Dansk
Gamereactor
previews
Onrush

Vi har prøvet kræfter med Codemasters' Onrush

I Codemasters nye bilspil slipper de alle hæmninger, og giver os den rendyrkede arkadeinspirerede action. Vi har prøvet spillet i London.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Oven på udgivelsen af Burnout Paradise Remastered kommer der snart et spil fra Codemasters og Deep Silver kaldet Onrush, og præcis ligesom den berømte spilserie fra EA handler dette udelukkende om hurtigere biler, at køre galt i disse og at få point for at foretage risikable beslutninger. Det handler om kaos, men kontrolleret kaos, præcis som Criterion formåede at destillere på så effektiv vis for mange år siden. For nylig fik vi muligheden for at hoppe ind på føresædet på dette kommende bilspil i London ved en preview-begivenhed, og efter støvet havde lagt sig var vi ganske imponerede over præcis hvor intenst det hele føltes at spille.

Præmissen handler ikke så meget om at køre som det handler om at den opgave du bliver stillet. Under åbningen, og den dertilhørende introduktion, fortæller en stemme dig i godt gammeldags engelsk at det at indtage førstepladsen ikke betyder en pind i spillet, så du behøver ikke at bekymre dig om at skulle være først. I stedet vil du altid befinde dig i en sværm af andre biler rundt omkring i banen, og det er lige meget hvilken mode du spiller.

Én af de modes vi prøvede hed Overdrive, og her handlede det udelukkende om at kæde forskellige boost-pakker sammen, og optjene point for dit hold. Hvordan gør man så dette? Ved lige akkurat at undgå sammenstød, ved at drøne over gigantisk flyvehop og ved at smadre dine modstandere til skrotmetal naturligvis. Aggressioner belønnes rundhåndet, og ligeså gør det at tage risikoer med spillets mekanikker. Det er netop her at Onrush virkelig leverer - du befinder dig altid i midten af en hæsblæsende action-scene. Så er der Countdown, og her handler det alt sammen om at sørge for at dit hold passerer igennem en række porte inden tiden udløber, og også her får du sågar ekstra tid for at skubbe dine modstandere ud af ligningen.

Dette er en annonce:
OnrushOnrushOnrush

Codemasters fortalte før vi satte os til at spille, at de bevidst har designet spillet så tempoet er ved bristepunktet hele tiden, og det gælder for hver eneste kamp du indgår i. De har en række måder hvorpå de har opnået dette tempo. Allerførst er der bare 12 spillere i hver kamp, men hele banen er fyldt til renden med såkaldte "fodder"-køretøjer, som også kæmper automatisk. Disse er en del svagere end spillerne selv, og kontrolleres af an AI, præcis ligesom de mange tropper i en Titanfall 2-kamp. Du kan smadre ind i disse med relativ lethed, og få et boost med i købet. Spillet placerer dig også tilbage i midten af dit hold hvis du ender med at sakke bagud, og med ganske korte load-tider når det så går galt, så er du aldrig på bænken alt for længe af gangen.

Naturligvis er der også en anden faktor, som gør at spillet føltes intenst og hurtigt, og det er man ganske bogstaveligt bevæger sig med over 130 kilometer i timen, altid. Fra starten af, når du placeres i midten af din Mad Max: Fury Road-lignende kortege, så stopper i aldrig, ikke engang en smule. Der er simpelthen ikke fokus på hverken hastighed, skarpe hjørner eller bremsen, og det gør at du kan koncentrere dig helt og holdent om hvad der foregår på siderne af din bil. Det betyder også flere ulykker, flere flvyehop og meget mere sjov.

Rush-mekanikken tager alt dette og skruer helt op til 11, da du gradvist opfylder en bar under hver eneste kamp, og når nu aktiverer denne evne kan du køre meget hurtigere, og ødelægge andres biler uden problemer. Timing er naturligvis altafgørende hvis du ønsker at sikre holdets succes, da du meget let kan komme til at aktivere Rush enten for tidligt eller for sent. Det handler om at gemme evnen til præcis det rigtige øjeblik, hvor du kan knuse på stribe.

Dette er en annonce:

Der er forskellige klasser at vælge imellem igennem disse baner, og hver af dem har deres egne styrker og svagheder. Outlaw er eksempelvis en motorcykel med lav vægt, som kan dræne andre spilleres boost, og ikke bare det, en Outlaw optjener også Rush ved at udføre vilde tricks. Titan er et gigantisk bæst af en bil der dropper blokader omkring i banen når den pågældende spiller bruger Rush. Desuden giver dén spiller skjolde til sine medspillere.

OnrushOnrush

Nøglen til succes er nøgternt at vælge holdets komposition alt efter hvilken mode I skal spille. Eksempelvis er Titan-klassens blokader ganske nyttige i Countdown, da den ødelægger det andet holds vej imod hver port, og Blade-klassens Trail of Fire-evne vil også gøre det sværere for modstanderen at komme fremad. Hvis du vælger forkert og kører galt, så frygt ej, for så kan du bare skifte klasse med det samme.

Vi nød hvordan alt dette fungerede sammen i fulde drag, og mekanikkerne og strukturerne producerede så sandelig en række spektakulære øjeblikke. Det var ganske intenst fra start til slut, men det er også pointen. Du booster konstant, og leder hele tiden efter det rette vindue at bruge Rush på. Det hele lægger op til at en risiko kan medføre store belønninger.

Vi håber, at når spillet udkommer d. 5 juni, så er der lidt flere klasser og baner at vælge imellem, men indtil videre så har Codemasters for alvor fat i den lange ende, og savner du virkelig hardcore arkade racing, så finder du det lige her!

HQ
Onrush
Onrush
Onrush

Relaterede tekster

OnrushScore

Onrush

ANMELDELSE. Skrevet af Claus Larsen

Codemasters forsøger sig med noget mere gakket og tilgængeligt - sig goddag til Onrush. Claus anmelder denne adrenalinpumpende pakke...



Indlæser mere indhold