Nintendo 3DS landede i de danske butikker i sidste uge, og vi har efterhånden fået en del indtryk af hvad brugerne synes om maskinen, blandt andet igennem det store 3DS-event som blev holdt på Hard Rock Cafe. Du kan stadig se vores internationale GRTV-udsendelse fra den tur herunder.
Mere interessant er det måske at finde ud af hvad udviklerne egentlig synes om maskinen, især dem der endnu ikke er hoppet på vognen.
Vores spanske søsterside var med på iDÉAME, et branche-event som Nintendo jævnligt afholder i Spanien med fokus på studerende og unge udviklere, og fik ved den lejlighed mulighed for at snakke med en række udviklere og høre om deres indtryk af maskinen. Ikke overraskende er der masser af nysgerrighed og entusiasme at spore.
Tyrone Rodriguez, chef for Nicalis, fortæller at udvikleren er i fuld sving med deres kommende Cave Story 3D, og er meget begejstret for maskinen. Selvom springet til 3D har betydet et farvel til den pixelgrafik, som Cave Story er kendt for, er det ikke et tab han er så ked af.
"Nu har vi grotter der også går i dybden, og mange mere realistiske elementer, som for eksempel træer. Når man bevæger sig i 3D er man nødt til at være meget mere bogstavelig, så vi har ting med som vi ikke havde brug for før." Han afslutter med at sige, at han vil have et Donkey Kong Country Returns-spil til Nintendos 3DS - NU! Han elskede hvad Retro gjorde med dybden i Wii-spillet, og ville elske at opleve denne i "ægte" 3D.
I den mere spidsfindige ende ville Tyrone elske at opleve et racing-spil, hvor man rent faktisk kan bevæge sig rundt i cockpittet ved at bevæge 3DS-maskinen.
Den næste udvikler vi mødte var Enric Álvarez fra Mercury Steam, der blandt andet har stået bag det seneste og meget roste Castlevania: Lords of Shadow. Han var også til stede på iDÉAME. Álvarez er vildt begejstret for den nye maskine. "3D uden briller er som at slå en gammel barriere ned", siger han. "Følelsen er mere ægte, og vi behøver ikke 'snyde' spilleren så meget med vores 3D-verdener". Han sammenligner Nintendo 3DS med nogle af de helt store gennembrud i spilhistorien. "Mine første tanker var på Descent og Quake, det er lige som da man for første gang opdagede en ny frihed".
Álvarez fortæller at Mercury Steam allerede har kig på 3D-teknologi, og blandt andet har lavet en intern 3D-demo af Castlevania til forsøg. "Selvom den var meget primitiv var vi alle dybt imponerede, da man kunne se hvilke glowworms kun var nogle få centimeter fra spilleren, og hvilke der var flere meter væk". Ifølge Álvarez er Mercury Steam meget interesserede i Nintendo 3DS, men kan ikke bekræfte nogen projekter til den endnu.
Capcoms Yoshinori Ono, producer på Street Fighter-serien, var også med, og fortalte meget og længe om projektet med at genoplive Street Fighter-serien, til de tilstedeværende studerendes store interesse. Men når det kom til direkte spørgsmål var han mere fåmælt. Capcom har givet Nintendo råd og vejledning omkring udforming af d-pad'et på 3DS, så det egner sig bedre til fighting-spil, men Ono var ikke meget for at dele sine kommentarer om resultatet. "Dette er et Nintendo-event, jeg vil hellere tale om det på et Microsoft- eller Sony-event". Hvad man skal lægge i det er et godt spørgsmål. På spørgsmålet om hvorvidt vi kunne forvente kampspil der benytter Augmented Reality, var svaret, "du må holde øje med fremtidige Capcom-spil for noget i den retning".
Nintendo 3DS kan på mange måder vise sig at blive lige så overraskende en vinder i den håndholdte konsolkrig som Nintendos stylus-baserede DS viste sig at blive. Uanset hvad, så ser fremtiden for håndholdte konsoller spændende ud. Vi har iDimser, Android, Nintendo 3DS, Xperia Play og Sony NGP, der alle bejler om forbrugerens opmærksomhed. Spørgsmålet er om der er en enkelt vinder, eller om de alle har en plads i samlingen grundet deres mange forskelligheder. En ting er i hvert fald sikker: Nintendo 3DS kan noget de andre ikke kan.
Om vi har brug for den ekstra dimension, må fremtiden vise.