Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Temtem

Vi anmelder den endelige version af Temtem

En billig Pokémon-klon, eller noget helt andet? Vi kigger på den færdige version af spillet.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hvis pokémonformularen er blevet en tand for ensformig eller synes mangelfuld i sin mulighed for udfordringer, er Temtem en oplagt anbefaling til at dække et evt. lommemonsterbehov. Og mens man så vidt muligt burde afholde sig fra at sammenligne Temtem med sin forgænger og tydelige inspiration, er det nærtumuligt at adskille de to spil. Udvikleren bag spillet, Crema, har ligeledes ikke forsøgt at lægge skjul på spillets inspirationskilde og det blev decideret markedsført som en Pokémonklon, da det nogle år tilbage blev født som Kickstarterkampagne. Sidenhen har det i nogle år levet i forlænget early access (til PC) og nyligt er spillet lanceret til bl.a. Switch i version 1.0. Men helt kort sagt er Temtem både en hyldest samt kritik og videreudvikling af den kendte formular.

Temtems verden består af seks flyvende øer, hvor en professor (naturligvis) lader os vælge en startkompagnon mellem tre mulige monstre af forskellige typer. Efterfølgende bliver man smidt ud i en kamp med sin rival og får efterfølgende muligheden for at fange nye Temtems i det høje omkringliggende græs. Det næste der sker, er at man traditionen tro støder på den lokale kriminelle organisation og på vejen udfordrer de byens dojo masters. Udovet, lat visse trademarks er undgået er der ikke lagt skjul på, at der huserer visse ligheder, eftersom spillene udfra ovenstående beskrivelse er nærtidentiske.

Temtem
Dette er en annonce:
TemtemTemtemTemtem

Der findes dog naturligvis forskelle imellem de to franchises. Eksempelvis er alle trænerkampe dobbeltkampe (lig de kompetetive versioner af Pokémonturneringer), hvorfor strategi og planlægning automatisk spiller en større rolle. Det vigtigste er ikke længere blot at have det stærkeste supereffektive angreb parat men i højere grad relevant at rationere sin stamina (en ny komponent introduceret som alternativ til PP) og lægge en strategi. Derudover er accuracy og muligheden for critical strikes (og dermed RNG) fjernet, hvorfor man i princippet burde kunne planlægge og spille perfekt, uden at håbe på indflydelse fra held. Med andre ord: Pokémon er blevet gjort kompetetivt.

Angreb, med høj skade kræver større mængder stamina, og såfremt der ikke tænkes fremad, må ens monster sidde en tur over, mens det samler energi. Angriber man uden sufficient stamina, ender man med at skade sig selv, hvorfor halvdelen af kampene ikke nødvendigvis består af ventetid, men det er muligt at spille både offensivt og hurtigt eller defensivt og mindre risikabelt. De første timers kampe er svære at tabe, men hos de førnævnte dojo masters er det ikke altid lige at vinde over. Det kan her være nødvendigt at forsøge gentagne gange, indtil man har den relevante forståelse for typesystemet, modstanderens angreb og sammensat det korrekte lineup. Udover at være blevet kompetitivt er spillet ligeledes online. Online -funktionen gør det muligt konstant at udfordre bytte, eller klare quests sammen. Spillet kan dog synes noget befolket med sin enkelte s erver, især som man befinder sig i startområdet eller de større byer, hvor andre spillere løber rundt oveni hinanden.
Men hvordan er monstrene? Kan de leve op til de ikoniske 151 monstre vi oprindeligt blev introduceret til i rød og blå (grøn i Japan)? Det er ærligt talt svært at vurdere objektivt. Jeg vil vove at påstå, at Pokémon både spilmæssigt og monstrenes design i høj grad overlever via nostalgifaktoren. Det er derfor uhyre vanskeligt at sige, hvad man ville foretrække, var man foruden 25 års tidlig ere kendskab og barndommens briller. Men deres designs er ikke dårlige. De er om end en del mere polerede og ens stilmæssigt end de originale kantoianske monstre. Selvom en stor portion af de 164 Temtems der aktuelt eksisterer minder flere andre franchisee fterligninger, eks. Neopets.

Som nævnt er spillet endnu i version 1.0, hvorfor der fortsat er findes levn og bugs fra betaen (som jeg spillede nogle år tilbage). Musikken erudmærket, en tand kedelig, men afslappende og neutral. Desværre forekom meget hakken og skratten som jeg spillede det, hvilket ikke blev løst ved flere genstartninger.

Dette er en annonce:

Derudover crashede spillet et par gange (uanset internetforbindelse) og frameraten omkring andre spillere må ærligt siges at være decideret dårlig på nuværende tidspunkt. Spillet er konsekvent online, hvilket ikke nødvendigvis på sigt er en ulempe, men aktuelt er, grundet den intense lag, som følge heraf. Det synes ikke helt oplagt, hvorfor det ikke er muligt at slå denne funktion fra, særligt eftersom dette medfører, at det kun er muligt at spille med en aktiv wi-fi forbindelse. Heldigvis er det altid muligt at logge direkte ind og fortsætte præcis, hvor man slap, om end en tand mere frustreret.

Temtem
TemtemTemtemTemtemTemtem

Spillets opstart er fortsat noget sløv og der forekommer en stor mængde backtracking i de første timer. Man slipper heller ikke for grinding (lig flere MMO-spil), hvilket umiddelbart må forventes at sortere flere spillere fra. Kombinationen heraf synes dog en del kontraintuitivt, eftersom man må antage, at spillet (nærmest udelukkende) henvender sig til garvede Pokémonspillere. Det havde derfor været mere oplagt med en mere stejl læringskurve, der var brutal fra de første minutter. Læringskurven stiger ekspotentielt, om end ikke den første time. Historien er ligeledes svær at blive engageret i og det bliver hurtigt en vane at buttonmashe igennem dialogenerne, hvorfor man bare gerne vil videre til udfordringerne.

Alt i alt er Temtem bestemt en anbefaling værd, til alle der er vokset op med Pokémon og har eftersøgt yderligere mulighed for at blive udfordret. Det er svært ikke at kalde det en Pokémonklon på nuværende tidspunkt, men snarere vanskeligt at dømme det negativt herfor. Det er næppe i sig selv en ulempe for de fans, der endnu brænder for mere end nostalgien ved de velkendte lommemonstre, men snarere appellerende. Spørgsmålet er nærmere, hvorvidt det er muligt at nyde et Pokémonspil uden nostalgien og det tilhørsforhold man har etableret fra barndommen? Der er ingen tvivl om, at Pokémonklistermærket absolut eleverer selv middelmådige og halvfærdige koncepter, hvorfor spillende fortsat stiger i fanbase. Jeg selv har afgjort nydt mine timer i spillets verden og udfordring, men ser ikke det store potentiale for en mulig konkurrent. Snarere et supplement eller paletrenser inden man uundgåeligt køber Scarlet eller Violet.

HQ
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold