Dansk
Gamereactor
previews
Hitman 2

Vi har prøvet Santa Fortuna-banen Hitman 2

Vi besøgte IO Interactive i København for at være blandt de første til at prøve den næste bane i Hitman 2.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hitman-serien har taget mange former, nogle mere heldige end andre. Efter det både forvirrede og fortællelystne Absolution genopfandt IOI serien i en episodisk, moderne og lækker pakke med Hitman. Det episodiske format skræmte mange væk, men senere forstod anmelderne (mig selv inklusiv), at serien endelig havde fundet sin sande form. Med åbne miljøer lader udvikleren ikke kun spilleren begå det perfekte drab på et utal af måder verden over, men giver os også nye udfordringer gang på gang gennem Elusive Targets, Escalations og brugerskabte missioner. Det eneste, Hitman mangler, er nye miljøer og mere historie, og det er lige netop hvad IOI er klar med i form af Hitman 2, som udkommer i sin helhed til november. Vi har derfor besøgt studiets smukke københavnske kontorer og prøvet kræfter med opfølgeren, som indtil videre repræsenterer en selvsikker raffinering af konceptet, med kolossale, solbadede miljøer og en Agent 47 i topform.

Vi kan til at starte med erklære, at det var en bemærkelsesværdigt naturlig oplevelse at spille Hitman 2. Da jeg blev plantet i et komfortabelt gamer-sæde og greb tastaturet, var alting som jeg forventede det. Fra spillets behagelige menuer til musik og farvevalg var Hitman 2 som jeg håbede og regnede med. En naturlig udvikling af det Hitman, vi kender. De kolde sorte og hvide farver er delvist skiftet ud med pink-ish rødt og cyan, og giver et mere modigt og sommerligt look, men ellers var det første møde ganske velkendt.

Hitman 2
Dette er en annonce:

Første stop var Miami i missionen The Finish Line. Efter en længere cutscene, som lod mig udlede at dette ikke var spillets første bane, blev jeg mødt af det travle, smukke og uoverskuelige event, som jeg skulle til at spolere på snedig vis. Her er tale om The Innovation Race, hvor store bilfirmaer konkurrerer med hjælp fra deres seneste racerbiler. "Staklerne", som skal likvideres denne gang er racerkøreren Sierra Knox og hendes far, Robert Knox, som er en rigmand i spidsen for bilfirmaet Kronstadt.

Hvordan slipper man afsted med to sådanne mord? Jeg startede med at rende rundt som en hovedløs kylling i jagt på et sted, hvor jeg kunne smide min pistol, inden jeg skulle kropsvisiteres ved indgangen til begivenheden. Da jeg endelig var sluppet igennem forsøgte jeg at orientere mig. Jeg måtte hurtigt sande, at den letteste vej frem var de velkendte Opportunities, som nu hedder Story Missions. Jeg fandt en mekaniker, og overhørte hans telefonsamtale. Den afslørede, at Sierras mekanikerhold mangler en stedfortræder. Så naturligvis fulgte jeg efter mekanikeren til et stille område, slog ham ud og tog hans tøj. Herfra var der nem adgang til at løsne racerkørerens hjul, hvilket et par øjeblikke efter resulterede i hendes død.

Hitman 2

Så var der kun Hr. Knox tilbage. Han bevægede sig rundt i en udstilling i en anden del af området, og det viste sig hurtigt at være mere udfordrende at finde rundt i dette kompleks end at likvidere Sierra. Det tog mig lidt for lang tid at finde min lockpick, som var gemt i en kuffert i en parkeringskælder, som jeg adskillige gange havde været igennem. Mens det nok mere er min stedsans end IOIs level design der trænger til en opstramning, så undrer det mig dog, at vi som spillere stadigvæk skal have en pistol med, når nu en lock pick er meget mere logisk at have med, hvis man går efter Silent Assassin Rating. Det virker så kontra-intuitivt at hente en kuffert i en parkeringskælder, som kun gemmer en lock pick. Her ville jeg meget hellere have min lock pick på mig, lade pistolen blive hjemme og gemme kufferten til en sniper riffel.

Dette er en annonce:

Når det er sagt, så glæder jeg mig dog til at lege med dette nye element, nemlig kufferten, som kan skjule en sniper riffel eller andre mistænkelige objekter. Som noget nyt i Hitman 2 kan man nemlig ikke gå rundt med mistænkelige objekter på ryggen uden at vagter bemærker det. Dette er en rigtig fornuftig opdatering, da det altid virkede mærkeligt at rende rundt som almindelig vagt med verdens største custom sniper riffel på ryggen.

Hr. Knox besluttede jeg skulle dø af det, han holdt allermest af, ligesom hans datter. Han skulle da dø på grund af hans kærlighed til den lokale madbods kokoskugler. Dette gik perfekt i hak med at jeg havde opsamlet noget rottegift på vejen, og da jeg først "lånte" et sæt tøj fra bodens ejermand, The Florida Man, kunne boden åbnes. Rygtet om de delikate kokoskugler spredte sig hurtigt til Knox, og da han kom forbi for at få sit daglige sukkerkick tog hans mave ikke særligt godt imod varerne. Heldigvis befinder Floridamandens bod sig langs med havnens vandkant, så da Hr. Knox skulle afhjælpe sit maveproblem kunne han let og elegant skubbes i vandet, og missionen var dermed fuldført med en Silent Assassin Rating.

Hitman 2

Næste level var i Colombia. Igen var der tale om et kolossalt område, faktisk så stort, at jeg senere blev spurgt af IO-medarbejdere om jeg fandt flodheste og alt muligt andet, hvortil jeg desværre måtte svare nej. Der var ellers ikke så lidt at foretage sig her, da man skulle likvidere tre targets, som alle spillede en rolle i et narkokartel. Jorge Franco befandt sig i et narkolager i en bevogtet grotte, mens Rico Delgado befandt sig i et større palæ, og Andrea Martínez var i en villa tættere på den nedslidte jungleby, der danner rammen for banen.

Her fulgte jeg en absurd Story Mission, som ledte mig på jagt efter lim og rottegift. Med limen samlede jeg et stykke legetøj, som en hippie havde smuglet kokain i. Efter at have slået hippien ud kunne jeg levere det samlede legetøj til mit ene target, som derefter testede varerne og kunne likvideres diskret. Herfra kunne jeg nå andre dele af banen lettere, og likvidere to ud af tre targets. For at likvidere mit sidste target begav jeg mig ud i junglen tæt på byen og forsøgte mig med en shaman-forklædning. Min plan viste sig dog at være mindre effektiv end forventet, og min tid med Hitman 2 var gået før jeg kunne gennemføre missionen.

Som forventet var det dog et beklageligt farvel. Hitman 2 lader til at forbedre den allerede glimrende formel på nærmest alle områder. Story Missions er yderst underholdende, og jeg føler at der er dusinvis af muligheder i banerne, som jeg endnu ikke har set. Der er vanvittigt mange muligheder for at infiltrere banerne, og disse kan afgjort udnyttes til mange andre missioner end dem, vi nu har set. IO informerede da også om, at planen for spillet er at udgive flere helt nye baner senere hen, mens der også vil være nye game modes, escalations og elusive targets senere hen.

Hitman 2Hitman 2

Et aspekt der vakte lidt bekymring ved mit første, ret nemme drab på Sierra Knox, var om spillet ville være for nemt. Det blev dog tydeligt at det afhænger komplet af din tilgang, og at de fleste targets alligevel kræver noget omtanke, som jeg bevidnede i Colombia. Her skal det dog også siges at Hitman 2 har nye sværhedsgrader, nemlig Casual, Professional og Master. Jeg spillede på Casual, og det mindede meget om den almindelige oplevelse i Hitman. Modsat forgængeren er (så vidt jeg fik at vide) alle tre sværhedsgrader tilgængelige fra start, og det vil lette visse fans, da alternativet kan virke lidt grind-y.

Spillet imponerede også på den tekniske front. Det kørte som smurt på testcomputerne, og så fantastisk ud. Hver lokation var ikke kun fyldt med visuelle detaljer, men var også lydmæssigt veldesignet. Miamis racerbane var travl og lydene af biler og mennesker susede om ørerne på én, mens Colombias junglelyde, dyreliv og gademusikanter indrammer oplevelsen glimrende.

Måske mest væsentligt, så viste Colombia, at IO har rettet op på noget af det mest frustrerende ved Hitman, nemlig stemmerne. I Hitman talte alle nemlig amerikansk eller britisk engelsk, hvilket er helt absurd i et spil som ellers har fantastiske, troværdige lokationer såsom Marrakech, Paris og Bangkok. Men denne gang taler colombianere altså som man forventer, og endda ofte på spansk. Dette er en kæmpe lettelse for undertegnede, omend det måske fylder mindre for andre spillere.

Med indtil videre robuste hovedmissioner, inspirerede og tætpakkede baner samt udsigt til meget mere indhold er undertegnede ekstremt begejstret for Hitman 2. Det københavnske studie har god grund til at være stolte af det de har leveret indtil videre, og jeg kan ikke vente på at få fingrene i et eksemplar til november. Selvom vi langt fra så alle afkroge af spillet, så har vi dog lidt mere at dele med jer, så hold øjnene åbne på sitet i den kommende tid.

HQ

Relaterede tekster

Hitman 2Score

Hitman 2

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Fischer

Agent 47 vender tilbage i en komplet pakke i denne omgang. Spørgsmålet er så bare, om hvorvidt det er bedre end Hitman fra 2016.

3
IO: "Hitman 3 er godt på vej"

IO: "Hitman 3 er godt på vej"

NYHED. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Præcis som med Hitman for en del år siden, så har danske IO Interactive løbende udgivet masser af nyt indhold til Hitman 2, men vi har samtidig hele tiden vidst, at...



Indlæser mere indhold