Dansk
Gamereactor
previews
Call of Duty: Black Ops Cold War

Vi har set Call of Duty: Black Ops Cold War i aktion

Der er tale om en sand efterfølger til det originale Black Ops, men Treyarch og Raven introducerer stadig banebrydende innovationer til serien.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Selvom ret så troværdige rygter, klare indikationer og også et lidt for tidligt marketingsfremstød fra Doritos efterlod os med meget lidt tvivl om hvad årets Call of Duty-spil egentlig ville hedde, så er det rart endelig at få det hele bekræftet fra Activision, Treyarch og Raven selv. Og ikke bare kender vi nu allesammen navnet, vi har faktisk set spillet, og disse første par detaljer er ganske spændende, må jeg sige.

Call of Duty: Black Ops Cold War er ægte, og vil ankomme på PC, PS4, PS5, Xbox One og Xbox Series X d. 13 november. Ja, godt nok lader der til at være sket en rokade i udviklingsansvaret, men lige meget hvad der er foregået bag scenetæppet, så ankommer årets spil i serien præcis som de altid har gjort. Jeg er desuden så heldig at jeg har kendt til spillets, og detaljer om det, i noget tid, da jeg så en præsentation fra udviklerne på cirka 80 minutter for en uge siden. Det er vist sikkert at sige, at oven på den så er jeg ret spændt.

Call of Duty: Black Ops Cold War
Dette er en annonce:

Lad os starte med det der gjorde mig spændt helt fra start af; spillet tager serien helt tilbage i tiden, for her er der tale om en direkte efterfølger til det originale Call of Duty: Black Ops. Da det meste af historien foregår i 1981, så er Alex Mason, Frank Woods og Jason Hudson alle i live, og er klar til kamp. Det betyder dog ikke at de kommer til at skyde på alt hvad der rør sig hele tiden, selvom at det de viste bekræfter at der også er masser af den slags.

Jeg vælger at pointere det her, fordi der var overraskende meget snak om afgørende valg og frihed i præsentationen. Det har vi hørt omkring Call of Duty-spil før, men nogle af de eksempler der blev fremvist til mig gjorde det ganske klart, at de er mere seriøse i den her omgang. Dialogvalg, at få valget om hvorvidt man skal forgifte et gidsel for at få information eller forklæde sig selv for at narre dem, eller bare det at man kan vælge køn, hudfarve og baggrund beviser vist at det hele er lidt mere involveret i denne omgang. Ideen er her at du skal tage ejerskab over din karakter, og dine beslutninger. Forvent dog ikke at disse beslutninger har lige så store gameplay-mæssige konsekvenser som i spil hvor det at træffe valg er en del af den strukturelle kerne. Ja, der er adskillige slutninger baseret på hvad du gør, men Ravens Senior Creative Director, Dan Vondrak, brugte meget tid på at specificere, at kun en håndfuld missioner byder på beslutninger med mindeværdige konsekvenser, og at de mest af alt er der for at bevise af spillerens handlinger betyder noget. Og det gør de - eksempelvis kan du, i en håndfuld af hovedmissionerne, finde noget der låser op for adskillige sidemissioner. Det du finder, der baner vejen for disse, er valgfrie, og du kan helt forbigå dem. Udviklerne lovede desuden at disse sidemissioner ikke ødelægger hovedhistorien, og jeg er villig til at tro dem, fordi David S. Goyer, manuskripforfatteren bag blandt andet The Dark Knight og det første Black Ops, er med igen.

Call of Duty: Black Ops Cold War

Gameplay er dog stadig kongen, det ved vi alle, så derfor er jeg glad for at kunne berette, at det jeg så også gjorde mig spændt i det departement. Jeg kan ikke lide at sammenligne spil i preview- og review-tilstand, men det jeg så mindede mig ret meget om Call of Duty IV: Modern Warfare og Call of Duty: Black Ops i forhold til selve variationen. Hvorimod én mission tog os tilbage til Vietnamkrigen i 1964 med napalm og intense skududvekslinger, krævede en anden en mere hemmelighedsfuld tilgang, da vores karakter sluttede sig til Woods i hvad der lod til at være en reconiseringsmission bag fjendens linjer. Og så blev det tid til at være dobbeltagent, for i den tredje var man KGB-dobbeltagent. Denne mission fremviste både friheden og udforskningen i en mere åben verden, og hvordan man kunne bruge et kort til at navigere med. Her var der desuden fire muligheder at løse missionen på; bestik nogen, forgift dem, stjøl det du skal bruge eller brug afpresning. Et sidste eksempel demonstrerede hvordan spillet, ligesom Black Ops, vil spille puds på spilleren, og der bliver sågar leget lidt med selve fysikkens regler, men det vil jeg ikke ødelægge for jer. Lad os bare sige a Call of Duty: Black Ops Cold Wars kampagne lader til at bringe formularen tilbage fra de første spil i serien, og samtidig tilføjes der ny energi, og nye ideer.

Dette er en annonce:
Call of Duty: Black Ops Cold War

Desværre viser både Achievements- og Trophy-data, at de fleste bare springer kampagnen over i Call of Duty-spil, og kaster sig direkte over mulitplayer og Zombies. Jeg bebrejder jer ikke, men samtidig ville Raven og Treyarch forkorte min eksistens meget hurtigt, hvis jeg begynder at fortælle jer om multiplayer nu, så det nøjes jeg med at gøre d. *classified*.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold