jewelcrafter-system, eksempelvis, lover at tilføje endnu et lag af kompleksitet og dybde til dem der ønsker at bruge meget tid på at skabe nye grej, og der er masser af nye evner, deriblandt et sæt dedikeret til Psijic Order. For dem der elsker at kæmpe er der Cloudrest Trail, en gruppeprøve kaldet Abyssal Geyser - det hele bliver til 30 timers nyt indhold.
Oven på hvad vi har set og oplevet er vi ret overbeviste om, at disse 30 timer kan blive præcis så fede som 2017's Morrowind-kapitel. Her får vi leveret en verden fyldt med interessante karakterer og spændende politiske kampe. Vi glæder os til udgivelsen i juni.