Dansk
Gamereactor
artikler
Assassin's Creed Valhalla

Vi er nødt til at tale om den Valhalla-afsløring

Ubisoft, hvad havde I dog tænkt jer?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Hvad foregår der? Hvad er meningen? En flere timer lang afsløring af et spil, som vi mere eller mindre allerede godt vidste var på vej. Det er noget af det underligste, jeg har overværet - uden tvivl. Var det godt eller skidt? Jeg ved det snart ikke. Jeg er ærligt talt lidt forvirret. For hvad pokker skete der egentlig lige i går? Der er sikkert mange af jer, der sidder og undrer jer over, hvad i al verden jeg fabler om. Og det kan jeg godt forstå. Så lad mig lige klarlægge, hvad det egentlig er, jeg fabler om. Og lad mig da starte helt ved begyndelsen og trække historien i langdrag - det falder så fint i tråd med historien i sig selv.

Jeg sad ved morgenbordet i går og slubrede til morgenkaffen, mens jeg scrollede igennem dagens Twitter-nyheder. Pludselig faldt jeg over en tweet fra den anerkendte analytiker Daniel Ahmad, som skrev, at Ubisofts kinesiske afdeling tilsyneladende havde en stor nyhed at dele med os kl. 14. Så jeg skyndte mig at skrive til Magnus for at spørge, om det ikke var noget, vi skulle være klar til at dække. Men han var allerede mere end informeret og svarede blot: "Det er AC ;)". Med "AC" mente han naturligvis Assassin's Creed, og nu stod det klart, at den nye installation i Assassin's Creed-serien var klar til at blive vist frem for os kl. 14. Jeg var spændt! Vi vidste alle, at seriens fokus i år ville være noget med vikinger. Hvad det helt nøjagtigt var, stod dog stadig uklart.

Assassin's Creed Valhalla

Jeg ventede spændt på klokken. Da den endelig slog 14, var tiden inde til den store afsløring. Men Ubisoft afslørede faktisk ikke rigtigt noget. Eller jo, de afslørede, at de snart ville afsløre noget. Kl. 14 skete der nemlig det, at Ubisofts Assassin's Creed-kanal på Twitch påbegyndte en livestream. En livestream, hvor de havde sat den anerkendte grafiker BossLogic til at designe spillets cover art og dermed gradvist løfte sløret for settingen via smukke grafiske Photoshop-penselstrøg. Det var en alternativ måde at afsløre et spil på, og jeg kunne faktisk godt lide ideen. Jeg forestillede mig, hvordan gætterierne i Twitch-kommentarsporene ville tonse derudaf, mens BossLogic langsomt og spændingsfyldt trak scenetæppet væk fra sit kunstværk, hvortil det helt til sidst endelig ville gå op for alle seerne, hvad maleriet forestillede, mens titlen tonede frem på skærmen: Assassin's Creed Valhalla.

Dette er en annonce:

Sådan var det forløbet i den ideelle verden. Men sådan forløb det selvfølgelig slet, slet ikke i den virkelige verden. I den virkelige verden mundede denne livestream ud i en af de mest latterlige spilafsløringer, jeg måske nogensinde har set. Jeg vil dog give kredit til BossLogics værk. Det var virkelig et grafisk vidunder, han fik sat sammen, og det var faktisk en fed oplevelse at overvære, hvordan maleriet langsomt tog form. Men selve afsløringen var helt ved siden af. Først og fremmest - og jeg mener virkelig først og fremmest - varede selve livestreamen otte timer. Otte timer! Du kan næsten nå at se hele Ringenes Herre-trilogien på den tid (dog kun den korte udgave). Det svarer til over fem fodboldkampe. Ja, det svarer til en hel nattesøvn! Jeg er mildest talt imponeret, hvis nogle faktisk har siddet og set hele den livestream. Men det tror jeg næppe, der er. Otte timer? Det er jo uhørt. Guinness World Records burde tage et kig på det her og give Ubisoft en medalje: "World's longest ongoing video game reveal". Den pris har de næsten fortjent.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvem der har fået denne tumpede idé. Jeg kan sagtens se potentialet, hvis livestreamen måske havde varet en time. Så var spændingen og intensiteten i hvert fald forblevet intakt. Men det hele faldt til jorden, når Ubisoft trak afsløringen så langt ud. Det bliver altså ikke ved med at være spændende at se på en mand, der maler. Problemet var også, at selve afsløringsmomentet aldrig rigtigt toppede. Det udviklede sig til en ret flad oplevelse, hvor alle seere efter fire timer egentlig allerede havde opdaget, hvad maleriet skulle forestille og ikke mindst, hvad det betød: Assassin's Creed drager tilbage til vores forfædre og det kolde Norden for at gå på vikingetogter. Det stod allerede klart, lang tid inden BossLogic havde gjort sit kunstværk færdigt. Og nu var den eneste grund til at blive hængende blot for at se malingen tørre.

Der var dog også en anden årsag til, at jeg faktisk jævnligt kiggede ind for at se, hvad der foregik på livestreamen. For jeg havde egentlig regnet med, at Ubisoft i sidste ende også ville løfte sløret via en trailer eller en udgivelsesdato. Men det fik vi ikke en gang. Vi fik endnu en gang en afsløring af, at Ubisoft snart ville afsløre noget. Nærmere bestemt afslørede Ubisoft, at de i morgen (i dag) ville afsløre spillet via en cinematisk trailer. Med andre ord kan vi konkludere, at Ubisofts OTTE timer lange livestream gav os: titlen på spillet. Helt ærligt... Det kan I ikke byde os. I kan simpelthen ikke være bekendt at bruge en hel arbejdsdag på at tease jeres spil for så i sidste ende at give os titlen på spillet. Det er for lavt, Ubisoft.

Jeg ved ikke, om det bare er mig, der ikke fattede hele det her show. Jeg ved det ærligt talt ikke. Som jeg sagde tidligere, kan jeg sagtens se ideen i det. Men udførslen var jo på alle måder fuldstændig hen i hegnet. Det blev på en måde lidt tåkrummende at sidde og se, hvordan hele det store afsløringsshow bare trak i langdrag og efterhånden druknede i sit eget storhedsvanvid. Eller er det bare mig, der ikke kan få øje på pointen? Hvad mener I om forestillingen? Var det fedt, at Ubisoft forsøgte sig med en lidt alternativ afsløringsform? Og kom de i mål med den?

Dette er en annonce:

Husk desuden at den endelige trailer langt om længe udkommer i dag kl. 17 - med mindre Ubisoft har endnu et timelangt mediestunt i ærmet.

Assassin's Creed Valhalla

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold