Dansk
Gamereactor
previews
Unknown 9: Awakening

Unknown 9: Awakening Preview: Den mindst overbevisende Gamescom-demo

Vi har prøvet Reflectors kommende action/stealth-spil, og har mildest talt blandede følelser.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg har haft mulighed for at se en hel del af Unknown 9: Awakening i løbet af de sidste par måneder, men det er så langt, det er gået. Der er mindre end to måneder til lanceringen, og det var først på Gamescom, at jeg fik mulighed for at prøve spillet i praksis og få en smagsprøve på, hvordan det fungerer.

En hurtig ansvarsfraskrivelse: Den demo, jeg testede på den tyske messe, var i bedste fald kort. Den smed mig ind i en kamp og bad mig om at besejre alle de trusler, der stod i vejen for mig. Der var ingen tid til fortælling eller miljøvurdering eller bare en chance for at lære spillet at kende. Jeg fik en ladt pistol i hånden og blev sendt til frontlinjen. Det, jeg prøver at sige, er, at denne korte forhåndsvisning udelukkende vil dreje sig om, hvordan Unknown 9: Awakenings kamp føles i aktion, da resten af spillet er noget, jeg endnu ikke har oplevet.

Unknown 9: AwakeningUnknown 9: Awakening
Dette er en annonce:

Som jeg bemærkede i mit preview af spillet tilbage i marts, handler Unknown 9: Awakening om flow. Som hovedpersonen Haroona skal du bruge stealth, miljømanipulation, nærkamp og umbriske evner, der udnytter potentialet i Fold for at låse op for overnaturlige bevægelser og færdigheder. Der er et stort kreativt potentiale i dette setup, men ud fra min korte erfaring med spillet er det ikke kun solskin og regnbuer i praksis.

Man kan se, at udvikleren Reflector Entertainment havde store planer for, hvordan Umbric-evnerne skulle påvirke handlingen, men sandt at sige føles de som en eftertanke, der er lavet for at supplere grundlæggende og rudimentær nærkampshandling. Ideen er faktisk at bruge Stepping-færdigheder til at hoppe ind i fjender, kontrollere dem og få dem til at angribe deres egne allierede eller aktivere miljøelementer, som f.eks. at antænde en eksplosiv tønde. Du kan kæde Stepping-handlinger sammen, så to fjender vender sig mod deres venner på én gang, og alt dette betyder, at Haroona kan være den mindste af sine modstanderes bekymringer.

I praksis kan Stepping dog være ret svært og stift at mestre, hvilket betyder, at det ofte er lettere bare at bruge Haroonas mere grundlæggende nærkampshandlinger i stedet, løbe hovedkulds ind i handlingen, slå, sparke, blokere, parere, undvige og bruge et par mere enkle umbriske færdigheder til at skabe kaos. For det første synes jeg, at det var langt nemmere og bedre at bruge Umbric-færdigheder til at aktivere miljøelementer manuelt end at Steppe og få en fjende til at gøre det. Desuden er trækmekanikken, der giver dig mulighed for hurtigt at trække en fjende mod dig, enormt nyttig til at isolere og nedbryde fjendtlige formationer og endda eliminere de fjender, der bruger skydevåben til at gøre dit liv besværligt. Selvfølgelig kan du bruge en skjoldmekanik til at blokere lidt skade, men du vil ikke være i stand til permanent at undgå at blive ramt, og derfor er det ofte nemmere at komme tæt på og hurtigt nedlægge trusler med en kombination af to slag.

Unknown 9: AwakeningUnknown 9: Awakening
Dette er en annonce:

Variationen af fjender er måske det, der redder Unknown 9: Awakening, men samtidig forstærker det min holdning om, at spillet er mest effektivt, når du holder brugen af Umbric-færdigheder på et minimum. Der vil være tidspunkter, hvor du løber ind i modstandere, som har teknologi, der neutraliserer din evne til at ramme dem med umbriske bevægelser, hvilket betyder, at du er tvunget til at få beskidte hænder og bruge omgivelserne til din fordel. Helt ærligt synes det også at være de eneste fjender, der er noget værd, hvilket betyder, at det store fokus på umbriske bevægelser og færdigheder aldrig rigtig landede hos mig på den måde, som denne demo tydeligvis ønskede det.

Hvad jeg vil sige er, at jeg tror, at Umbric-setuppet vil trives bedst væk fra action, hvor stealth kan excellere, og hvor du kan skabe fantastiske Stepping-kombinationer uden at være i actionens hede. Denne demo gav mig aldrig mulighed for at opleve det, og derfor er jeg efter ca. 20 minutter med Unknown 9: Awakening ikke helt solgt på det, jeg har set indtil videre. Der er helt sikkert mere i dette spil, end man lige tror, men denne demo og eksemplet på det gjorde ikke meget for at vise det.

Relaterede tekster

Unknown 9: AwakeningScore

Unknown 9: Awakening

ANMELDELSE. Skrevet af Ingar Takanobu Hauge

Det nye eventyrspil, der er en del af en større multimediesatsning, formår desværre ikke at realisere sit ellers store potentiale.



Indlæser mere indhold