Dansk
Gamereactor
previews
Far Cry: New Dawn

Vi har langt om længe prøvet Far Cry: New Dawn

Ja, et nyt Far Cry-spil ankommer allerede i næste måned under et år efter 5'eren. Er det dog noget værd?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hvis vi kort skal kortlægge præcis hvad den traditionelle Far Cry-oplevelse går ud på, så er det hovedsageligt at du, spilleren, skal op imod en ondsindet tyran, der har noget nær total kontrol over et uudforsket hjørne af verdenskortet. New Dawn er dog ikke et typisk Far Cry-spil, og derfor er du oppe imod to skurke i stedet for en, og de er begge kvinder, og vi bekæmper dem i Hope County, som var der hvor sidste års Far Cry 5 også foregik. Det er dog ikke helt det samme Hope County som før, og det er mest fordi at spillet foregår efter at jordkloden har været igennem en ubeboelig periode som følge af atomsprængninger over hele kloden. Nu, 17 år efter begivenhederne i Far Cry 5, vender vi tilbage, og det hele ser lidt anderledes ud end før.

Først og fremmest er naturen rykket ind igen, og har generobret landskabet fra den stort set uddøde menneskerace. Planter dækker nu ruinerne, samfundet er blevet genstartet om man vil, og næsten samtlige af de luksusser vi har taget for givet eksisterer ikke længere. Det er genkendeligt, ja, men det er ikke det samme sted - ikke engang tæt på - og selvom der var øjeblikkes déjà vu imens vi udforskede så føles det som et nyt sted. Ganske enkelt er dette ikke noget simpelt reskin, selvom lighederne er til stede.

Ydermere er du heller ikke den samme person. Du er faktisk slet ikke fra Hope County. Efter atomkrigen dukke en række fraktioner op i det nu arrede land, og en af disse er du en del af. Faktisk er du en vigtig og respekteret del af den gruppe som ledes af den karismatiske Thomas Rush, en slags kaptajn for modstandsbevægelsen, som leder dig og dine medmennesker igennem landet i et tog. Jeres funktion er at hjælpe dem der bliver undertrykt af de mennesker som udnytter dette magtvakuum. Det eneste problem er, at på vej til Hope County bliver selvsamme tog stjålet, og din modstandsbevægelse bliver spredt for vinden. Og sådan starter din mission om at rette op på situationen, og for at gøre dette skal du sparke skurkerøv for at sige det ligeud. Det er endnu en gang tid til at udføre missioner, jage, fiske, smadre dem der står i vejen for dig, og hjælpe dem der har brug for det. Set med de briller, så er dette en rimelig standard Far Cry-oplevelse.

Dette er en annonce:
Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn

Men der er meget mere der gør at New Dawn let kan adskilles fra sine forgængere, også udover selve opsætningen. Den nok mest skelsættende ændringer sker i form af tilføjelsen af lette RPG-mekanikker. Sagt simpelt skal du faktisk få dit grej til at stige niveau på tværs af oplevelsen, og er dit grej ikke godt nok, så er der ganske enkelt indhold du ikke kan tilgå. Du kan naturligvis færdes derhen hvor du lyster, men når du når derhen og dine våben ikke er gode nok, så kommer du til at få det svært. Det fandt vi ud af på den hårde måde, da vi skulle takle en af de nye fjendelejre. De er ved første øjekast de samme som før, men når du har udryddet fjenderne i den kan du støvsuge området for ressourcer og give dem tilbage til fjenden, eller etablere en permanent udkigspost og ikke få lige så mange ressourcer i samme ombæring. Vælger du at give den tilbage stiger fjenderne i niveau, og nærmer du dig på ny med de samme våben vil du få klø.

Systemet er altså forbedret, men man kan ikke kalde det at skyde på fjender i disse lejre for noget synderligt "nyt". Ekspeditioner er dog noget helt nyt der tilføjes i dette spil. Disse enkeltstående missioner tager dig til forskellige områder på tværs af hele Nordamerika, ja ikke bare Hope County, og her får du til opgaver at få fingrene i en bestemt pakke, og nå ud så du kan blive hentet af en helikopter. Præcis som med lejrene så vil fjenderne på disse missioner løbende stige i sværhedsgrad, så formår du at gennemføre kan du vende tilbage og få bedre præmier, men mod langt sværere fjender. Det er ikke ligefrem en revolutionerende ide, men i praksis var det et ganske tilfredsstillende afbræk, der også formåede at tilbyde en lidt mere intens udfordring end man ellers ser i serien. Man kan blive lidt desillusioneret af "bare" at udforske, så at kunne indgå i en mere lineær sammenhæng var faktisk forfriskende.

Dette er en annonce:

Når du så er færdig med din ekspedition (der er syv forskellige fra start af), så vender du tilbage til Hope County for at udforske yderligere, og i samme ombæring gennemfører du de designerede missioner. I Far Cry 5 skulle du takle en række bestemte missioner for at lokke et givent medlem af Seed-familien ud fra deres gemmested, men tingene foregår lidt anderledes i New Dawn, for her inviteres du til at møde dine modstandere når tiden er rigtig til det, snarere end at de dukker op uden videre. Du møder fortsat allierede ude omkring i verdenen, og udfører små missioner for dem.

Dog lader det til at mængden af fjender er blevet skruet en smule ned, og det er vi glade for. En af de største kritikpunkter ved Far Cry 5 var at verdenen føltes en kende for aggressiv, og at kampe blev startet alt for tit. Som resultat kunne det bare at nå fra A til B gå hen og tage alt for lang tid. Vi lagde dog mærke til i New Dawn, at langt færre vilde dyr jagtede os, og at der generelt også var færre fjender rundt omkring i den åbne verden. Det anser vi for at være en forbedring.

Man ville også kunne argumentere for, at netop når nu der er mere "alenetid" i Far Cry: New Dawn, så er der bedre mulighed for at udforske den fascinerende verden der er blevet bygget her. For det første taler vi her om den mest farverige verden vi længe har set, og spillet har en særlig forkærlighed for skarp pink, som finder sin vej ind i mange små visuelle detaljer rundt omkring. Selv de vilde dyr har ændret sig en kende. Vi taler ikke om omfattende mutationer her, der giver os mærkværdige bæster med mange tænder, men snarere mere subtile ændringer til naturen omkring os, men de gør stadig en kæmpe forskel - Far Cry: New Dawn føles nyt.

Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New Dawn

Det er ikke det eneste der har ændret sig i Hope County. De tårne der på klassisk Ubisoft-vis dominerede udsynet på tværs af hele verdenen er nu væk, og du fjerner nu uvidenhedens tåge fra kortet ved at tale med en Scout, der i bytte for lidt hjælp afslører dele af kortet for dig, da de er ved at lave deres egen postapokalyptiske udgave af Wikipedia, tro det eller ej. Vælger du at hjælpe dem med at indsamle information til at udvide deres encyklopædi fortæller de dig mere om dine omgivelser, viser dig fjendtlige fæstninger, eller hvor du kan finde nyt grej. Der er også en ny mekanik ved navn "Dear Photograph", hvor du skal tage et billede fra det gamle Hope County, og stille det op imod New Dawn-ækvivalenten . Der er masser af ekstra indhold der gør det spændende at udforske omgivelserne, det må man sige.

Vi spille nogle få timers singleplayer, og startede så forefra i co-op, så vi nåede ikke at se meget udover det første område man starter i. Vi fik dog muligheden for at snuse rundt i spillerens faste base, som du kan opgradere ved at bruge ressourcer du finder omkring i verdenen. Faktisk er det at samle ressourcer til din base noget der er afgørende for din samlede progression, og lader til at være et stort fokus i spillet. Vi så dog ikke de såkaldte Peggies, som er kultmedlemmerne fra det første spil. Instruktør Jean-Sebastien Decant fortalte os dog at de vil dukke op på et tidspunkt.

Selvom New Dawn føles som en gedigen Far Cry-oplevelse på mange måder, så står det samtidig klart at Ubisoft har forsøgt at tage formularen i nye retninger i den her omgang. Den samme kaotiske vold, den samme spillerfrihed - det er her alt sammen, men konteksten formularen indgår i tager et ganske vildt spring i en ny retning, og vi må sige at efter at have været skeptiske, så er vi ret spændte nu på udgivelsen i næste måned.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold