Tumbleseed

Tumbleseed

Udvikleren bag Threes forsøger mig med noget ganske andet, og rammer mere plet end man skulle tro...

Tumbleseed ligner måske et forenklet koncept med en simple gimmick ved første øjekast, en visuel distinkt omstrukturering af arkadeklassikeren Ice Cold Beer, men bruger man bare få timer i dets selskab, så åbner et overraskende udfordrende spil med tonsvis af dybde og variation sig. Præmissen er ganske simpel, men under overfladen gemmer sig en unik udfordring. Dette Marble Madness og Spelunky i et, hvor du skal balancere dit frø på en platform, alt imens du bevæger dig opad igennem en forhindringsbane, hvor målet er at nå toppen af bjerget.

Den omtalte platform breder sig ud på tværs af hele skærmen, og frøet kan rulle hele vejen fra den ene side til den anden. Enten ved brug af gyroskop eller ved simpel brug af analogpindene kan spilleren hæve eller sænke platformens sider, så man kan balancere det lille frø. Hen ad vejen er der naturligvis store huller i jorden der skal forsøge at hindre din fremgang, samt masser af fjender der oftest er ganske overdådige at se på. Derudover er der sågar ekstra udfordringer og minispil der skal skabe en mere varieret spiloplevelse.

TumbleseedTumbleseed

Vi har spillet Tumbleseed på Nintendo Switch, men du kan også spille på PC eller PlayStation 4. Der er to måder du kan nyde spillet på, om ikk andet på Switch, og når nu det føles så meget bedre at opleve spillet i Handheld Mode, så må vi lige slå fast at dette virkelig er den optimale måde at spille på, og det fungerer fantastisk på den lille skærm. Kanterne på platformen er lettere at se når man justere vinklen på den mindre skærm, og det skyldes simpelthen er det er lettere at bevare det visuelle overblik når man kan se hele bredden af banen på én gang. På en større skærm er det en smule sværere at holde styr på det hele på en gang. Godt nok er det ikke meget sværere på en større skærm, men tit skal man reagere ganske instinktivt, og det er her at den mindre, mere overskuelige opsætning på Switch kommer til gavn. Derudover tilbyder Joy-Con-controllerene bedre feedback, og det er faktisk nok til at virkelig forbedre oplevelsen.

Men lad os gå tilbage til spillet selv, og den oplevelse som alle vil have med det.

Det frø som du skal balancere kommer i forskellige former. Der er en vaghed i dette specifikke element af Tumbleseeds design, som gør det lidt for svært at få greb om strukturen og følingen i løbet af de første par timer, og det er ikke altid helt klart hvad hver af de forskellige frøtyper egentlig gør. Du har fire forskellige grundtyper i starten, og kan derefter udvide med flere varianter løbende, som giver dig yderligere mulighed for at ændre spiloplevelsen som du sniger dig op ad bjerget. Der er særlige felter rundt omkring i banerne, og alt efter hvilket slags frø du har valgt på et givent tidspunkt tilbyder disse frø forskellige fordele. Eksempelvis fungerer standardfrøet som et respawn-punkt, men du kan altid ændre strategi så dit frø skaber mere valuta eller har defensive pigge på.

Tumbleseed

Variationen hviler oven på spillets simple men udfordrende central mekanik, nemlig at balancere dit platform så dit frø bliver styret rundt om al besværet, så du kan du kan komme opad. Der er forskellige zoner der alle har særlige fjendetyper, og i sand roguelike-stil er ingen gennemspilning af en bane den samme takket være automatisk genereret indhold, som holder oplevelsen frisk hver gang. Der er altså ingen lette omgang her, og hvert eneste forsøg kræver lette fingre, masser af tålmodighed og en smule held. Spillere skal finde lysstrålen imellem forsigtighed og beslutsomhed, dog ansporer den centrale mekanik til at du forsøger dig med forskellige taktikker, da selve det at bevæge dig op ad bjergsiden føles fantastisk. Når det så er sagt, så kommer der her en advarsel: Dette er en roguelike, så når dine hjerter er væk, så skal du starte forefra. Som i helt forefra.

Når alt er sagt og gjort så havde vi det ganske sjovt med Tumbleseed, og der er stadig lidt tid til at vi når den endelig top af det store bjerg. Tiden vil vise om hvorvidt spillet vil formå at gribe os på den længere bane på samme måde som Spelunky, Downwell og Crypt of the Necrodancer gjorde gør, men det har potentialet til at gøre netop dette. Hvad vi kan sige med sikkerhed er at roguelike-fans bør checke dette ud, særligt hvis du har en Switch, for her er det det perfekte spil at spille på konsollens mindre skærm. Dog, selv hvis du ikke ejer en Nintendo-konsol, så burde du stadig kraftigt overveje at samle spillet på, for det er en fryd selv med en standard controller.

Tumbleseed er et af de hårdeste spil vi har prøvet i en rum tid, og selve sværhedsgraden kan være nok til at tænde nogle spillere af. Til trods for nogle lidt vage åbningstimer tager det ikke lang tid for spillet at afsløre sig selv som et dybt og engagerende roguelike-spil, som virkelig bringer nye ideer til bordet. Det er værd at fejre.

8 / 10
+
Fed central mekanik, udfordrende men fair, overraskende dybde, skøn visuel stil.