De tre spil i Souls-serien fra From Software, Demon's Souls, Dark Souls og Dark Souls II, har alle fået mere og mere ros for hver udgivelse der kom. Samtidig har en fejl i det seneste spil været ignoreret siden udgivelsen tilbage i marts 2014.
Fejlen omhandler våbenslitage. Hver gang man bruger et våben i Dark Souls II, bliver det langsomt slidt, indtil det til sidst bliver ubrugeligt. Det er ganske fair, og man kan også reparere sine våben hos smeden, men af en underlig årsag var slitagen direkte knyttet til spillets framerate.
Dette resulterede i at våben blev slidt op meget hurtigere på PC-versionen, der kørte med 60 fps, i forhold til versionerne på sidste generations konsoller. Fejlen var tilmed ikke rettet før udgivelsen på de nye konsoller, kaldet Scholar of the First Sin, hvilket gjorde problemet endnu mere udbredt.
Nu gør From Software endelig noget ved problemet. Eller rettere, så planlægger de at gøre noget ved det. I næste spilopdatering vil følgende blive adresseret:
"Fixed issue whereby weapon durability was decreased drastically when used on enemy corpses, friendly characters, etc."
Det skriver From Software i en gennemgang af den kommende patch, dog på japansk.
Måden det er skrevet på er en smule uklar, men en repræsentant fra Bandai Namco har siden bekræftet, at der er tale om et fix af slitageproblemet:
- The fix will be issued for PS4, Steam and Xbox One, and will be apparent for people running the game at 60fps as the durability decrease rate is linked to the frame rate. We are still working on the exact release date for the patch, which will also fix additional issues not just durability, and will follow up with the date as soon as possible."
Det var da vist også på tide.
Tak til Kotaku