Højoktan, hårdtslående action, der kan mærkes helt ind i knoglemarven. Det er nok den bedste måde at beskrive Reikon Games' nye førstepersonsspil, Metal Eden. Det er med andre ord de samme mennesker, som gav os indieperlen Ruiner for en hel masse år siden, og som nu er tilbage med noget, der bygger på mange af de samme principper og fundamenter. For selv om meget er nyt i Metal Eden, og forskellene fra Ruiner er tydelige, deler de to spil meget af den samme essens.
Som du ved, blev den adrenalinfyldte oplevelse vist frem under den nylige State of Play i en kort, men saftig teaser, og vi kan nu, efter at have siddet et par timer med spillets to første missioner, afsløre lidt mere. I Metal Eden indtager du rollen som Aska, en såkaldt Hyper Unit Android, der er sendt på en dødbringende mission for at redde menneskeheden, alt sammen for i sidste ende at afsløre den store hemmelighed bag et projekt, der ganske enkelt er kendt som Eden. Den monolitiske by, som skulle være civilisationens vugge, er i stedet blevet til en dødsfælde, og skurken Moebius skal stoppes for enhver pris.
Men lad os være ærlige, det er de færreste, der vil kaste sig over Metal Eden på grund af den gribende historie. Nej, vi taler om otte unikke missioner, der kombinerer det bedste fra Doom og Ghostrunner, både gameplaymæssigt og æstetisk. Hurtige, intense kampe med fokus på futuristisk parkour, hvor du er tvunget til hele tiden at være i bevægelse. At stå stille er betyder den visse død, og din hastighed og smidighed er derfor direkte afgørende.
Forsigtighed belønnes ikke her, og banerne i Metal Eden, i hvert fald så vidt vi kunne spille, er tydeligt designet med denne intensitet og bevægelsesbaserede kamp i tankerne. At løbe langs vægge og bruge gribekroge er kun toppen af isbjerget, når det gælder spillets tilgang til manøvredygtighed. Derudover har du også et arsenal af våben, som du kan finjustere og opgradere mellem missionerne, samt en række moduler, opdelt i tre forskellige skill trees, der forbedrer dine grundlæggende evner.
Visuelt minder Metal Eden meget om både Doom og Armored Core, krydret med neon og en dyster cyberpunk-æstetik. Det er poleret og elegant med mørke industrilandskaber og overvældende futuristisk arkitektur. En ekstremt cool visuel stil, der også suppleres af et intenst, elektronisk soundtrack. Selv om man som spiller ikke ofte har tid til at stoppe op, tage det hele ind og virkelig sætte pris på de storslåede miljøer.
Core Power, som giver øget styrke og slagkraft, Core Ripping, som bruges til at trække kerner ud af fjender i kamp, er en af Metal Edens veldefinerende mekanikker, som giver dig nogle taktiske valg, afhængigt af hvad du vælger at gøre med de disse kerner. De kan enten øge dit helbred, kastes tilbage mod modstanderne for at lamme dem og give dig ammunition. Endelig har vi også Body Suit, som øger din bevægelsesevne. Det giver dig som spiller mulighed for at skræddersy Aska til din egen foretrukne spillestil.
Det siger sig selv, at der stadig mangler lidt finpudsning, men at dømme efter den korte tid, vi fik med Metal Eden, har Reikon Games gang i noget rigtig godt her. Det er glat som en pisk, gennemsyret af et fantastisk, herligt futuristisk design og med en udfordring, der matcher. Et spil, der højst sandsynligt vil tilfredsstille alle adrenalinjunkier, der længes efter intense, atmosfæriske oplevelser, for der er ingen tvivl om, at Metal Eden kan blive en af årets mest lækre og medrivende oplevelser.
Metal Eden er planlagt til udgivelse den 6. maj til PC, Playstation 5 og Xbox Series