Untold Legends: Dark Kingdom

Untold Legends: Dark Kingdom

Der skal slås på tæven, når barbarer og andet utøj indtager PlayStation 3. Men hvor er det nye? Asmus har testet Untold Legends og er slet ikke imponeret.

Det er nok helt og holdent min egen skyld. Hver gang en ny konsol udkommer, kæder jeg det sammen med en eller anden form for fornyelse. Wii blev eksempelvis kædet sammen med nye måder at spille på. Desværre holder mine forventninger sjældent. PS3 har jeg ellers forbundet med nye, spændende oplevelser. Det ser indtil videre ikke ud til at holde vand, og Untold Legends: Dark Kingdom byder derfor heller ikke på nogen fantastisk fornyelse i forbindelse med hverken historiefortælling, gameplay eller grafik.

Vi har set det hele før: En konge er øjensynligt blevet korrupt af magt, har indgået pagt med ondskabens magter og gør livet surt for en masse uskyldige mennesker. Derfor beslutter tre forbundsfæller at sætte hårdt mod hårdt, i et forsøg på at befri verdenen for ondskab. De tre forbundsfæller er: A) En kriger, der er i stand til at modtage og uddele store mængder skade, B) En spejder af hunkøn, der naturligvis er lille, væver og dødsensfarlig, og C) En troldmand, der kan håndtere potente angrebsmagier. Det er det. Der er ingen overraskelser her, hvilket dog ikke er nogen dårlig ting. Desværre løber manglen på overraskelser som en rød tråd gennem spillet. En tendens, der springer i øjnene allerede, når spillet startes op.

Grafikken i Untold Legends er ualmindelig jævn. Karaktermodellerne er enkle og landskaberne er simple. Der er for det meste knald på farverne, men ellers er baner og personer fuldstændig blottet for grafiske lækkerier og effekter. Med mindre man da vil kalde det en effekt, at fjender dukker op af den blå luft. Desuden er indtrykket af at gå rundt i en kulisse overvældende. Nogle småting i hver bane kan smadres, og ellers reagerer omgivelserne næsten ikke på dig.

Følelsen af kulisser bliver ikke bedre af, at spillets baner ligner farvefyldte tunneller. Det er egentlig lige meget om omgivelserne er ruinbyer, skove, templer eller kloakker, man befinder sig stadigvæk i en mere eller mindre ensrettet tunnel. Lyden er lidt nemmere at acceptere. Der er det sædvanlige storladne orkester med kor, der bruser gåsehudsfremkaldende kompositioner ud af højttalerne. Det er hørt før, men det virker stadig. Stemmeskuespillet er ikke så heldigt. Det virker som om nogle tilfældige mennesker er hevet ind fra gaden og tildelt et manuskript, hvis forfattere er lykkeligt uvidende om, hvordan gammelt engelsk lyder. I stedet har de skrevet noget, der lyder som en pseudoudgave af Shakespeare-engelsk, hvilket absolut er underholdende. Desværre af de forkerte grunde.

Selve spiloplevelsen byder heller ikke just på nogen nyskabelser. På trods af de forskellige spillestilarter, de tre karaktertyper kunne lægge for dagen, reduceres den egentlige fornøjelse meget hurtigt til en omgang tastetrykkeri. Lette og svære angreb bliver kædet sammen i et monotont tryk på knapper, hvilket absolut ikke er hverken underholdende eller udfordrende. Ganske vist kan man lave flotte kombinationer, men til hvad nytte, når de ikke rigtigt tjener noget formål?

Nedlagte fjender efterlader bytte som rustningsdele og lignende, samt sjæleenergi. Det betyder, at ens valgte kriger kan opgraderes med mere liv, større modstandskraft overfor magi og så videre. Samtidig kan våbnene forbedres med juveler, der tilføjer forskellige egenskaber. Det virker for sin vis ganske udmærket, men man kan ikke komme uden om, at det virker en smule ligegyldigt i et spil, der reelt set går ud på at trykke så meget på to knapper som muligt. Lidt variation er der dog i form af puzzles og lignende, men det er begrænset, hvor meget de får spilleren til at abstrahere fra det tynde gameplay.

For at være helt nøgtern, leverer Untold Legends: Dark Kingdom en ganske middelmådig hack 'n slash-oplevelse. Spørgsmålet er om oplevelsen er den næste generation værdig. Untold Legends kunne for mit vedkommende have været udgivet på PS2, eller som endnu et indslag i serien til PSP, for gameplay og grafik synes hverken nyt eller spændende. Der er nemlig ikke noget ved spillet, der retfærdiggør generationsspringet.

Untold Legends: Dark Kingdom
Untold Legends: Dark Kingdom
Untold Legends: Dark Kingdom