Transformers: War for Cybertron

Transformers: War for Cybertron

De kæmpemæssige robotter er atter engang på krigstien, denne gang uden en tåbelig biograffilm i ryggen. Optimus, før han var Prime. Megatrons brutale ambitioner. Det er hvad Transformers: War for Cybertron byder på...

Otte Autobots smider alt hvad de har i min retning, men ingen nytte gør det, Megatrons vilje kan ikke bekæmpes. Et velplaceret skud fra en kanon på størrelse med en stationcar sender en af de gumpetunge robotter på lossepladsen. Én flydende transformation senere og de sagesløse tumper står ansigt til med en tank af kolossale proportioner. Min kølige fremmarch bliver akkompagneret af salver fra min kanon og da der kun er én Autobot tilbage, skifter jeg til robot-skikkelse igen for at levere nådestødet. Mit eneste selskab nu, er en bunke forkullet skrot.

Transformers, det fedeste legetøj i verden, hvis man spurgte mig, for snart mange år siden. Nu er det mere synonymt med larmende Hollywood-film, på godt og ondt. Dette spil har dog intet med de film at gøre, hvilket var en af de helt store grunde til at jeg rent faktisk tillod mig at se frem til denne omgang robot-håndgemæng.

Der er ingen tvivl om at det er et action-spil vi har med at gøre, vi bliver ikke forsøgt distraheret af tåbelige gåder eller lange taler, tværtimod vil spillet sjældent have dig til at gøre andet end at meje fjender ned i massevis, med et ganske stærkt sortiment af våben. Det er en befrielse at spillet ikke har nogen identitetskrise eller strækker sig for tyndt. På sin vis minder spillet om Gears of War, bare uden cover-systemet. Fjenderne rangerer i vidt forskellige størrelse og våbnene har en god tyngde bag sig.

Som titlen antyder, foregår spillet på Transformers' hjemplanet, Cybertron. Megatron vil udnytte en forfærdelig energikilde kaldet 'Dark Energon' til at bøje Cybertron og alle dens beboere efter hans vilje. Kampagnen er delt i to, en Decepticon- og Autobot-kampagne.

Kampagnen kan spilles med op til to andre spillere, hvilket lyder og fungerer som man ville forvente, men der er desværre ingen muligheder for split-screen, en oplysning der i den grad satte en dæmper for min optimisme.

Transformers: War for Cybertron

Decepticon-kampagnen, der følger Megatrons ustyrligt brutale korstog for at få kontrol over planeten er den kronologiske start på den komplette historie, men er desværre også den svageste, især hvad angår omgivelser og karakterer. Transformers: War for Cybertron kan være ufatteligt mørkt, denne konsol-generation bliver ofte klandret for at være gråbrunt og kedeligt men det kan sjældent måle sig med de grå og kulsorte korridorer, Megatron og de andre boltrer sig i. Måske er tonstunge robotter ligeglade med hvor stor en farvepalet der bruges på deres omgivelser, men det er vi andre ikke.

Når den ganske underholdende, men hovedsageligt mørke Decepticon-kampagne er fulgt til dørs og Autobots gør sig klar til at folde sig ud, bliver det straks en anden sag. Den åbne himmel er en skarp kontrast til de tidligere oplevelser, og karaktergalleriet får et løft. Den iltre Megatron er meget underholdende, sådan som han skaber sig, men de mere jordnære og knap så aggressive Autobots har sjovere dialoger og er knap så stramme i karosseriet som deres magthungrende fætre.

De scenarier der udspiller sig i Autobot-kampagnen er langt mere interessante end den noget forudsigelig Decepticon-kampagne. Specielt nævneværdig er Silverbolt, Air Raid og Jetfire's fænomonale flyvetur i luftrummet langt over Cybertron.

Det opdaterede design af samtlige Transfomers er meget vellykket, det er tydeligvis et moderne spin på velkendte figurer, men mange af dem har stadig en god portion 80'er charme tilbage i både udformning og attitude, specielt de luftbårne karakterer ser helt fortræffelige ud.

Historien er ingen åbenbaring, men den holder et højt tempo under kampagnes samlede ni-ti timer og holder sig til et elementært underholdende niveau. Stemmeskuespillet, der leveres af mange Transformers-veteraner er hovedsageligt velleveret og passer eminent til karaktererne. En sjælden gang eller to, vil de mere kække robotter i forklædning muligvis være en anelse anstrengende at høre på, alt efter hvor fintfølende man er.

Hvis du nogensinde har ønsket at skyde, hakke og banke personer fra nær og fjern i skikkelse af en tårnhøj robot er der også mulighed for det. Multiplayer i Transformers: War for Cybertron indeholder hvad man vil forvente af et tredjepersons action-spil. Du kan spille fire forskellige klasser, de let armerede spejdere, der kan gøres usynlige, de hårdtslående soldater eller du kan tage en støttefunktion som enten forsker, der som den eneste klasse kan forvandles til et fly, eller en leder, der både kan dele klø ud, samt gøre sine medspillere mere kampdygtige.

Alle multiplayer-karakterer kan farves efter eget valg, dog indenfor deres fraktioners farvesortiment, endnu engang er Decepticons ude i kulden med en mere snæver palet, men da der både kan vælges karosseri og farver, er det en sjælden oplevelse at møde sin klon på slagmarken.

Transformers: War for Cybertron

Som vi efterhånden alle kender det fra andre spil samler du erfaringspoint, stort set lige meget hvad du gør i multiplayer. Når du stiger i niveau med klasserne, låser du samtidig op for nye evner så du kan specialisere dig mere inden for dine spidskompetencer. Altså intet nyt under solen.

Hvor let genkendeligt og simpelt det end er, er det svært ikke at være underholdt i de hæsblæsende slag der kan udspille sig i multiplayer, bare det at et enkelt tryk på en knap kan forvandle dig til en futuristisk jetjager der drøner over himlen er noget for sig, og ens fjenders overraskelse når man som en hårdhudet firhjulstrækker tærsker over det højteknologiske terræn for så at skifte til robot-form og smække dem i deres metalliske bagdel er umådeligt sjovt.

Et andet velkendt tidsfordriv dukker også op i Transformers: War for Cybertron, hvad der i et andet Xbox 360-spil Gears of War 2 hedder 'horde-mode' kaldes her 'Escalation', målet er simpelthen overlevelse i stødt stigende fjendtlige omgivelser. Det er en ganske stor udfordring at vælge en velkendt Transformer som, Optimus Prime, Soundwave eller nogle der ikke er med i kampagnen som Arcee, og nedkæmpe de uendelige stimer af robotter.

Transformers: War for Cybertron byder på bundsolid underholdning der ikke skal tages alt for tungt, en multiplayer der i grove træk låner fra succesfulde spil men har et så unikt element i Transformers-universet at det føles tilpas anderledes og aldeles festligt. Og spillet er kort sagt rigtigt godt.

Transformers: War for Cybertron
8 / 10
+