Dansk

Unity

Gamereactor vil på disse sider dykke mere ned i noget af det mest teknisk basale når man skal lave computerspil på tværs af alle platforme, spilmotoren. Men ikke alle spilmotorer er lavet lige, og nogle udviklere tager skridtet meget langt videre og tilbyder ikke bare en spilmotor, men en komplet værktøjskasse med alle former for services og totalløsninger til dem der har passion og den kreative hjerne det kræver at lave et computerspil. Unity kalder det meget passende ”more than an engine”, og de er ansvarlige for mere end 50% af de spil du kender og elsker.

Unity, det komplette værktøj for spiludviklere

HQ

Anset som en af de mest tilgængelige platforme for udviklere og kreative sind, bryster Unity sig af at være “more than an engine.” Men hvorfor er dette tilfældet? Unity tilbyder et komplet økosystem, der sikrer, at brugerne har en bred vifte af værktøjer og systemer til rådighed, der kan bringe deres kreative visioner til live. Det betyder ikke noget, om du bruger Windows, Mac eller Linux; Unity kan køre på dem alle.

I modsætning til mange andre software-pakker på markedet, kræver Unity blot betaling for adgang til spilmotoren og kommer ikke med krav om kommission af eventuel indtjening; alt, hvad der skabes i spilmotoren, tilhører den enkelte udvikler. Unity lader også udviklere skabe 3D-indhold på multiplatform-basis, hvilket sparer værdifuld tid og ressourcer, når det handler om at bringe spill til flere forskellige platforme.

”At udvikle et spil kan være en stor opgave, og det er endda før, man overhovedet begynder at spekulere over hvilke platforme, man vil satse på,” fortæller Ralph Hauwert, Senior Vice President of Research & Development hos Unity. ”Samtidigt kan spiludvikling tage flere år, og i det tidsrum ændrer platforme sig, nye konsoller udkommer og så videre. Vi vil have, at udviklere skal føle, at Unity har deres ryg og sikrer, at deres spil kan køre på enhver platform.”

Muligheden for at bringe et projekt til så mange platforme som muligt, giver en kritisk konkurrencefordel, der lader udviklere nå et stort publikum, uanset hvor de befinder sig. Der er på dette tidspunkt flere aktive konsoller i Xbox- og PlayStation-familien, og ligeledes er der Nintendo, PC og endda mobile enheder at have i overvejelserne.

Når det kommer til dette aspekt, udtaler medstifter og lead designer hos Alta VR (holdet bag A Township Tale) følgende: “Unity’s fleksibilitet lod os tackle, et indledningsvist overvældende perspektiv i udviklingen af A Township Tale: at konverter fra PC til Oculus Quest… Vi behøvede ikke at bekymre os om, hvordan vi ville konvertere til platformen, vi vidste det basale om APK, men resten tog spilmotoren sig af.”

Unity blev skabt med tanke på simplicitet og skalerbarhed. Værktøjer til visual scripting giver ikke-kodere eller dem med minimalt kendskab til programmering mulighed for at realisere deres kreative visioner. Det vil tage tid at mestre, men muligheden for drag-and-drop, der fjerner behovet for arbejde i kildekoden, er en glimrende metode til at lære spiludvikling.

”Vi er alle på holdet enige om, at Unity som en spilmotor giver os en god kernefunktionalitet. Det er samtidigt nemt at udvide og tilpasse, da tilpasningsfunktionerne og de forskellige plugins er nemme at betjene,” fortæller Xun Zhu, Technical Artist Lead, der står bag Naraka: Bladepoint. Et forenklet design er ideelt til en spilmotor, da det lader skabere og udviklere fokusere på det allervigtigste: selve spillet. Unitys mange funktioner gør motoren i stand til at skabe spraglede projekter til PC og konsol såsom Fall Guys: Ultimate Knockout, Valheim og Kerbal Space Program eller mobiltitler som League of Legends: Wild Rift. Det er kun udviklerens egen fantasi, der sætter grænserne for, hvad Unity er i stand til.

Men hvad nu hvis spilskaberne er rutinerede udviklere med kendskab til programmering? Unity tilbyder programmeringssproget C# 8, der sikrer, at brugerne har den seneste kodebase og dermed maksimal funktionalitet og fleksibilitet – og dette er endda tilgængelig til lægmand, da de førnævnte visuelle værktøjer også kan manipulere spillets kode på en relativ letforståelig måde.

Long Term Support-lanceringen (LTS) er for kreatører, der sætter pris på maksimal stabilitet og understøttelse, tilføjer Unity senior VP Hauwert. Den indeholder forbedringer, der strømliner din kodeoplevelse, forbedret test og profilering samt andre forbedringer, for at levere mere på mindre tid, alt sammen med et mere glidende workflow – og derefter levere spillet til det størst mulige publikum.

Da spil tager lang tid og kræver mange ressourcer at udvikle, er det essentielt, at projekter kan gemmes, synkroniseres og deles på tværs af flere brugere. Unitys økosystem tilbyder multi-user team support, så alle medlemmer på holdet, uanset deres rolle, kan tilgå og arbejde på projektet. Der er endda også en indbygget lokal cache-service kaldet Accelerator, der gør det hurtige at downloade assets og kildekode ved højere hastighed.

Når vi nu snakker assets, så indeholder Unity Asset Store, alt du behøver for at udvikle spil. Hvad enten det handler om at sælge kode eller grafik eller at købe assets fra andre udviklere, er Asset Store simpel at anvende og indeholder endda mere end 6.000 gratis assets. Scripts og assets er den ideelle måde at bringe en verden til live på, og der er masser af vælge imellem: fra simple, dekorative sten til færdiglavede systemer til vandfysik eller andre gameplay-systemer. Du kan endda købe hele færdiglavede byer!

”Det er et kæmpe ressourcebibliotek for udviklere. Vi har over 69.000 pakker i vores butik,” fortæller Peter O’Reilly, head of the Asset Store. ”Ove 1,3 millioner 3D assets, over 9000 værktøjer… der er virkeligt alt, hvad du behøver for at sætte skub på din udviklingsproces.

Unity Asset Store er integreret på en sådan måde, at alt er fuldt ud modulært og kan justeres og finpudses til den enkelte udviklers personlige krav. Mange af de tilgængelige assets er blevet anvendt af udviklere af alle størrelser fra AAA over indie til amatørudviklere, hvilket giver et fingerpræg om den høje kvalitet, som butikken tilbyder.

Unity er en massiv spilmotor med et stort kreativt potentiale, så hvor vi allerede har set på mange af dens elementer, vil vi dykke en smule dybere senere hen. Besøg os igen om en uges tid, hvor vi ser på, hvordan du kan forvandle kreativitet til en udviklingsproces.

For yderligere information om Unity samt deres produkter og ydelse, kan du besøge deres hjemmeside.

Unity - At skabe og understøtte et sammenhængende økosystem for udviklere

HQ

I denne anden del af vores dybe udforskning af Unity som økosystem bevæger vi os lidt væk fra selve grafikmotoren, og hvordan den ansporer til mere kreativ udfoldelse hos udviklere verden over, for i stedet at fokusere på de specifikke værktøjer, som er designet til at give udviklere mere momentum.

Vi skal kigge nærmere på de spændende samarbejdsværktøjer, som gør det lettere at arbejde som hold, om det så er hjemmefra eller samlet under ét tag, såvel som en stor mængde support-værktøjer, for at sikre at skabere altid har adgang til en hjælpende hånd. Lad os derfor ikke spilde mere tid; det er tid til at finde ud af, hvordan Unity gør det lettere at samarbejde.

I en tid hvor det at arbejde hjemmefra bliver mere almindeligt, så kan det være udfordrende at koordinere udvikling mellem et hold af separate individer. Unity tilbyder en praktisk løsning til dette problem via et avanceret samarbejdsværktøj, Plastic SCM, som giver dig muligheden for at jonglere med tusindvis af brugere på én gang. Det tillader ikke bare udbyggelsen af indhold i real-time, men også cloud-baseret arbejde fra lokationer rundt omkring på kloden. Lige meget om vi taler om et indie-tomandshold, der arbejder fra et skur, eller et multinationalt selskab med hundredvis af ansatte, så har Unity evnen til at understøtter alle former for kreative sjæle, som ønsker at gøre deres drømme til virkelighed.

“Plastic SCM is a flagship, version control solution,” siger Felix Thè, der er vicepræsident for Product Management hos Unity. “It can handle the largest repositories, massive binary file sizes, and thousands of concurrent users, all while supporting distributed and centralised repositories. It also has the most advanced automated branching capabilities, so everything you need to make a real-time content creation workflow - whether in-cloud or on-premises - is supported by Plastic SCM.”

Det er ingen hemmelighed at spiludviklingen, er utrolig udfordrende, uagtet ens personlige evner, eller de værktøjer der er til rådighed. Det er præcis derfor, at man ikke siger nej til en hjælpende hånd. Unity tilbyder support på højeste niveau, til dem der investerer i deres tjenester, og kan guide brugerne i den rette retning øjeblikkeligt, når der opstår noget, der sænker ens produktivitet. Den her support skriver ikke koden for skaberne, men er dog et solidt sted at finde assistance, når det gælder bug fixing, strømlining og revision, for at sikre det bedst mulige produkt.

Professional Services gives you access to Unity experts at any stage of production, so you can fully leverage proven best practices from start to finish,” siger Thè. “Solutions are tailored to your organization to help you reduce risk and accelerate development. Unity Professional Services conduct an in-depth analysis of your project’s code and assets to identify areas for optimization. We’ll deliver a report with actionable recommendations based on Unity best practices to help you maximize efficiency and performance.”

Spiludvikling plages ofte af uforudsete komplikationer, og der er tidspunkter hvor en skaber rammer et bump på vejen, der bremser et ellers solidt momentum. Ikke bare det, det kan på det tidspunkt også virke uoverskueligt at fikse. Unity er dog klar til at løse problemet, og er fuldt ud udstyret til at hjælpe.

“Developers need help in different areas,” siger Thè. “It made sense to split our support, to better service our clients in a particular area. Some of these include CAP (Code, Assets, Performance) - a three-day analysis of code and assets to uncover root causes of performance issues and then provide an actionable report with best practice recommendations.”

For at bygge videre på den idé, så kan Unity være med til at udføre en komplet revision at et givent projekt.

“Using Unity proprietary game data to benchmark your game, we make recommendations to improve key aspects of retention, monetization, and player experience,” nævner Thè. “As well as a few more you can find on our website, or through our account managers.”

Hvis du ønsker at få mere at vide om Unity, deres tjenester, værktøjer og produkter, så besøg deres hjemmeside lige her.

Mere forbindelse

HQ

Multiplayer er blevet en fast bestanddel af moderne spil, og en ret stor portion af moderne spiltitler fokuserer faktisk udelukkende på den måde mennesker kloden rundt grupperer og spiller sammen med hinanden. Det er dog hverken billigt, eller helt let, at designe et matchmaking-system, der fungerer kloden rundt, og det er lige meget om hvorvidt udvikleren planlægger at foretage den løbende vedligeholdelse selv, eller får en tredjepart til at gøre det. Unity ønsker at lette denne byrde, og efter at have investeret i mere end 190 datacentre i hele verden, som så kombineres med Unitys Multiplayer server, så er matchmaking endelig tilgængeligt og økonomisk rentabelt.

"Your game’s success shouldn’t depend on having infrastructure building skills or enough servers," siger Felix Thè, der er vicepræsident for Product Management hos Unity. "Multiplay removes the complexity of creating and operating back-end technology, so you can focus on creating an engaging player experience. With our cloud servers, we will make sure that there is zero downtime so that you don’t have to worry about it. We have a growing network of data centres across 70 regions, and Multiplay Cloud Platform offers worldwide coverage and 24/7 support."

At skabe et matchmaking-system er dog en del mere komplekst, end bare at have de nødvendige datacentre. For at hjælpe udviklere med at overkomme denne udfordring har Unity skabt en løsning ved navn Matchmaker, som sikrer at spillere bliver inddelt på en sådan måde, at den bedst mulige oplevelse sikres - både i forhold til kvaliteten af forbindelsen, men også deres respektive evner.

"Matchmaker is about connecting players based on any given criteria to ensure they have a great online experience," siger Jeff Collins, der er vicepræsident for Engineering hos Unity. "This includes ensuring that players from the same region are connecting to a server that will give them the least latency, and also finding players of similar skill so that it provides a balanced play experience for all players on the same server."

At spille online byder på sine helt egne udviklingsmæssige udfordringer. Bare over de sidste par år har vi set tilfælde, hvor titler har oplevet problemer med infrastrukturen, og skaleringsproblemer også, som oftest skyldes et stort antal spillere, der forsøger at tilgå serverne samtidig. Ikke bare det, servere er dyre at holde kørende, og vedligeholde. Da disse systemer som oftest er i stilstand, men hvor der alligevel er et konstant krav om kort ventetid, så kan der hurtigt opstå problemer.

Vi ser det oftest i multiplayer-spil som Destiny 2 og World of Warcraft, der en gang imellem modtager en stor udvidelse, eller opdatering, der får antallet af aktive spillere til at skyde i vejret. Det resulterer hurtigt i lang ventetid i kø for spillerne. Unitys multi-cloud system kan hjælpe med at fikse det her problem, som Collins forklarer:

"The cloud scales with demand, able to support even the largest games. Integrated with major public clouds and over 190 data centres, the multi-cloud approach is designed for resilience and performance at scale. Among many features ensuring queues are full and players can get into games quickly is an important part of matchmaking. The key idea is that we give control to the creators to come up with the parameters for how they want their lobbies to be filled and leave the connection to Unity."

Som med alle multiplayer-spil, så er det afgørende for spillere at kunne kommunikere med hinanden. Unity kan tage sig af dette for spillerne ved at bruge systemet Vivox, der både er en tale- og tekstbaseret løsning.

"Vivox is easy to integrate and, most importantly, completely reliable," fortæller Thè. "It is a proven solution that uses minimal internal overhead to get up and running. Vivox is a dedicated VOIP and text-based solution that’s ready for developers to plug into their game. This means more focus on enhanced strategic gameplay with top-quality communications. Vivox is trusted by some of the biggest studios in the industry including, Riot, Ubisoft and PUBG. Big or small Vivox is a solution that helps developers provide a reliable communications channel for their game that works."

Hvis du ønsker mere information om Unity, dens værktøjer, fordele og produkter, så check deres hjemmeside ud her.

Unity giver skaberne de analytiske værktøjer til at forøge engagement og omsætning

HQ

I disse moderne tider, så er det bare at lancere et givent produkt bare det første af mange skridt på vejen imod et succesfuldt spil. Spillere, og de grupperinger der helt naturligt opstår efter lanceringen, forventer støtte fra udviklerne efter spillet har ramt butikshylderne, og det kan både handle om introduktionen af nyt indhold, eller egentlig også bare simpel rebalancering og rettelse af tekniske fejl. Unity har et udvalg af tjenester, der hjælper med at forøge spillernes engagement, og sikrer desuden at udviklerne kan skabe omsætning post-launch, som til sidst vil resultere i mere værdi for slutbrugeren.

Player analytics play two key roles for our users, one being that it helps you better understand how to develop a balanced in-game economy,” siger Julie Shumaker, der er Senior Vice President Revenue hos Unity. “Secondly, it’s that there are elements that are player analytics that can be put back into the R&D cycle that fine-tune your game so that as you’re creating new game content you are doing so, more in-line with how gamers are interacting with it.”

Skabere der har planer om at monetarisere deres projekt via introduktionen af enten in-app køb eller reklamer i selve spillet, kan bruge en simpel løsning, som leveres direkte af Unity. Denne er designet til at være en naturlig forlængelse af det komplekse og kraftfulde analysesystem, som tilbydes af Unity, og dette kan hjælpe med at identicere hvilke interesser en given spiller har, og videregive den information til udvikleren. Det er derefter op til den enkelte udvikler at konstruere et spil der stemmer overens med deres vision, men som samtidig kan sikre en stabil indkomst fremadrettet.

UnityAds have two key roles,” siger Shumaker “The first is being able to monetize the real estate the developers create in their game. The second is being able to leverage that real estate to drive user acquisition.”

Unity har også taget sig god tid til at kigge nærmere på de forskellige slags indkøbsmuligheder i IAP, som er tilgængelige på tværs af de mange forskellige aktive platforme i denne moderne æra af spil- og softwareudvikling.

“We unify this within the game, so you don’t need to worry about varied storefronts as this is all taken care of in the backend,” nævner mentioned Shumaker. “Again this is how we allow developers to focus on delivering awesome content to their users, and we handle the logistics of making it possible.”

Som spil bliver mere og mere almindelige, og populære, så ændrer den måde forbrugeren nyder spillene på sig også. Vi ser en ændring af præcis hvornår forbrugerne spiller, som først var fast forankret i weekenden, men nu foregår løbende i løbet af ugen. Unity ser ikke bare dette skift, men analyserer bevægelserne og orienterer skaberne, der arbejder med værktøjerne, så de kan holde trit med tendenserne, og opdatere spillene herefter. Om det er gennem analyse eller omsætning, Unity hjælper udviklere med både at bygge selve spillene de drømmer om, men også at sikre at disse titler kan overleve efter lanceringen.

Og med det, så kan du finde mere information om Unity, dens tjenester, værktøjer og produkter via denne hjemmeside.

Nyheder

dropdownMenu

Nyheder

nyeste populære kommenterede

Previews

nyeste populære kommenterede

Anmeldelser

nyeste populære kommenterede

Artikler

nyeste populære kommenterede
Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.