Age of Empires II: Definitive Edition

Vi anmelder Age of Empires II: Definitive Edition til Xbox

Det ikoniske strategispil kan nu naturligt spilles med en controller, men er det det rigtige sted at opleve det?

Age of Empires 2 er et meget, meget specielt spil. Ikke kun fordi der er horder af fans, som har nostalgisk kærlighed til det, og at det står som et stykke RTS-perfektion, som serien ikke har kunnet ramme siden. Det er også et helt særligt spil, fordi Microsoft pludselig forstod værdien i at vedligeholde det oldgamle spil, og endda udgive nye udvidelser til det. Men det er mere end det: Indtil nu har udviklerne faktisk formået at fornye, modernisere og videreudvikle spillet, uden at ødelægge det. Nu kommer dog det måske mest kontroversielle skridt i spillets 24 år lange historie: konsolversionen. Fungerer wololo på konsol? Og uden at overforsimple konceptet?

Lad os starte med at få én ting af vejen først: jeg er ikke særligt god til at spille Age of Empires, eller noget andet strategispil. Jeg er faktisk direkte elendig til det, og mindes mine teenageår, hvor jeg hyggede mig med at bygge baser i AoE2, for så at få mine spæde imperiedrømme knust af mine venner i kælderværelset, hvor vores overophedede bærbare kørte det pixellerede spil. Jeg ville elske at have den samme forståelse for spillets dynamikker som mine barndomsvenner stadig har, men det har jeg bare ikke. Alligevel, så har jeg altid elsket at spille en skirmish hist og her, og køre AoE2 som et co-op spil, hvor jeg ikke konstant skal frygte at en ven med strategisk sans smadrer mig på rekordtid.

Det er væsentligt at nævne, hvad der er ændret, og hvad der er intakt i denne konsolversion. Det helt åbenlyse er controls, som udvikleren fuldkommen har gentænkt, da det skal fungere på en controller. Udgivelsen introducerer også automatisering, som kan slås til og fra. Selve spillets interface har også fået et gevaldigt løft, som ser langt mere moderne og enkelt ud. Den udmærkede tutorial er også tilpasset fuldkommen til denne udgivelse. Ellers er gameplayet, kampagnerne mv. stort set, som vi kender det.

Age of Empires II: Definitive Edition
Age of Empires II: Definitive Edition

For en spiller som mig, der vender tilbage til Age of Empires efter en længere pause, så er det faktisk rigtig lækkert, at der er kommet automatisering til. Det er udført på den måde, at du ved at klikke RS ned får mulighed for hurtigt at vælge en prioritering for dine Villagers. Eksempelvis er det smart i den spæde start at prioritere mad og træ, mens du senere kan vælge et preset som "defensive", "naval" eller "balanced", afhængig af din spillestil, hvilket vil prioritere ressourcerne på forskellig vis. Det er rigtig smart, da automatisering også vil sætte dine villagers i arbejde med det samme. Denne del er rigtig fint implementeret, og du kan altid se, hvilket preset du har.

Automatiseringen får spillet til at minde lidt mere om fx Northgard, hvor du har langt mindre "micromanagement" end man havde i de gamle RTS'er. Personligt kan jeg godt lide dette element, da det gør spillet mere tilgængeligt. Hvordan det vil klare sig på længere sigt bliver dog spændende at se, især i onlinespil.

Hvis vi kigger på interface og controls, så deles det faktisk op i et "standard" og "advanced" interface. Personligt er jeg ret vild med, hvordan "standard"-interfacet er informativt uden at overvælde dig. Det ser godt ud og er til at forstå. Og hovedsageligt er det også ret nemt at gå til, i hvert fald i "base builder"-delen af spillet, hvor du egentlig bare skal vælge bygninger, bygge eller reparere ting. Hele den del er meget intuitiv, også pga. smarte "quick"-funktioner, hvor du fx kan bruge pil op for at vælge en vilkårlig villager, og så klikke Y for at bygge et hus. LT fungerer til at enten sætte ting i kø (vælg en villager og sæt ham til at bygge X, hold LT nede, derefter byg Y). Knappen fungerer også til at vælge flere units, lidt som CTRL på Windows. Store dele af spillet er ganske intuitivt med controlleren, og også mere flydende, end jeg havde regnet med.

Men, og det er et ret stort men, ligeså snart du skal udvælge lidt mere specifikke grupper af din hær og det skal gå stærkt, så bliver det altså lidt tungt, især i "standard" interfacet, men også i "advanced". Spillet har flere menuer, som skal forsimple at vælge units/bygninger, lave formationer og andre kommandoer. Nu er det jo ret tit, at man i AoE vil vælge noget specifikt, såsom "alle units af X slags, udover Y". I advanced-interfacet kan du gøre dette ved at bruge RB, hvilket bringer en menu frem ved navn "control groups", hvor du kan oprette en gruppe af units, som du så kan vælge igen fra denne menu. Det er jo egentlig smart nok, men også lidt clunky. I "standard" har du i stedet "find" menuen, på samme knap, og der er kun "presets", såsom "archers" og "cavalry", og du kan dermed ikke skifte særligt præcist mellem grupper i "standard" interface. Opdelingen mellem de to interface typer er for mig et mærkeligt designvalg, især fordi ingen af dem gør det helt nemt nok at interagere med spillet - i stedet har du "standard" som hurtigt kommer til kort, og "advanced" som er mere tung, og stadig ikke helt tilstrækkelig.

Det er muligvis bare en tilvænningssag, men alene i singleplayer er denne konsolversion ret kluntet for mig, når det skal gå stærkt - og jeg tør derfor ikke tænke på, hvordan det bliver online. Der er mange gode tanker her, men der mangler bare nogle essentielle ting. Fx er det dejligt, at du kan vælge alle militærenheder ved at holde højre pil ned, men det er mærkeligt, at du så ikke hurtigt kan vælge/fravælge, hvilke af disse units, du vil bruge. Alt er sat over i "quick action" menuer som førnævnte "control groups", som skal opveje for det handicap, det nu engang er, ikke at have en mus i et RTS-spil. Og disse menuer er, for mig, ikke særligt intuitive at bruge. Der er simpelthen for langt hen til at gøre det, jeg gerne vil.

Det er igen muligt, at det bliver helt logisk med tiden, og der skal nok være nogle garvede controller-RTS-spillere, som kan være kompetitive med denne konsolversion. Indtil videre må jeg dog sige, at spillets todelte interface - som du i øvrigt kun kan skifte mellem fra hovedmenuen - ikke helt er der, hvor jeg havde håbet at det ville være. Da det er hovedelementet, der er tilføjet her, så er det jo ærgerligt.

Age of Empires II: Definitive Edition
Age of Empires II: Definitive Edition

Spillet ser dog fortsat fantastisk ud, for et spil fra 1999. Både på Xbox Series X og S kører det glat, med vanvittige loadetider og stabil performance. På min Series X, som står i stuen, med lidt langt til TV'et, kunne elementerne godt blive lidt små at kigge på. Spillet var lidt mere komfortabelt at se på, på min Series S, der står ved et skrivebord, ved siden af en 1440p 27 tommer skærm. Vi har ikke kunnet afprøve det på Cloud endnu, og dermed heller ikke på mobil, men det bliver spændende at se, om spillets interface kan klemmes ned i lommeformat.

Lad os også huske at spillet bringer vild værdi til bordet med Definitive Edition, og at du nu kan spille en klassiker overalt. Det er potentielt tusindvis af timers underholdning, man får her, da det inkluderer de mange udvidelser, der er kommet i årenes løb.

Opsummeret, så er det en lidt blandet oplevelse at spille AoE2 på konsol. Langt hen ad vejen er det intuitivt, og automatiseringen er med til at modernisere spillet. Dog har selve spillet altid haft en stejl læringskurve og lidt udfordrende interface, og det kan mærkes her, at unit selection har været en udfordring at overføre til controller. Det er bare et meget vigtigt element, som derfor trækker ned, når det ikke er helt tydeligt at bruge. Dog skinner det klassiske spil stadig på alle de parametrer, det hele tiden har gjort. Er man fan af AoE2 og vil prøve det på konsol, så er dette en hovedsageligt tro port til konsol - det er bare fortsat et udfordrende spil at manøvrere.

7 / 10
+
Logisk interface til base building, flot UI, stadig en klassiker, god automatisering, kører glat, mange gode genveje, god værdi.