Dansk
Gamereactor
previews
Still Wakes the Deep

Vi har set Still Wakes the Deep i aktion

Vi fik chancen for at se en dybdegående gameplay-præsentation af det kommende gyserspil fra studiet bag Amnesia: A Machine for Pigs.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Da "Still Wakes the Deep" blev annonceret sidste år, reagerede folk positivt på den første teaser-trailer. Det handlede om en ensom olieplatform, der var blevet kompromitteret, hvor noget forfærdeligt så ud til at være sket, mens vi påtog os rollen som den tilsyneladende eneste overlevende, en skotte ved navn Caz McLeary.

Lige før påske havde jeg mulighed for at se lidt mere af spillet under en ID@Xbox-præsentation med udviklerne, The Chinese Room, især med lead designer Rob McLachlan, som både talte om at arbejde på denne titel og viste omkring 15 minutters gameplay. Det, jeg fik at se, fandt sted kort efter en katastrofe, men holdet vil stadig ikke sige, hvad der faktisk skete. Det, der står klart, er, at Caz er endt midt i noget uventet, og han fryser meget, hvilket betyder, at han skal varmes op, før han overhovedet kan begynde at lede efter sine venner og andre mulige overlevende. Gennem det interne kommunikationssystem får han kontakt med en anden rigarbejder, som hurtigt bliver tavs.

Han leder videre og finder ud af, at alle telefonlinjer til fastlandet ser ud til at være blevet afbrudt, hvilket er et stort problem, da spillet foregår i 70'erne, og internettet og mobiltelefoner ikke eksisterede endnu. Dette er et vigtigt aspekt, og udviklerne forklarer, at de ønskede at genskabe atmosfæren fra 70'ernes og de tidlige 80'eres gyserfilm, hvor følelsen af at være en ensom og sårbar overlever dominerede. Den største inspirationskilde var klassikeren "The Thing", men Stanley Kubrick blev også nævnt.

Dette er en annonce:
Still Wakes the Deep

Det er tydeligt, at holdet virkelig har gjort deres hjemmearbejde, og alt fra forladte korridorer med bølger, der pisker mod vinduerne, til tilrøgede kontorer og kantiner understreger virkelig denne æra. Jeg er selv gammel nok til at huske den første halvdel af 80'erne, og jeg oplever meget af det, jeg ser, med en behagelig følelse af nostalgi. Beira D-olieriggen ligger i øvrigt ud for Skotlands kyst, og det var vigtigt for udviklerne at genskabe følelsen af en autentisk olierig fra den tid, og McLachlan siger, at teamet "omhyggeligt undersøgte", hvordan designet skulle se ud.

Kort sagt er designet i topklasse, og det er svært ikke at blive imponeret over det kolde og klaustrofobiske miljø på en beskadiget olieplatform i stormvejr. Lydsiden synes også at være noget særligt med en konstant ubehagelig knirken, der får det til at føles, som om alt kan kollapse hvert øjeblik. Oven i det hele lader "Still Wakes the Deep" til at foregå omkring juletid, hvilket skaber en næsten pervers kontrast mellem personalet, der har forsøgt at gøre den sterile og lidt slidte metalstruktur lidt mere festlig, og det faktum, at en ond, dødelig tilstedeværelse har ramt stedet.

Men tilbage til eventyret, hvor vores hovedperson nu leder efter sin bedste ven Roy, der arbejder som kok. Snart hører han stemmer fra en kollega ved navn Trots, der råber om hjælp i et aflåst rum, som på mystisk vis stråler, hvorefter stemmerne stopper, og Caz indser, at det værste ser ud til at være sket. Olieplatformen er stor og indeholder alle mulige faciliteter, ikke mindst til rekreation, og da Caz bevæger sig rundt, passerer han poolborde og lignende.

Dette er en annonce:
Still Wakes the Deep

Følelsen af sårbarhed forstærkes af, at Caz er ubevæbnet, og McLachlan bekræfter også, at der ikke er nogen våben i denne titel. Så du har ingen chance for at forsvare dig mod en eventuel trussel. Faktisk er der ingen særlige evner af nogen art, og det eneste udstyr, du har, er den pandelampe, der er monteret på din hjelm.

På trods af at meget af den beskadigede rig ser ud til at være forladt, kan jeg allerede se, at udviklerne har formået at genskabe følelsen af, at hovedpersonen altid bliver overvåget. Ligesom i førnævnte "The Thing" er meget af uhyggen baseret på det, du ikke ser og ikke ved, snarere end noget mere håndgribeligt. Hovedpersonen kan ganske rigtigt se noget, og det forsvinder hurtigt, hvilket efterlader mig som seer med en ubehagelig følelse af, at det, jeg så, måske alligevel ikke var virkeligt.

En positiv bølge skyller ind over mig, da jeg når ud i køkkenet og opdager, at en rystet Roy trods alt er i live, og duoen lægger hurtigt en plan for at forsøge at nå ud til redningsbådene, hvor Caz rydder vejen først. Olieplatformen har det hårdt og vil utvivlsomt synke til sidst, så ud over mulige fjender er der også omgivelserne, man skal være på vagt over for. For at komme ud af køkkenet på jagt efter redningsbåde, må Caz kravle gennem ventilationsskakter. Kort efter kommer der særligt ubehagelige syner af lig, der bliver slået og klistret til vægge og lofter i en slags forfærdelig kunstinstallation komplet med blodstænk. Jeg har endnu ikke set et monster, men hvad det end er, ser det ikke ud til at være menneskeligt.

Bum! Stilheden brydes, og væggene kollapser, hvorefter Caz indser, at det ser ud til at være en slags organisk monster, der er trængt ind i strukturen. McLachlan forklarer, at vi ofte vil dø, men har også inkluderet en forenklet "Story Mode", hvor vi ikke kan dø for dem, der bare vil opleve historien uden at tage nogen risici. Det er en tilgang, som nogle vil rynke på næsen af, men det udvider også det potentielle publikum.

Rejsen til redningsbådene fortsætter for Caz og afslører, at der er små minispil-lignende opgaver, hvor man skal åbne døre eller lirke ventilationskanaler op. Præsentationen slutter kort efter i et stort vaskerum, hvor en radio spiller dagens vejrudsigt. Et så harmløst sted føles meget uhyggeligt med sin dæmpede belysning og omfattende skader, og snakken om vejret ledsager følelsen af liv og død på en makaber måde, da en masse tentakellignende lemmer hurtigt dukker op fra loftet.

Still Wakes the Deep

Jeg var nysgerrig på "Still Wakes the Deep" efter den første præsentation på Xbox Games Showcase i juni 2023, men efter at have set endnu mere, er hypen faktisk steget. Det ser ud til at byde på meget stemningsfuld horror, og jeg sætter virkelig pris på, hvordan The Chinese Room har arbejdet på at skabe et autentisk miljø, der bliver yderligere forstærket af, at der kun er brugt skotske stemmeskuespillere, hvilket bidrager til følelsen af, at boreplatformen faktisk befinder sig i et bestemt geografisk område.

Den 18. juni er lanceringsdatoen for PC, PlayStation 5 og Xbox Series X/S, og det er på glimrende vis inkluderet i Game Pass fra dag ét. Hvis du er fan af klassiske gyserfilm, især "The Thing", synes jeg virkelig, at du skal holde øjne og ører åbne for dette spil, selv om jeg også tror, at det kan være noget ekstra og unikt for gyserfans generelt.

HQ
Still Wakes the Deep
Still Wakes the Deep

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold