Dansk
Gamereactor
nyheder
Metro: Last Light

Udviklerjob i helvede

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Den tidligere executive hos THQ og medstifter af Naughty Dog giver os hos GamesIndustry.biz et indblik i de arbejdsforhold, som 4A Games udviklede Metro under. Og det er ikke sunde arbejdsforhold, der afsløres.

4A Games er fra Ukraine, og udfordringerne ved at arbejde i det østeuropæiske land er ikke sådan at kimse af. Således måtte udvikleren arbejde under ganske kummerlige forhold.

Ofte manglede de strøm. Når udviklerholdet endelig fik udvikler-kits, så blev de stjålet. Og selv processen med overhovedet at modtage udstyret involverede bestikkelse og bøvl med myndighederne. Til tider måtte en fra holdet flyve til USA for at hente nyt udstyr og derefter smugle det ind i landet.

Samtidig arbejdede 4A Games på et budget på under en tiendedel af hvad de større konkurrenter typisk havde og måtte ofte leve med pludselige indskydelser og nye krav fra udgiveren (da THQ stadig ledte slagets gang). Pladsforholdende var heller ikke fantastiske. Således fortæller han, at hele holdet havde mindre plads at arbejde på, end ansatte hos EA Los Angeles har alene i træningssalen tilknyttet EA-studiet.

Metro: Last Light

Selv siger Rubin:

"If 4A had been given a more competitive budget, in a saner environment, hadn't wasted a year-plus chasing the irrational requirement of THQ's original producers to fit multiplayer and co-op into the same deadline and budget(!), hadn't had to deal with the transition to a new publisher in the crucial few months before final, what could 4A have created?"

Det er bestemt et interessant indblik i arbejdet med spil i andre dele af kloden og måske noget at tage med i overvejelserne, når man med kritiske briller kigger på Metro: Last Light.

Skræmmende nok er det eneste punkt, hvor Rubin føler, at udvikleren får for meget credit, de trøstesløse omgivelser og den dystre atmosfære. Som han en smule ironisk konstaterer: "Jeg har været i Kiev, og det eneste de behøvede var at gå udenfor for inspiration".

Hvad siger I? Er der grund til at genoverveje vores selvmedlidenhed næste gang, at vi har overarbejde?

Metro: Last Light
Jason Rubin har måske lettere ved at smile i hverdagen end folkene hos 4K Games har

Relaterede tekster

Metro: Last LightScore

Metro: Last Light

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Vi dykker atter ned i tunnellerne under det postapokalyptiske Moskva og finder et spil, der både skræmmer og fornøjer med tyk stemning.

3
Metro: Last Light en succes

Metro: Last Light en succes

NYHED. Skrevet af Lee West

Deep Silver har god grund til at smile. 4A Games' Metro: Last Light har nemlig solgt forrygende. Ikke alene solgte PC-udgaven tre gange så mange eksemplarer i...

6
Den engelske spiltop for uge 20

Den engelske spiltop for uge 20

NYHED. Skrevet af Lee West

Så er der en ny liste over de bedst sælgende spil hos vores engelske gamer-venner. Det har været en god uge for Deep Silver. Som sædvanligt er det den engelske liste vi...



Indlæser mere indhold