
Battlefield V er her til aften blevet afsløret for fulde udblæsning, og blandt andet er det blevet bekræftet, præcis som rygterne foreskrev, at spillet foregår under andens verdenskrig, men valget af en ny tidsperiode er langt fra alt som EA og DICE har i ærmet, da de håber på at kunne bygge videre på Battlefield 1's succes med en række nye features, såvel som at rette lidt på den eksisterende formular, som de har bygget med denne spilserie i årevis. Vi blev inviteret til Londons Gfinity Arena for at se spillet spillet i aktion, og nu ved vi en del mere om hvad præcis der gør spillet så særligt.
Der var engang for ikke så længe siden, hvor Battlefield-serien gjorde en ære i at portrættere moderne krigsførelse, og her er Battlefield 3 og Battlefield 4 værd at nævne. Det handlede om moderne krig i byer man kunne relatere til, men via 2016's Battlefield 1 har vi fået serveret en mere historisk Battlefield-oplevelse, der ikke bare handler om gamle våben og antikke kostumer, men om de soldater der døde i kamp. Det var en seriøs oplevelse, uden tvivl, og det er præcis denne tilgang udviklerne nu har, når de udforsker anden verdenskrig, som er der hvor dette næste kapitel foregår.
I forhold til de modes spillet tilbyder, så vil der naturligvis være multiplayer, men War Stories-kampagnen vender tilbage endnu en gang, og er struktureret som den var i Battlefield 1. Den vil vise forskellige områder, sider og aspekter af krigen, inklusiv nye historier om modige, faldne soldater. Vi bliver taget til Rotterdam, Frankrig og Nordafrika, men der var én af historierne der klart var et højdepunkt, som finder sted i Norge. Her viser én af disse War Stories et medlem af den lokale modstandsbevægelse, der kæmper for at beskytte hendes familie. Vi ved ikke så meget om dette kapitel endnu, men det er så sandelig spændende at spillet udforsker mere obskure lokationer, der bevæger sig væk fra det etablerede historiske norm.
Battlefield V byder også på en kooperativ del kaldet Combined Arms, som DICE siger vil fungere som en glimrende introduktion til multiplayer, hvor op til fire spillere dropper ned bag fjendens linjer som faldskærmstropper. Endnu en gang var der ikke mange detaljer at hente, men DICE ønsker at dette skal være en mindre overvældende måde at spille sammen med sine venner på, og det lader til at være nye spillere der er fokusset her. Der er desuden fokus på snigeri, og det er altafgørende at du og dit hold fungerer gnidningsfrit.
Hvad der binder disse nye modes sammen er Company-mekanikkerne, hvor alt fra din fremgang i War Stories til de store kampe i multiplayer bidrager til dit kompagnis bedrifter, og igennem dette låser du op for nyt grej, og får fingrene i nye belønninger. Intet af det du foretager dig i Battlefield V eksisterer i et vakuum, og det er rart at se at der er en fidus i at spille War Stories, såvel som Combined Arms og almindelig multiplayer - de er ikke separate, men én samlet historie.
De finere og mindre detaljer af gameplay-oplevelsen lader også til at have fået en overhaling, og Battlefield V byder på nye muligheder for at ødelægge omgivelserne, nye bevægelsesanimationer alt efter hvilket underlag du bevæger dig på og en mere pålidelig måde at sigte på (projektilerne flyver ikke længere i alle mulige skæve retninger - selv med rekyl, så flyver skudene derhen af hvor du skyder). I forhold til ødelæggelse, så er der blevet lagt mere arbejde i at alting kan ødelægges på mere realistisk vis, og vi så en ganske prægtig demonstration af en tank der blæste igennem et hus, hvor individuelle sten fløj til alle sider, efterfulgt af en ordentlig støvsky. I det hele taget lader det til, at der en generel fysik i grafikmotoren, der gør at den ødelæggelse du ser er unik, og ikke instrueret. Én fed tilføjelse er desuden, at skyder du ind i en bygning, så vil den skade dem og det der er indenfor, hvorimod hvis en eksplosion sker indendørs, så vil vragdele og mursten skyde udad.
Der er desuden meget mere fokus på såkaldt "Squadplay", eller samarbejde i små hold, da du ikke kan genstarte på nogen andre spillere med mindre du er på hold med dem. Desuden får lederne af disse små grupperinger flere evner og taktiske muligheder. Ikke bare det, alle på samme hold kan genoplive hinanden, om man så er Medic-klassen eller ej. Til sidst er der også bedre belønninger for de hold der arbejder bedst sammen, og køretøjer der er designet til at rumme samtlige medlemmer af disse hold, så det at arbejde sammen er ikke bare noget man kan, det er noget man fejrer.
En gigantisk tilføjelse i dette kapitel er befæstninger, for spillere kan nu bruge særlige værktøjer (som alle har) til at konstruere særlig beskyttelse såsom sandsække, pigtråd, skyttegrave og sågar offensive tiltag som maskingevær. Det betyder at det er ganske intuitivt at skabe befæstninger omkring en position du og dit hold ønsker at beskytte. Det er sågar muligt delvist at genopbygge ødelagte strukturer.
Grand Operations er endnu et nyt tiltag, og denne del bygger videre på de episke kampe der opstod igennem Operations i Battlefield 1, men denne gang er det endnu større, og drager inspiration fra ægte konflikter i krigen. Disse udvikler sig over flere dage (ikke rigtige dage, bare rolig), hvor hver kamp repræsenterer et slag. Det kan eksempelvis være at dit hold skal ødelægge maskingeværsfæstninger på den første dag, og antallet I formår at ødelægger bestemmer hvor mange respawns det modsatte hold har den næste dag.
I forhold til tilpasning, så er det noget som DICE gjorde et stort nummer ud af at vise frem, og endnu en gang kører dette system igennem dit kompagni, og herigennem kan du opgradere og tilpasse samtlige af spillets diverse aspekter. Du kan låse op for nye niveauer på din profil, visuelle tilpasninger til din karakter og modificeringer af dine våben og køretøjer. Du kan sågar have flere tilpasninger på det samme våben.
For at fastholde interessen i Battlefield V har DICE introduceret noget kaldet Tides of War. Dette er en slags hub, der introducerer nye kampagner, nye køretøjer, nye timed events, dog tags, emblemer, kostumer og meget mere i månederne efter udgivelsen, og der er desuden daglige opgaver, samt missioner der udfolder sig for dit kompagni over tid.
Og endnu en god nyhed er, at Premium Pass nu er fortid for Battlefield-serien, og det betyder at alle nye baner og modes er gratis for samtlige spillere. DICE ønsker at spillere skal holde sammen, og fastholde interessen i at arbejde for deres kompagni, og det gøres bedst ved ikke at adskille spillerne.
I forhold til præcis hvornår vi kan spille spillet, så får EA- og Origin Acces-spillere adgang tidligt d. 11 oktober, som en del af Play First Trailer. Derudover kan ejere af Deluxe Edition spille fra d. 16 oktober, og Standard Edition-ejere får adgang til sidst d. 19 oktober. Derefter er der mindre et halv år til vi får adgang til dette nye kapitel, og spillet er også tilgængeligt ved næste måneds EA Play-begivenhed.