På bagkant af Rockstar Games' dugfriske udmelding om, at vi i starten af december omsider får en trailer fra Grand Theft Auto 6 og dermed forløsning på en over ti år lang ventetid, kan vi også med god ret lade os henføre til drømme om, hvad spillet vil byde på. Vi præsenterer i det følgende en liste over, hvad vi håber at se i det nye GTA.
Det er nærmest reglen, at maps i spil får vokseværk i sequels, og skønt Rockstar aldrig har begået den brøde at præsentere os for store, men tomme open worlds, håber vi trods alt på at se GTA 6-map, der er mere end bare større end den gamle. En map med alle seriens maps i én kunne være et bud på sådan et map, og noget vi håber at se. At kunne rejse fra solbeskinnede Vice City til det rå Liberty City og videre til Los Santos i ét og samme spil - hvad mere kan bede om? Det vil genopvække den følelse af grænseløshed og opdagelsesglæde, der kendetegnede en map som Grand Theft Auto: San Andreas', hvor de varierede miljøer tilførte en fornemmelse af skala, serien måske ikke siden har formået at indgyde. Og hvis det er for meget forlangt, vil det egentlig også være kærkomment med et visit til Vice City, som vi - modsat Liberty City og Los Santos - ikke har genbesøgt siden PS2-dagene.
Store maps med varierede miljøer vil imidlertid have svært ved for alvor at imponere, hvis den for det meste bare er et stort udendørsmiljø. Det har vi set rigeligt af. Computerspils næste store eventyr er ikke det store udenfor, men det store indenfor. Bygninger og deres mange rum i open worlds har vi endnu til gode at kunne gå på opdagelse i for alvor - og hvilke andre spil en GTA 6 kan løfte den ambition at give os en verden, hvor flere end blot en lille håndfuld huse og butikker kan udforskes?
En anden ønskelig tilføjelse til GTA 6's map er en højere grad af ødelæggelige omgivelser. I forhold til det arsenal af destruktive våben, man kan boltre sig med, har det altid virket lettere illusionsbrydende, at man allerhøjest har kunnet vælte nogle lygtepæle og lysreguleringer. Spil som Battlefield har imidlertid vist, at ødelæggelige omgivelser på stor skala er muligt, og med kræfterne i de nye konsoller har Rockstar Games' snart ikke flere undskyldninger for ikke at implementere flere elementer, der kan destrueres.
En verden er dog kun så levende og interessant, som de mennesker, der befolker den. GTA's NPC'ere har aldrig været mere interaktive end skydeskiver og boksebolde, som så undertiden skyder og bokser igen. Red Dead Redemption 2 har så siden gjort NPC'erne lidt mere livagtige, idet man nu kan snakke til eller provokere dem. GTA 6 kan og vil sandsynligvis også bygge videre på det fundament og præsentere en mere mangfoldig palette af handlinger, reaktioner og interaktioner fra de mennesker, vi møder i den virtuelle verden.
Ligesom vi gerne vil se omgivelser, der på realistisk vis tager skade af vores bombastiske løjer, vil vi også kroppe, der ikke bare slipper helskindet igennem et møde med et bazooka-projektil. Det bryder illusionen, og vi håber, at GTA 6 atter skæver til Red Dead Redemption 2, hvor kroppene synes at reagere realistisk på dét, der rammer den, og andre forhold, som kroppe er underlagt i den virkelige verden. Det gælder således ikke kun de mere voldelige tilskikkelser, men også blot skæg og hår, der gror, pupiller der skrumper i direkte sollys, sved, der pibler i hede og deslige. Kort sagt: vi håber, at Rockstar atter brillerer i at genskabe en realistisk dynamik mellem krop og verden.
Grand Theft Auto har altid kunnet bryste sig af at have et fantastisk soundtrack. Fantastisk varieret i genrer, fantastisk stemningsfuldt, fantastisk til at skabe minder i storbyen, bjergene, på landevejen eller hvor end man lige befinder sig i verdenen. Det vil nok ikke overraske nogen, hvis GTA 6 løfter den arv med endnu et eminent katalog af sange. Med Red Dead Redemption 2 prøvede de dog kræfter med at producere en sang med en sangmusiker, nærmere bestemt neosoul legenden D'Angelo. Sangen "Unshaken" var medvirkende til at løfte karaktertegningen af den samvittighedsnagede, men på bunden gode Arthur Morgan til poetisk følelsesfulde højder. Et lignende greb i GTA 6 vil således kun være velkomment.