Dansk
Gamereactor
previews
Rainbow Six: Siege X

Vi har allerede prøvet Rainbow Six: Siege X

Kerneformularen du kender fra Siege er bibeholdt, dog med forbedret grafik og en række gameplay-forbedringer.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Det virker måske kun naturligt at opdatere et flere år gammelt spil med et friskere og mere moderne alternativ, men den første bølge af succesfulde live-service-spil har vist, at det ikke altid er en problemfri og ligetil proces. Det tog Destiny 2 år at komme tilbage til en tilstand, som Destiny 1-fans var tilfredse med, Smite 2 har virkelig kæmpet for at lokke fans til at forlade originalen, og man kan argumentere for, at Overwatch 2 på trods af antallet af spillere aldrig har været så populært, som Overwatch var på sit højeste, og nu står Ubisoft og Rainbow Six: Siege står over for det samme dilemma. I år fejrer Siege sit 10 i jubilæum - og selvom spillet har modtaget et væld af de typiske tilføjelser af nye sæsoner, maps, Operators og lignende - vil der nu også ankomme en helt ny Siege-oplevelse, en efterfølger, som Ubisoft tydeligvis ikke ønsker at betegne som det store Siege 2.

Det er kendt som Rainbow Six: Siege X. Selv om den navngivning måske får nogle af jer til at tro, at det er en slags finurlig spinoff eller måske endda en light-version, så er det i praksis ingen af de ting. Dette er det Siege 2, som Ubisoft ikke vil have, at du skal tænke på som Siege 2, og det har både en række spændende elementer, men også et par bekymringer.

Før jeg kommer ind på ændringerne, vil jeg lige gøre det helt klart igen, at Siege X er Rainbow Six: Siege. Det taktiske shooter-gameplay, som stort set stadig er den gyldne standard for denne del af genren, gør sig stadig gældende her. Du har mål, der skal erobres eller forsvares, forskellige defensive og offensive værktøjer og våben, der skal bruges til at få arbejdet gjort, bevægelses- og destruktionsfysik, der giver dig mulighed for at gribe en opgave an på mange forskellige måder, og et stramt våbensystem, der kan være udfordrende og krævende, men når du mestrer det, føles det uovertruffent. Siege X har alt dette, bortset fra at det skruer op for Siege-oplevelsen på den måde, som alle efterfølgere har tendens til at gøre.

Dette er en annonce:
Rainbow Six: Siege X

Uanset om det er forbedret grafik, mere prangende effekter, større miljøødelæggelse, flere tilpasningsmuligheder, forbedrede menuer, strammere ydeevne, tilføjede mekanikker, som originalen stadig synes at mangle... Siege X har alt dette og mere til. Spillet fra 2015 har set gammelt ud og føltes gammelt i årevis nu, og denne titel - selv om den på ingen måde er en skønhed - er et klart fremskridt i forhold til forgængeren. Men sagen er, at meget få mennesker kommer til Siege for at få en grafisk slående spiloplevelse. Hvis du vil have det, er der et væld af RPG'er og singleplayer-actioneventyr at vælge imellem. Hvis du vil have spændende og konkurrencepræget multiplayer-krigsførelse, er Siege lige sagen.

Siege X skruer derfor ikke bare op for grafikken, men for hvor destruerbare dine omgivelser er, hvilket betyder, at du nu kan ødelægge gasrør for at efterlade et spor af ild og ødelæggelse på kortet, eller sprænge en ildslukker for at skabe en desorienterende effekt. Du kan sprinte, mens du rappeller, og du kan endda rappellere rundt om hjørner i stedet for manuelt at skulle stige af og starte forfra. Lyden er blevet forbedret, så det er lettere at lokalisere fjender udelukkende ved hjælp af lyd, og du kan nu se din skygge, mens du er i førsteperson, for at se, om den afslører dit skjulested. Det lyder måske banalt, men det er alt sammen ting, som et multiplayerspil, der blev lanceret i første halvdel af Xbox One og PlayStation 4's livscyklus, har en tendens til at mangle.

Men igen, selvom der er mange lovende små funktioner, som vil få Siege-spillere over hele verden til at savle, lader Ubisoft til at forstå, at den nuværende formel er helt fantastisk, som den er, og derfor forbliver brugergrænsefladen i Siege X meget ens, næsten præcis den samme for at være ærlig, og figurerne gør alle de samme ting, som vi kender dem for at gøre i årevis. Der er ikke noget »nyt perk-system« eller »artefacts«, der ændrer, hvordan de spiller. Ubisoft holder Siege-formatet så rent som muligt, samtidig med at de foretager de mange nødvendige ændringer, som denne multiplayer-shooter havde brug for, for at få den til at føles relevant i midten og slutningen af 2020'erne.

Dette er en annonce:
Rainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege XRainbow Six: Siege X

Før jeg går videre til, hvordan spillerne kan forvente at gå fra Siege til Siege X, vil jeg lige henlede opmærksomheden på den ene virkelig store tilføjelse i denne semi-efterfølger: Dual Front. Dette er en ny mode, der er eksklusiv for Siege X. Den sætter to hold på seks (ja, seks og ikke fem) op mod hinanden i et konstant udviklende kampformat. Hvert hold får udleveret de samme mål, men spejlvendt, hvilket betyder, at I begge har punkter at angribe og forsvare. Den måde, Dual Front udfolder sig på, er, at det er et tovtrækkeri i mange henseender, så det første hold, der får de nødvendige point, vinder. Du tror måske, at fuldbyrdet aggression og angreb er løsningen her, hvor du overvælder fjendens mål og går efter sejren, men en solid defensiv indsats kan købe dig vigtige minutter, der gør det muligt for dig at designe mere strukturerede angreb og ikke gung-ho-angreb. Og når ja, og her er der også respawns. Når du dør, skal du vente omkring 30 sekunder, men så kan du vende tilbage til aktion og endda skifte Operators på farten, hvis det er nødvendigt, hvilket gør dette til en meget mere tilgivende tilstand, samtidig med at den karakteristiske Siege-udfordring og kompleksitet bevares.

Der er også nogle gange ekstra mål her, som at få et gidsel ud, men vindervilkåret er det samme: at arbejde sig gennem mappet og åbne og erobre fjendens mest vitale forsvarspunkt. Det er en mode, som jeg personligt ikke synes har helt den samme magi som det traditionelle og hensynsløse Siege, men jeg kan godt se potentialet i den, især til at engagere en bredere spillerbase, der leder efter noget mellem de meget afslappede team deathmatch-muligheder og den mere svedige ranked ladder. Af den grund vil Dual Front have en fremtid i Siege X, og jeg er spændt på at se, hvordan Ubisoft fortsætter med at udvide det.

Nå, men hvordan griber Ubisoft det an at overføre spillere fra Siege til Siege X? Processen er faktisk meget ligetil: Hvis du har et eksemplar af Siege, vil du også kunne få adgang til hele Siege X på den pågældende platform. Alle dine unlocked Operators vil blive overført, ligesom dine fremskridt, skins og adgang til Ranked og konkurrencetilstandene. Hvis det ikke er noget for dig, er den gode nyhed, at Siege X vil være delvist gratis at spille. En del af spillet vil være tilgængeligt for alle, men hvis du vil have den ubegrænsede Siege X-oplevelse, skal du betale for den fulde titel. I bund og grund er dette Ubisofts måde at fastholde sin eksisterende spillerbase på, men også at få Siege X til at virke som det perfekte springbræt for nye fans, noget, der forstærkes af et forbedret og justeret onboarding-system, der er designet til mere effektivt at undervise i spillets ind- og udgangspunkter og dos and don'ts.

Rainbow Six: Siege X

Ellers vil Siege X stadig beholde en lignende live-service-struktur. Ubisoft lover, at det første år vil dreje sig om at tilføje et par nye godbidder, men mest om at overføre eksisterende indhold til denne nye version. Med det i tankerne kan vi se frem til tre »moderniserede« maps om måneden samt enten en tilbagevendende eller en ny Operator, der også tilføjes hver måned, alt sammen ud over de typiske battle passes, events og andre live-elementer, som vi ofte ser i alle GaaS-titler. Hvad angår de »moderniserede« maps, der vil være til stede ved debuten, kan vi forvente, at Clubhouse, Chalet, Bank, Kafe og Border vil være inkluderet, og at de hver især også har nye dele og opgraderede og opdaterede elementer.

Det afgørende er, om denne udvikling fra Siege til Siege X sker gnidningsløst og med begrænsede tekniske problemer. Fans er nødt til at se dette spil som et positivt skridt fremad for Siege-franchisen, for hvis det kæmper med det i starten, vil det blive en enorm kamp op ad bakke for at få folk tilbage på sin side på et senere tidspunkt. Historien er en af de største læremestre, og vi behøver blot at pege tilbage på Overwatch 2 og Destiny 2 og andre efterfølgere for at vise, hvor usikker en situation denne form for udvikling er, så selv om jeg efter min tid med Siege X generelt var imponeret og interesseret i at se, hvad fremtiden bringer for spillet, er fansens jury i sidste ende det eneste, der betyder noget for denne type spil.

Rainbow Six: Siege X
Rainbow Six: Siege X
Rainbow Six: Siege X
Rainbow Six: Siege X
Rainbow Six: Siege X

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold