
Efter at have ryddet gaderne gevaldigt op i Washington DC, leget Tarzan i Manning National Zoo og sågar generobret Pentagon fra Black Tusk-organisationen, så vil den første virkelige story-udvidelse til The Division 2 tage os tilbage til Manhanttan, der hvor det hele startede. Til trods for at vi elskede at udforske Washington, så var der aldrig nogen tvivl om hvad publikummet verden over egentlig foretrak, og responsen på den lille teaser ved E3 2019, hvor vi så et glimt af den amerikanske østkyst igen var mere end bevis nok. Vi har faktisk allerede spillet dele af den nye udvidelse, der bær navnet Warlords of New York, og at vende tilbage til rødderne er langt fra det eneste vi glæder os til at sætte tænderne i.
Jo, det at løbe rundt i det nu solrige og sommerlige sydlige Manhanttan er utrolig underholdende, og det er fortsat imponerende at se de gigantiske, øde skyskrabere tårne foran en, imens man bevæger sig ned af den ene forladte gyde efter den anden. Først og fremmest er dette bare noget helt andet end Washington, men det er også bare en mere spændende setting at udforske. Men naturligvis er det at introducere en ny verden én ting, men gameplay er naturligvis altid vigtigst, og derfor kan vi glædeligt meddele, at denne tredje udvidelse byder på masser af nye mekaniske og strukturelle tilføjelser.
Noget af det første du vil lægge mærke til er at Massive har lært lidt fra Ghost Recon: Wildlands i forhold til selve missionsstrukturen. Grundspillet er fortsat ganske lineært, men denne tilgang er blevet erstattet med en mere åben struktur, hvor du har mulighed for at vælge hvilken rækkefølge du vil takle opgaverne i. Dette er muligt fordi din hovedopgave er at eliminere Aaron Keener, men det er at finde ham kræver at du finder og besejrer hans fire kumpaner først. At finde de nødvendige ledetråde, der fortæller dig hvor de så er henne, er egentlig ret let. Bevæg dig hen til tre markerede områder hvor du udfører korte missioner, og for enden venter der lidt information. Hver af disse opgaver fortæller dig også lidt mere om dit mål, og vi synes faktisk det var ret interessant at lære mere om disse tidligere Division-agenter, der nu arbejder for kaos. Disse opgaver føltes ikke som kedeligt sideindhold.
Når du har fundet alle tre stykker information afsløres den respektive løjtnants lokation på dit kort, som betyder at du nu skal ud på en rigtig mission med en lang, udfordrende boss-kamp til slut. Det lyder måske ikke synderligt originalt, eller varieret, men det svenske studie har indført nogle ændringer baseret på feedback fra spillerne, der gerne skulle sikre at det føles underholdende hele vejen igennem. Én af disse ændringer er eksempelvis at have flere puslespilssekvenser i hver mission, for at bryde rytmen en smule. Under vores jagt af Theor Parnell kom vi på tværs af tre områder der var semi-gemte, og det krævede at vi skudt nogle bestemte sikringer i en bestemt rækkefølge for at få adgang. Det lader til at Massive er opsatte på at gøre oplevelsen mere varieret, og det kan vi kun bifalde.
Og så er der de der boss-kampe. Hver af løjtnanterne har unikt grej og unikke evner, og disse får du så selv efter at du har besejret hver af dem på bedste Mega Man-inspirerede vis. Der er i alt fire helt nye evner, eller måske fem alt efter om Keener selv også byder på en. Én af dem er eksempelvis en gammel kending fra det originale The Division, nemlig Sticky Bomb, som dog ankommer her i lettere udbygget udgave.
Men lad os lige slå fast, at de fleste boss-kampe i The Division 2 er såkaldte "bullet sponges" med relativt kedelige evner, men i Warlords of New York stødte vi på en række kampe der gav os store forhåbninger om underholdningsværdien fremadrettet. Vi stødte på et godt eksempel relativt tidligt i vores mission, hvor bossen Parnell pludselig stod i en dørkarm, og kiggede olmt på os. Var dette en hurtig mulighed for at besejre ham inden det endelige slag? Vi tømte vores magasin, for bare at finde ud af at Parnell benytter sig af hologrammer til at forvirre hans modstandere. Dette skulle vise at være selve ideen bag boss-kampen, der gjorde den helt og aldeles unik.
Den endelig kamp fandt sted i en lejr omringet af adskillige høje udkigstårne, hvor Parnell snakkede til os fra alle fire på én gang. Ja, det er ikke noget vi ligefrem forventede af The Division 2, men det er spændende at se Massive lege lidt med reglerne her. Ikke umiddelbart at vide hvilken Parnell vi skulle gå efter gjorde at vi skiftede position oftere, afprøvede forskellige taktikker og generelt bare blev presset lidt mere - det var en fin afveksling fra nogle af hovedspillets mere direkte boss-kampe. Nej, på Normal-sværhedsgrad var det ikke sådan at vi blev frustrerede eller at det krævede flere koordinerede spillere, men det var dog et hint om at disse bosser vil have flere unikke features.
Nye områder, et tilsyneladende større fokus på udforskning og hemmelogheder og unikke boss-kampe er mere end nok til at overbevise om at vi sagtens kan spendere time efter time i The Division 2's udgave af Manhattan, og det er helt uden at nævne alle de andre ændringer udvidelsen introducerer. At kæmpe imod Cleaners og Rikers vil igen skabe variation, og at bruge den nye Firwall-specialisering vil også tilbyde flere værktøjer at lege med. Dertil kommer det nye Gear-system, som åbenbart er lettere for nybegyndere og lettere at eksperimentere med for veteraner, et forbedret loot-system, sæsonbaserede minikampagner og 10 nye levels.
Det bliver altså spændende at se om hvorvidt det hele samles til én solid oplevelse, når Warlords of New York udkommer d. 3 marts, og indtil videre må indtrykket siges at være positivt.