Teardown

Vi anmelder Teardown på PS5

Spillet er nu endelig ude på alle store platforme, og det er tid til at checke ind på ny.

<em>Claus har allerede kigget på Early Access-versionen, og du kan læse hvordan hans indtryk var dengang her.

Lad mig starte et lidt andet sted, end hvor vi normalt starter vores anmeldelser. Prøv at forestille dig, at du som en lille spiludvikler har arbejdet i lang tid på dit nye spil og det har potentiale til at blive virkelig god underholdning. Du har fat i en god central idé. Men du udgiver spillet uden en helt fundamental funktion - og manglen på den funktion betyder, at spillet nærmest bliver uspilleligt for en større del af dine potentielle kunder.

Jeg får det måske til at lyde voldsomt, men at udgive et spil set fra et first-person view uden muligheden for at vende kameraet er efter min mening nærmest en dødssynd. Jeg spiller altid med inverteret y-akse, men det var ikke muligt i Teardown, så omkring halvdelen af tiden i selskab med spillet, gik med at kigge ned i jorden eller op i himlen. Hvis det ikke var mit arbejde at anmelde spil, havde jeg lagt det her spil fra mig øjeblikkeligt, for at vente på en opdatering, der ville inkludere den manglede funktion.

Teardown

Ja, det har irriteret mig voldsomt - og nu har jeg fået det ud af systemet. Lad mig så sige, at resten af Teardown er ganske godt - og derfor er den manglende funktion endnu mere ærgerlig. Okay, jeg lader det ligge nu. Det lover jeg.

Teardown er et af de spil, der centrerer sig omkring en enkelt god idé; i det her tilfælde nemlig fuldt destruerbare omgivelser. Den idé har man så bygget et spil op omkring. Så der er masser af ødelæggelser i Teardown, dog oftest med et strategisk formål. Jeg havde måske forventet at det her var en åben sandkasse i stil med Minecraft og det er det også, men ganske overraskende er der faktisk også inkluderet en kampagne med ikke mindre end 40 missioner, hvor man bliver sendt ud på forskellige opgaver, hvor total ødelæggelse naturligvis er i centrum.

I den første mission får man til opgave, at jævne et lille hus med jorden. I starten er man blot udstyret med en stor hammer, en brandslukker og en spraydåse. Man kan vælge at slå løs på huset med ens hammer, og med tiden skal man nok få det nedlagt. Man kan også vælge at kaste nogle nærliggende gasflasker ind i huset, så det eksploderer, eller gå over på byggepladsen ved siden af, tage en bulldozer og køre den igennem huset et par gange og klare opgaven på den hårde måde.

Senere skal der smadres en feriebolig yderst på en mole, så der bliver plads til en rigmands store yacht og beviser for husets eksistens skal fjernes ved at smide nogle pengeskabe i vandet. Igen kan man vælge at fjerne ferieboligen på den kedelige måde, eller tage en fiskerbåd fra den nærliggende havn og sejle den direkte ind i huset. Ja, der ryger da et ekstra hus eller to, men sådan er det jo.

Typisk er de opgaver man bliver sendt ud på ikke helt lovlige og derfor kan man hurtigt få politiet på nakken, hvis man ikke er forsigtig. Derfor kræver mange af missionerne en del planlægning, så man kan nå at udføre ens opgave og så slippe væk, inden ordensmagten dukker op 1-2 minutter efter alarmen er gået. Det er en ganske fin kampagne, der er mere end blot hjernedød ødelæggelse - der er faktisk et strategisk element også.

Ud over kampagnen er der en Sandbox mode, hvor man kan lege rundt på de baner man har åbnet i kampagnen (eller dem alle, hvis man har valgt at de skal være tilgængelige med det samme i spillets menuer), uden at spekulere på politiet, ressourcer eller tidsgrænser. Man kan afprøve alle spillets mange forskellige køretøjer og værktøjer i denne gamemode, som strækker sig fra lastbiler og diverse entreprenørmaskiner og forskellige skibe til værktøjer som ens sikre hammer til flammekastere og shotguns.

Endelig er der Challenges, som er en række forskellige udfordringer, hvor man for eksempel skal ødelægge så meget som muligt på 60 sekunder og også her er det godt at lægge en plan for hvordan man vil gøre. Hvad med at sætte ild til en lastbil og køre den ind i de to tankbiler, man forinden har placeret ved siden af nogle store gastanke? Der er rig mulighed for, at lave kæmpe eksplosioner i Teardown og man bliver endda belønnet for det.

Teardown

PC-versionen af Teardown har været ude i et stykke tid og denne version understøtter mods og brugerne kan skabe deres egne baner der. Denne del er ikke tilgængelig på konsollerne, men Tuxedo Labs kigger ind i, hvordan konsolspillere kan få adgang til det brugerskabte indhold fra PC. Indtil det er løst, vil der blive udgivet flere udvidelsespakker med baner skabt af PC-brugere og man kan allerede nu hente den første pakke, Mod Pack 1, gratis.

Teardown er god og solid underholdning. Der er stor frihed til at ødelægge ting, som man vil, og det er ganske imponerende, hvor meget man kan ødelægge. Grafikken er lavet med voxel-teknologien, som egentlig er 3D pixels og det er en teknologi, som har eksisteret i mange år, men som aldrig rigtigt har været brugt. Det ligner Minecraft lidt, men det ser mere raffineret ud.

PlayStation 5 og Xbox Series X versionerne har en Performance Mode, der byder på en opløsning på 1920x1080 i op til 120fps, samt en Quality Mode i 2880x1620 i op til 60fps. Series S har en enkelt indstilling, som kører i 1440x810 i op til 60fps. Vi testede spillet på PlayStation 5 og oplevede ind imellem voldsom slowdown i Performance mode, når der var store eksplosioner på skærmen. Det skete ikke så tit, men det var tydeligt, når det så skete.

Teardown er et herligt lille kaotisk spil, med en overraskende åben og omfangsrig kampagne, en åben sandkasse af ødelæggelse, hvor man som spiller kan gå amok og gøre hvad man vil. Det er unikt på mange områder, men holdes lidt tilbage af teknikken og den helt grundlæggende manglende funktion som nævnt i starten.

Teardown

Lad os håbe, at Tuxedo Labs får styr på de sidste ting inden længe og får opdateret spillet hurtigt, for som det står nu, virker det som om, at det skulle have haft lidt mere tid i ovenen.

7 / 10