Dansk
Gamereactor
artikler
Horizon Forbidden West

Ude i Horisonten: Horizon Forbidden West

Hvad forventer vi og håber af Guerrilla Games' næste installation i Horizon-serien?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Ofte med spil-serien 'Ude i Horisonten' kigger vi på spil længere ude fremtiden, som vi ikke har fået særlig meget information omkring endnu. Denne titel har vi dog ikke skrevet om også selvom den endda er lige under vores næser nemlig Horizon Forbidden West. Jeg tror simpelthen, at titlen har gået under vores radar, fordi vi ved at spillet udkommer lige om lidt og ikke "langt" ude i fremtiden, men når vi kigger på Horizon Forbidden West og hvad vi egentlig ved om det højt forventede spil, så har vi ikke anden information at basere det på end spillets debut-trailer. Så jeg har taget "drømme"-hatten på endnu en gang, og skriver her om hvad jeg håber og forventer af det kommende Horizon spil fra Guerrilla Games.

Horizon Forbidden West

Først og fremmest vil jeg gerne rose Guerrilla Games for hvad de gjorde med Horizon Zero Dawn. Studiet skabte en helt unik verden, som man med det samme blev draget ind af - en verden som var en blanding af robotter og sci-fi-elementer med et naturligt twist i form af verdenens stammekultur og nomadefolk. Jorden er gået under, og menneskeheden har været nødt til at starte helt forfra, dog med mulighed for at høste og benytte de mekaniske og teknologiske robotvæsener som strejfer rundt i naturen. I min optik er denne verden og dette præmis helt genialt!

Ikke nok med en fantastisk og medrivende verden, så tog spilleren rollen som en sublim protagonist, Nora-kvinden Aloy, som igennem sin nysgerrighed og begrænsede viden fungerede som spillerens øjne og tanker omkring denne mystiske verden, og hvordan jorden er endt som den er. Hun blev gradvist stærkere og stærkere, som spilleren blev bedre og bedre til spillet, og i slutningen af spillet af Horizon Zero Dawn, føler du ikke at noget robotvæsen kan hamle op med Aloy og hendes kampevner.

Dette er en annonce:

Spilleren havde ikke skydevåben til rådighed, men måtte benytte et arsenal bestående blandt andet af slangebøsser, buer og pile, og tripwires med et teknologisk twist for besejre de mystiske robotvæsner. Robotvæsner som på trods af deres mekaniske natur mindede og opførte sig som levende og organiske væsner - med inspirationen fra blandt andet krokodiller, bjørne og dådyr og andre dyr. Disse væsner, gameplay, Aloy og Horizon's verden var i høj grad hvad der gjorde Guerrilla nye IP til så stor en succes som den blev, og jeg glæder mig personligt meget til Forbidden West ankommer senere i 2021.

Horizon Forbidden West

Men hvad forventer jeg egentlig af det kommende spil? Ja, grunden til at jeg opremsede alle disse elementer for Horizon Zero Dawn var, fordi det især var dem som - for mig - gjorde spillets til et fantastisk og unikt spil. Jeg var konstant nysgerrig og blev draget ind i denne post-apokalyptiske fremtidsverden sammen med Aloy, og jeg tror især at det er dét som Forbidden West skal fortsætte med - at udvikle sin verden.

I traileren til Forbidden West fik vi blandt andet en bevokset forfalden Golden Gate-bro at se, og det er disse små pejlemærker til den virkelige verden, som jeg godt kunne bruge flere af. Horizon Zero Dawn foregik i de amerikanske stater Colorado og Utah, men for mig følte jeg ikke at lokationerne var bundet til den virkelige verden som jeg genkender (jeg ved ikke om det har noget med min manglende viden om de to stater at gøre, eller ej).

Dette er en annonce:

Ja, omgivelserne var flotte og realistiske, men selvom vi fik nogle flotte skyskraberruiner at se, så manglede jeg noget jeg kunne forholde mig til i Horizon's verden i forhold til vores nuværende verden. Jeg manglede... Golden Gate-broen. Forhåbentlig får vi mange flere pejlemærker at se i Forbidden West, nu hvor Aloy nu befinder sig i den mere genkendelige vestlige del af USA, og det vil jeg se frem til.

Horizon Forbidden West

Hvis vi kigger fra et gameplay perspektiv, så ser jeg gerne at nye robotvæsner bliver tilføjet, som passer til omgivelserne i vest. Allerede i traileren fik vi nye robotter at se (en stor skildpadde- og elefantlignende robotter blandt andet) samt gamle kendinge, og selvom man mildest talt ikke kan klage over udvalget af robotvæsner i Horizon Zero Dawn, så ville nye fjender være meget velkomne i efterfølgeren.

Det samme gælder nye våbentyper og våben elementer. Igen, så er det svært at klage over udvalget af våben i Horizon Zero Dawn, og der var altid et passende våben, og element til hver situation, men det kunne være fedt hvis Forbidden West udvidede og forbedrede de forskellige typer våben. Hvor Zero Dawn havde mange forskellige typer, kunne det måske være federe at skærpe våben kataloget og fokusere på kvalitet frem for kvantitet.

Zero Dawn introducerede ligeledes evnen til at ramme fjendernes enkelte dele, og dermed fokusere på deres svagheder - et system som gang på gang gjorde kampene unikke og udfordrende. Jeg synes, at det kunne være interessant hvis flere individuelle bestanddele blev tilføjet, med større variation af svagheder per fjende. Jeg ved ikke om det bare er mig, men det kunne også være fedt hvis der var flere robotter, hvis våben man kunne løsrive og bruge selv. Det føltes virkelig tilfredsstillende i Zero Dawn når man smadrede en Thunderjaw med dens egen kanon.

Horizon Forbidden West

Det er selvfølgelig bare mig som forsøger at argumentere mig til forbedringer i Forbidden West, men sandheden er, at jeg overhoved ikke er utilfreds med våbnene i Zero Dawn - tværtimod! Det eneste jeg måske kunne kritisere var, at man hurtigt kommer til at blive låst fast i en bestemt spilstil med et bestemt våbensetup og så afviger man sjældent fra dette. Det betød at flere af mine våben hurtigt blev overfladiske og ligegyldige, og måske kan Guerrilla gøre de mindre effektive våben mere attraktive i Forbidden West.

Igen kan det samme siges om elementerne. Er det nødvendigt at tilføje flere, eller kan man måske bare viderebygge og finpudse de nuværende? Hvis spillet måske tilføjer en enkelt eller to nye elementer, så ville jeg være glad. Det kunne også være en mulighed at skærpe RPG-elementerne i spillet. Jeg behøver ikke få hundredvis af modifikationer som ændrer min elektricitet skade med 2%, som alligevel fylder i min inventory. Giv mig færre, men bedre ting, eller gå full-on RPG hvor alle Aloys elementer kan customiseres - inklusiv hendes rustnings forskellige dele.

Umiddelbart baseret på traileren kommer vi til at få undervands-kamp og udforskning, og selvom jeg ser frem til dette, så håber jeg virkelig at det bliver gjort ordentligt, da jeg ofte synes, at undervands kamp bliver ret langsomt og besværligt. Jeg håber på Guerrilla kommer til at gøre undervands kamp interessant, eller i hvert fald ikke bliver for afhængige af det. Desuden håber jeg selvfølgelig på, at Forbidden West kommer til at udnytte alle PS5's funktioner, både med fantastisk 3D lyd, imponerende grafik samt alle DualSense's funktioner.

Horizon Forbidden West

Det svære ved at lave en 'hvad er mine forhåbninger?' til et spil som Horizon Zero Dawn er, at spillet - i min mening i hvert fald - gjorde sindssygt mange ting gode i det første spil. Introduktionen af verdenen og omgivelserne; den store mængde våben og muligheder, samt en medrivende historie. Det bliver svært for Forbidden West at overgå alle disse sublime elementer, men mit håb er bare, at Forbidden West gør det lige så godt som Zero Dawn, og samtidig forbedrer de små irritationsmomenter, som når Aloy's bevægelser ikke var helt smooth, eller at man skulle scrolle igennem alle sine fælder (som man alligevel aldrig fik brugt) for at komme hen til sine healing potions. Hvis Forbidden West forbedrer de små ting, tilføjer lidt nyt hist og her, samt en ny spændende og indlevende historie, så er jeg solgt.

Hvad kunne I bedst lide ved Horizon Zero Dawn, og hvad håber I på at Guerrilla tilføjer i det kommende Horizon Forbidden West?

HQ
Horizon Forbidden West

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold