Dansk
Gamereactor
previews
Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Vi har prøvet Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Moderkrystallens lys er den nyeste trussel i den næste udvidelse til Square Enix' meget populære online-rollespil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

At holde et spil i live, og at holde spil velfungerende, i mere end et årti er en præstation meget få udviklere har formået. Da World of Warcraft tog sine første spæde skridt for mange år tilbage, havde Blizzard Entertainment næppe forberedt sig på hvor lang tid de skulle holde ved. Ligeså kan vi være sikre på, at Square Enix heller ikke var helt klar over hvilken betydningsfuld verden de efterhånden har opbygget med Final Fantasy XIV.

Spillet er det andet i Final Fantasy-serien der kastet den traditionelle enkeltspilleroplevelse af sig, til fordel for at kaste sig ud i de uudforskede, farlige omgivelser der omkredser online-rollespillet. Faktisk fik Square Enix også i den grad det forkerte ben ud af sengen, hvad angår det fjortende kapitel, der led mere end det lystede, da det i første omgang blev udgivet i 2010. Det krævede en relancering i 2013 før spillet i sig selv kunne udvikle sig, og siden hen blive en af de bedste i genren - en genre hvis kejser, World of Warcraft, syntes umulig at udfordre.

Vi tog os selv i at tænke tilbage til genfødslen af Final Fantasy XIV for seks år siden, medens vi fløj mod London i sidste uge, for at prøve den nyeste udvidelse til et spil der nu om dage synes udødeligt. Næsten som en af spillets lysets forkæmpere - den sagnomspundne Warrior of Light - der gjorde sig klar til at rejse til The First, tog vi de første spadestik i Final Fantasy XIV: Shadowbringers, den nyeste udvidelse fra Naoki Yoshida og hans hold.

Dette er en annonce:
Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Final Fantasy XIV: ShadowbringersFinal Fantasy XIV: Shadowbringers

Gennem mange års erfaring med et fortsat voksende fællesskab i spillet, som på nuværende tidspunkt tæller 16 millioner registrerede spillere, og som forklaret til os af Yoshida-san ham selv, har Square Enix besluttet at vende det hele på hovedet og skabe en ny, frisk tilgang - noget der synes afgørende for et spil så mange år på bagen. Den første, og mest tydelige, ændring ankommer ved spillerfiguren selv. Efter så lang tid som lysets forkæmper, ændrer turen til The First udgangspunktet drastisk, endda til at omvende heltetitlen.

Ser du, nu er vi nemlig blevet mørkets kriger - en Warrior of Darkness - og vores mission er at rede en verden fra kanten af ødelæggelse, på grund af de lyse kræfters overtag. Ironisk, ikke sant? Spilinstruktøren Yoshida fortalte os, efter vores spilsession, at denne beslutning blev taget på tre grundlag. Først og fremmest, for at knække den overdrevne brug af klichéen om mørket som noget ondskabsfuldt. Ligeså som et friskt pust for spilleren, så de ikke kommer til at kede sig som lysets beskytter gang på gang. Og sidst men ikke mindst, så lyder titlen - Warrior of Darkness - også ret sej, når man sådan står og siger det.

Dette er en annonce:
Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Final Fantasy XIV: ShadowbringersFinal Fantasy XIV: Shadowbringers

Man er selvfølgelig velkommen til at være uenig, men det virker ret åbenlyst at Square Enix ønsker at spillerne tvinges til at gentænke deres rolle i Final Fantasy XIV historie, hvordan de spiller deres karakter, såvel som deres rolle på kampskuepladsen. Niveauloftet bliver hævet til 80 - fra 70 - der kommer nye evner til alle jobs i ly af dette, de forskellige fodstillinger - stances<em> - til <em>tanks<em> bliver forenklet, <em>healers får anderledes evnebjælker og samtlige jobs får en overhaling. Derfor bliver gamle synergier mellem jobs brudt op, så der ikke er en favoriseret kombination af jobs spillergrupper helst ønske på slagmarken. Selvfølgelig kræver det en del tilvænning, men det en tilvænning der tilfalder en gigantisk skare af spillere der allerede har vist, at de er fleksible og klar til at eksperimenterer med spillets regler.

Rammen omkring spilverdenen er selvfølgelig primært en miljø- og udseendemæssig ændring. Ligeså tilføjer denne nye udvidelser også to yderligere spilbare racer - kaninracen Viera og løveracen Hrothgar - som kun bliver tilgængelig som hunkønnet for Viera og hankønnet som Hrothgar. Det forklares at valget er gjort for at udvide spillerens udtrykkelsesmuligheder, men også som et nik til Ivalice i Final Fantasy XII, en by der var omdrejningspunktet for det nyeste raid i spillet.

HQ

Nu må vi ikke miste fokus! Vi har benævnt ændringer til jobs, og der ankommer også to nye af slagsen med Shadowbringers-udvidelsen. Her er tale om henholdsvis Gunbreaker, en ny tank, og Dancer, en ny ranged DPS. Vi havde muligheden for at opleve begge, for at se hvordan de gjorde sig til i kamp, og selvom Gunbreaker</> var mere i øjenfaldende og et tydeligt nik til <em>Gunblades i Final Fantasy VIII, så må vi tilstå at det var Dancer der blev vores favorit meget hurtigt.

Bærende af pistol-sværdet kommer med en række evner der frister dig til at tage fordel af det karakteristiske våben, og på samme tid skal suge så mange slag til sig, medens resten af holdet sørger for at modstanderen helbred svinder ind. Det er et meget dynamisk job, selvom den har en mere passiv rolle i uddelingen af skade. Til trods for det, må vi indrømme at det ser spektakulært ud på skærmen. Dog må vi henstille at dem der har spillet Final Fantasy XIV i længere tid, og hellere vil være midtpunktet uden at risikerer for meget - ja, den slags spiller er vi - vil elske Dancer. Meget adræt, med den perfekte kombination af evner til at beskytte mens de styrker resten af holdet og kæde kraftige kombinationsslag sammen. Vi gætter på at dette job ender med at være stærkt appellerende til enhver, takket være dets behændighed. Selv nye spillere vil nyde det.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Final Fantasy XIV: ShadowbringersFinal Fantasy XIV: Shadowbringers

Derfor brugte vi langt det meste af tiden med vores Hrothgar Dancer, hvor vi udforskede The First for første gang - til lands, til vands og i luften. Alle udvidelserne, fra Heavensward til Stormblood, har altid bragt med sig nye omgivelser til online-rollespillet, og Shadowbringers vil ikke lade sig overgå. Derfor tog vi et langt kig omkring, og udforskede scenariet der uden tvivl vil holde os fordybet i mange timer fremover. Vi gik gennem gaderne på Crystarium, den magiske by der bjergtog os i den fulde forfilm til Shadowbringers, styret af de krystaller der har været så vigtige i seriens historie. Levende, dog uden særlig mange computerstyret karakterer at interagere med - det var ikke den endelig udgave vi prøvede kræfter med - vil Crystarium stå som den hovedbase man vender tilbage til i ny og næ i denne nye udvidelse.

Vi udforskede ligeså Lakeland territoriet, og sloges der også. Det er et kæmpe område med kirsebærtræer, der bringer mindelser om et postkort sendt fra Japan. Det samme på Il Mheg, som vist sig at være en af de mest charmerende områder i den nye region, med dens vidtstrakte enge og drømmeagtige laguneområder. Selvom dette er en helt ny verden, er der dog stadig de velkendte spilelementer vi kender - sidemissioner, de offentlige FATEs og masser af såkaldtes dungeons. Vi har muligvis efterladt Eorzea til fordel for en fremmed ny verden, men nogen ting ændrer sig aldrig. Yoshida-san fortalte os også, at FATE-systemet er blevet ændret så de har fået mere gennemslagskraft. Målet for dem er nu at føles vigtigere end blot lidt hurtige erfaringspoint, takket være de større præmier, men samtidig er disse nu også brugbare for at forstå historien omkring The First og fortællingen om alle de helte der faldt før vi ankom.

Vi blev også inviteret til at forsøge os med Dohn Mheg, en af de nye dungeons. Det var både en appetitvækker for fortællingen i Shadowbringers, and en måde at teste de nye jobs yderligere. Vi skulle indsamle fire nøgler for at åbne portene ved Lyhe Ghiah, og det var ikke nogen dans på roser. Den frygtindgydende Fuath ventede efter en række udfordringer vi forsøgte os med alene, da du nu kan tackle dungeons alene med tre computerstyrede karakterer, takket være Trust-systemet. Vi kæmpede os igennem miljøer muligvis inspirerede af Alice i Eventyrland og endte ved et slot, hvor den tredje og afsluttende kamp ventede. Det var umiddelbart ikke svært at overskue, undtaget den skildpadde-dinosaur der pludselig dukkede op i anden fase af kampen, indtil vi fandt svaret på at besejre den; hvilket vi ikke vil afsløre her.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Final Fantasy XIV: ShadowbringersFinal Fantasy XIV: Shadowbringers

Og selvom kerneoplevelsen i Final Fantasy XIV er at dele spillet med virkelige spillere, så klarer de computerstyrede kampfæller mere end behændigt. Vi synes det er en god, interessant tilføjelse til dem der ikke har tålmodigheden - eller muligheden - for at sidde i kø, eller dem der ønsker at opleve Final Fantasy XIV på en mere klassisk facon. De begår sig logisk, angriber, heler og støtter når det er det nødvendigt, og standser endda modstanderens angreb og anvender de nye charged actions, hvor man kæder samtlige evner sammen uden ventetid. Og så er det også ret nemt at vælge job-sammensætningen via Duty Finder-menuen. Vi havde samlet vores hold af mørkets krigere på omkring fire sekunder.

Når vi reflekterer på alt hvad vi har spillet og lært angående Shadowbringers, må konklusionen være at vi har kun set toppen af isbjerget. Vi er mere end tilfredse med de ting vi har prøvet indtil videre, og vi ser frem til at lære mere før lanceringen. Det føltes endda så godt at spille, at vi spurgte Yoshida-san om han kunne se Square Enix gøre Final Fantasy XIV til et evigt vedvarende spil. Hans svar var alt hvad vi havde håbet på, "Vi har ikke nogen slutdato på Final Fantasy XIV, og vi har ingen intentioner om at afslutte spillet i den nære fremtid. Ingen burde være bekymret om Final Fantasy XIV nogensinde slutter."

Med den samme overbevisende tro som den japanske spilinstruktør, tør vi godt sige at denne udvidelse vil ryste hovedspillet i dets grundvold. Vi hidkaldes endnu en gang til den nye verden, The First, d. 28. juni, når den tidlige adgang begynder for spillere der har forudbestilt. Så får vi det endelige svar på om Shadowbringers kan leverer på sine mange løfter.

HQ

Relaterede tekster

8
Final Fantasy XIV: ShadowbringersScore

Final Fantasy XIV: Shadowbringers

ANMELDELSE. Skrevet af Søren Svanhof

På samme tid en episk konklusion og en spændende ny begyndelse, sparker Shadowbringers endnu mere liv i et genremæssigt fortidslevn og gør det til muligvis en af de bedste onlinerollespil nogensinde.



Indlæser mere indhold