Aldrig tidligere har jeg hadet et spil så inderligt, før det begyndte at vokse på mig. De første timer med Twisted Metal er alt andet end sjove. Timerne er anstrengende og irriterende. Heldigvis hiver det sig betragteligt op, når man begynder at mestre spillet.
Mine allerede tvivlsomme egenskaber som chauffør blev i 1995 udsat for Twisted Metals amoralske kørestil med glorificeringen af at have skydevåben og raketter monteret på køretøjerne. Intet var sjovere på PS1. Blot et år efter udkom andet kapitel i serien. Jeg har virkelig nydt at vælte Eiffeltårnet utallige gange for at bruge det som rampe til at komme over på tagene af de mange bygninger i Paris.
Nu, 16 år senere, arrangerer Calypso en ny turnering, hvor bilvold, blod og sønderbombede kvarterer er centrale elementer. Præmien er, som altid, at få opfyldt et ønske uanset, hvor umuligt det måtte være. Denne gang følger man Sweet Tooths, Mr. Grimms og Doll Face's relativt usympatiske kamp gennem Calypsos bil-skærsild. I modsætning til de tidligere spil kan hver figur nu kontrollere forskellige biler. Det er dermed ikke nogen hindring at placere psyko-klovnen Sweet Tooth i den ikoniske politi-SUV Outlaw. Selvom man i visse baner indirekte bliver tvunget til at vælge andre køretøjer til den figur, man er på det pågældende tidspunkt, så virker det i mine øjne helt forkert at køre rundt og skyde fjender i noget som helst andet end isbilen med klovnehovedet på taget, når man har valgt figuren Sweet Tooth.
Historien, der bliver præsenteret, er ikke bare svært forudsigelig og utrolig kedelig, men fungerer faktisk knap nok som en forklaring på, hvorfor karaktererne vælger at være med i turneringen. Man har valgt at bruge skuespillere på en CGI-baggrund, som til tider ser vældig dårlig ud. Desuden er stemmeskuespillet utroligt plat, og jeg er ved at falde i søvn hver eneste gang, Calypso skal fortælle om banerne, man skal bevæge sig rundt på.
I løbet af de første par timer var det næsten umuligt at motivere sig til en kamp, og flere gange måtte jeg modløs trykke mig videre, fordi jeg trods alt skulle anmelde spillet.
Det til tider dårlige banedesign må tage noget af skylden for motivationsproblemerne, selvom de otte niveauer er ganske varierede. Man kommer til at køre rundt i alt fra rolige nabolag med massevis af huse, der kan ødelægges, over en forlystelsespark med flere spændende attraktioner til mindre kreative arenaer, hvor alle skal smadre ind i hinanden.
Eat Sleep Play forsøger også at implementere en racing-spiltype, der nok er en af de dårligste idéer, der er præsenteret i spillet. Denne spiltype er ikke blot uduelig, fordi banedesignet ikke er godt nok, men når alle modstandere slår sig sammen for at sørge for, at du ikke vinder, så kan nogle af løbene være en test i tålmodighed og udholdenhed, og byder ikke mindst på begrænset spilleglæde. Heldigvis har udvikleren været mere flinke med deres implementering af bosskampe i spillet, og disse føles udfordrende og giver god variation i spillet, uden at det føles som om, at computeren snyder én.
Controller-opsætningen hjælper heller ikke spillet nævneværdigt - det er overkompliceret og er vanskeligt at vænne sig til. For dem, der er nye i spillet, er der en træningsmodus, men desværre er den præget af tidsnød og fungerer mere som en "tjek-om-knapperne-på-din-controller-virker"-modus. Man kan også få nogle tips i tekst og billeder, men disse burde hellere være blevet vist på indlæsningsskærme i stedet for at være et menuvalg i det nævnte træningsmodul.
Twisted Metal byder på et utal af forskellige raketter, side-skydevåben og specialangreb, man kan sende i modstanderens retning, men da de fleste biler, du møder på din vej, kan tåle en solid dosis bly, bliver der sjældent benyttet andre taktikker end blot at skyde så mange raketter som muligt af sted på kortest muligt tid. Nogle af specialangrebene og vægten på køretøjet bør tilpasses ens kørestil, så hvis du kører lige så upræcist og råddent som mig, så er det godt med et køretøj med lav vægt og et specialvåben, der sigter helt automatisk.
Bilkrigen præsenteres i helt acceptabel grafik med lejlighedsvise kedelige teksturer, og kameravinklerne er til tider utrolig dårlige. Det er også vanskeligt at se, hvilke vægge, der er mulige at køre igennem, og hvilke der er solide. Det som er imponerende er, at snesevis af køretøjer kan kæmpe i et landskab, der til dels kan ødelægges, med hundredvis af projektiler, der river gennem luften, mens eksplosionerne blomstrer op i hobetal.
Det hele sker næsten samtidigt, og aldrig oplever jeg nogen som helst form for hakken eller lignende.
Grafikken videreføres også til en acceptabel 2- og 4-spillers splitscreen, samt en online flerspillerdel med 16 spillere, der kan byde på flere interessante spiloplevelser. De forskellige spiltyper varierer fra Deathmatch og Last Man Standing til Hunted og Nuke. Nuke er en fordrejet version af Capture the Flag. Din opgave er at fange lederen på modstanderens hold og trække ham tilbage til raketaffyringsrampen på din egen base. Når du smider lederen ind i raketsiloen, bliver der affyret en raket mod fjendens statue. Når du har fået ødelagt fjendens statue, har dit hold vundet.
De relativt store områder kan formindskes, hvis man ønsker en mere intens oplevelse, når man eksempelvis deler skærmen med nogle venner. Der er utallige måder at sætte kampene sammen på, og det er uden tvivl flerspillerdelen, der redder Twisted Metal fra en tur i skraldespanden.
Selvom jeg ikke normalt elsker musik af den mere hårde slags, så passer det rigtigt godt til stemningen i spillet. Der er sikkert mange Twisted Metal-fans, der vil elske at myrde sine konkurrenter til musik af kendte artister som Rob Zombie, Iggy Pop og Wolfmother.
Twisted Metal er uden tvivl et af de mest frustrerende og irriterende spil, jeg har spillet i et stykke tid, og jeg lyver ikke, når jeg siger, at jeg i løbet af de første timer ville give spillet 1/10. Jeg proklamerede i starten mit had mod spillet ved at kalde det et "skodspil" i diskussioner med kolleger. Overkompliceret styring, dårlig indføring i spillets mekanikker, kedelig grafik og urovækkende, uretfærdig kunstig intelligens gjorde spillet til et mareridt.
Men når man begynder at få tag på alle de små tricks og lærer styringen at kende, og oven i købet får spillet det sammen med nogle andre, både venner og ukendte og offline og online, så skinner spillets gode egenskaber igennem.
Til syvende og sidst kan Twisted Metal byde på mange timers simpel underholdning, såfremt man orker og har tid til at arbejde sig frem til det stadie.