Dansk
Gamereactor
previews
Marvel's Avengers

Vi har prøvet Marvel's Avengers-betaen

De første får adgang til beta-testen af Marvel's Avengers på fredag, men inden da deler vi lige vores tanker om indholdet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Lad os i dette specifikke tilfælde springe direkte til sagens kerne, og springe al det unødvendige kontekstuelle fedt over, der traditionelt indleder preview-indtryk som disse. Jeg har, et par dage før alle jer, haft adgang til beta-testen af Marvel's Avengers, som nok snarere kan kaldes for en hybrid imellem en beta og en god gammeldags demo, og ærlig talt, så er det en af de mest blandede spiloplevelser jeg har oplevet igennem hele min karriere.

Så i stedet for at give jer et generelt overblik over hvad Marvel's Avengers er for en størrelse, så lad os tage hul på godterne, indtrykkene. Selve beta-testen I om få dage får adgang til består af selve A-Day-missionen, altså den I har set adskillige gange allerede, en opfølgende mission hvor Kamala Khan (aka Miss Marvel) og Hulk forsøger at finde Jarvis, og derigennem påbegynde Avengers-holdets afgørende comeback, og så til sidst en Warzone-mission.

Warzone er, for de uindviede, spillets Live Service-element, en lang række narrativt prægede kooperative missioner med mere åben struktur, og hvor der opfordres yderligere til udforskning, samarbejde og udfordring. Før vi når dertil, så lad os snakke lidt om A-Day. Midt i en fejring af Avengers-holdet i San Francisco afbrydes festen af en mystisk milits, der bruger Stark-våben til ikke bare at sænke store dele af Golden Gate-broen, men også til bringe holdets flyvende hovedbase, Chimera, i knæ, og derigennem tilsyneladende dræbe Captain America. Det burde være en effektiv, pompøs og spændende introduktion til en lidt anderledes Avengers-fortælling fyldt med tvivl, store spørgsmål og mangefacetterede problemstillinger, men hele banen er skuffende på stort set samtlige niveauer.

Dette er en annonce:
Marvel's Avengers
Marvel's AvengersMarvel's AvengersMarvel's Avengers

Først og fremmest er hele afviklingen af banen på skinner. Nej, jeg har absolut intet imod lineær spilstruktur, faktisk savner jeg at udviklere udforsker det lidt mere i stedet for alle de kedelige åbne verdener, men den her Fisherprice-måde at gøre det på, hvor du bevæger dig indenfor en utrolig afgrænset og mekanisk begrænsende kravlegård, og gør præcis det spillet ønsker at du skal gøre, når det vil have at du skal gøre det, det ræsonnerer bare ikke rigtig hos mig. Jo, hvis der er et tydeligt payoff, men under hele A-Day seancen fremstod alt uhyggeligt hult. Det hjalp ikke ligefrem at størstedelen af kampsekvenserne ikke landede hos mig. Du starter som Thor, og føler som sådan ikke rigtig at dine slag med Mjölnir "lander" rigtigt, eller gør reel skade. Jo, hver karakter har et bredt udvalg af evner, og de fleste af dem har da fysisk effekt på fjenderne, men det hele fremstår bare lidt for let, og her mener jeg ikke manglende udfordring, da denne let kan forøges, men snarere at hele systemet mangler den tyngde, der har kendetegnet spil som God of War.

Heller ej var sektionen med Iron Man synderligt imponerende. Jo, der er masser af basale angrebstyper at give sig i kast med, men ingen af dem har den forbindelse, den tilfredsstillende animation, der gør at man hverken føler sig synderligt magtfuld, eller kradser i overfladen på et mekansik avanceret system, der bare venter på at blive mestret. Det samme gælder i princippet for Hulk, og Black Widow. Kun Captain America-delen var relativt spændende, også i al sin afgrænsethed, men det er næsten kun fordi at der netop her kopieres ret direkte fra Arkham-serien.

Dette er en annonce:

Det er let at se hvorfor Crystal Dynamics valgte dette som det narrative springbræt for Marvel's Avengers, det er jo, trods alt, Avengers-holdets fald, men rent mekanisk, rent strukturel, er det egentlig bare en skuffende, mekanisk begrænset og gameplay-mæssigt kedelig introduktion, der ikke just giver smag på mere.

Derfor var det så overraskende for mig, at den næste mission som beta-testen byder på, er så meget bedre. Ja, I kan nok mærke her at der er tale om en ret spids dualitet, så prøv at forestille jer hvordan det har været som journalist at gå fra A-Day til denne mission, og opleve sådan en forøgelse af basal underholdningsværdi.

Marvel's Avengers
Marvel's AvengersMarvel's AvengersMarvel's Avengers

I betaens anden mission bevæger du dig igennem en tyk skov som Bruce Banner, og her får du både rigere mulighed for at narrative udforske forholdet imellem to karakterer, men rent mekanisk er der også mere plads til fordybelse her. Jo, det er stadig lineært, men lineært på den måde vi som spillere forventer at et moderne action-eventyr. Der er mere plads til kampe imod AIM-robotter, mere pusterum til at afprøve taktikker og strategier, og reelt udforske hvad der er der gør Hulk speciel. Desuden var det også først her, at jeg for første gang følte mig som en Avengers-helt. Alt kan stort set knuses, og man føler sig virkelig som Hulk i det man smadrer bekymringsfrit igennem det ene kampscenarie, det ene laboratoire efter det andet. Det er desuden her at der åbnes op for spillets uhyre komplicerede Gear-system. Det skal her siges, at det billede der er i cirkulation på de sociale medier, der viser Gear-sektionen af hovedmenuen, sammen med de i alt syv valutaer der er, giver et lidt misvisende billede af kompleksiteten. Jo, det hele lugter lidt af Live Service, men det var ikke ligefrem svært at regne ud hvad man bruger de diverse valutaer til, eller hvordan man bruger spillets Gear til at forme unikke helte. Tvært imod var det egentlig bare lidt kærkommen RPG-struktur, som gav min Hulk et mere personligt præg. Igen, set fra et singleplayer-perspektiv var det ganske underholdende at holde øje med forskellige typer skade, og modificere sit Gear efter det. Det kan være at det bliver monetariseret til helvede og tilbage, og så er situationen naturligvis en anden, men for nu, er det svært at være sur over, sådan som systemet fungerer i beta-testen.

Sektionen bød også på lidt kampe som Kamala Khan, og også hendes evner føles markant bedre præsenteret i den her mission, end Avengers-heltene under A-Day. Hendes Mr. Fantastic-lignende elastiske lemmer giver anlæg til nogle ret sjove animationer, og man har mere mulighed for at fordybe sig i hver helt, når de er på mission to og to ad gangen. Forhåbentlig forbliver det sådan.

Det hele kulminerede i en Warzone-mission, der som sådan ikke har nogen narrativ opsætning, udover at du vist skal genetablere AI-assistenen JARVIS' uplink til en global database. Her åbner spillet sig mere op, og byder på distraheringer i form af ekstra grej, små minibosser man kan besejre, og ekstraordinært svære udfordringer. Så hvordan er de? Tjo, de er som sådan fine nok, og der er da plads her til at fordybe sig, og til at danne sig et mere mekanisk-minded forhold til den helt man har valgt at hive med i kamp. Jeg spillede sammen med en kollega, og selvom vi ikke helt fik et tempo op at køre, hvor vi tag-teamede fjender med forskellige angrebstyper, så var der dog underholdende øjeblikke, og øjeblikke hvor det hele føles som et Strike fra Destiny, eller et Flashpoint fra Anthem - og det er ikke ment som en kritik, men som en ros.

Marvel's Avengers
Marvel's AvengersMarvel's Avengers

Spillet er som sådan ikke synderligt pænt, heller ej er det særligt grimt. Jeg har ikke rigtig noget problem med at heltene halvt ligner filmversionerne, det glemte jeg hurtigt ret instinktivt, men det hele er lidt nubret, så forvent ikke grafisk pomp og pragt, men nok noget der ser acceptabelt ud. Det kan dog ændre sig markant på PS5 og Xbox Series X, men igen, det er ikke den version jeg har spillet.

I det hele taget er min helt generelle indtryk af Marvel's Avengers mere positivt, end før beta-testen gik i gang. Der er absolut ingen tvivl om, at A-Day er en rigtig, rigtig ringe måde for nye spillere at danne et førstehåndsindtryk af hvad spillet kan tilbyde, og jeg er ret sikker på, at i sin nuværende form der vil Crystal Dynamics miste mange spillere, der oplever A-Day, og derefter kaster controlleren fra sig i apati. Men det jeg oplevede efterfølgende er et spil med lidt mere på hjerte. Er det et mesterværk? Så sandelig ikke, men det kunne blive et fint og underholdende eventyr, der balancerer behovet for at fortælle en seriøs historie, og at fastholde spillerens interesse.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold