Creative Assembly har efterhånden fulgt den samme fine struktur en del gange: En større opdatering sendes på gaden sammen med gratis indhold (FLC) og noget betalt (DLC). Der er både nye enheder, helte, hærledere og opdateringer til dele af spillet, der er lidt ude af balance, så et par fraktioner kan blive lidt mere balancerede.
Denne gang er det Khorne, Ogre Kingdoms og Greenskins, der har fået en opdatering, og som en der engang spillede to ud af de tre i virkelighedens verden, så vil jeg mene, at jeg er ganske godt kvalificeret til at vurdere det.
Den første kødklump på bordet er Golgfag Maneater, en virkelig gennemført lejesoldat, der i modsætning til mange andre kan spilles 100% som en lejehær, der udfører kontrakter. Og grundet at Ogre Camps nu kan flyttes, kan det rent faktisk fungere for os, der skal spille det. Der er flere nye enheder: Yetier, gobliner, der rider på andre gobliner, gribbe og en legendarisk helt - for dem der er vant til at spille figurspillet, er det hvad der svarer til en Special Character. Det er en væsentligt anderledes måde at spille på og et godt afbræk fra de andre kampagner i spillet. Man behøver ikke bruge dagevis på at styre 119 byer, og hvis man ikke er glad for at lege Sim City, samtidig med at man skal slås, så er det her en glimrende måde at spille på.
Denne gang er der også en gratis general med, Arbaal the Undefeated. Jeg har en svaghed for ham af den simple årsag, at jeg i tidernes morgen selv spillede Khorne med netop ham som hovedgeneral. Hans mekanikker går hånd i hånd med det nye Khorne-system og ikke mindst et mere logisk teknologi-træ. Hans "ting" er at slå bestemte hære og generaler ihjel, og han kan endda rejse direkte til dem - mod en pris. Dette belønner sig i form af velsignelser, f.eks. kraftigt reducerede omkostninger til nye enheder i et antal runder. Det er noget, der kan mærkes. Han har desuden en række egenskaber, der gør ham til noget af en heftig kampvogn. Han bliver stærkere, jo flere fjender der er i nærheden, han kan forårsage eksplosioner, og min favorit, "Eye of Khorne", der kan slå en hel enhed ihjel øjeblikkeligt og lave de overlevende til Chaos-monstre. Arbaal er den rene, uforfalskede Khorne-oplevelse - og ekstra point for det.
Den anden Khorne-general er ikke gratis. Han hedder ret generisk Skulltaker, og da Khorne er blevet lavet lidt om, så kan man jo gætte på, om en dæmon-general bør basere sin kampagne på mennesker eller dæmoner. Hans "ting" er, at han bliver buff'et, når han har slået andre ihjel. Ikke kun på den almindelige måde, hvor specifikke generalers død giver et specifikt buff, men igennem et system med at samle - korrekt, kranier - der så gør hans kappe stærkere. Det er dog ikke ret meget, men til gengæld kan han teleportere til dem, der kunne være sjove at slå ihjel. Det koster så bare ret mange ressourcer, til et niveau hvor det ikke altid er det værd. Det minder lidt for meget om en gammel Norsca-mekanik og også Arbaals spillemetode, og de buffs, man får, er for små og burde gå til ens hær og ikke kun generalen for at differentiere sig fra eksisterende mekanikker i spillet. Til gengæld får man ni nye enheder, og en af dem er endnu et kendt monster i form af Scyla Anfingrimm.
Hos de grønne har man en klog ork - nej, ikke et oxymoron, men relativt for en ork er Gorbad Ironclaw faktisk så klog, at han kan anvende forskellige strategiske sammenhænge. For os andre vil det være en kognitiv evne på niveau med en femårigs, men for en ork er det tæt på ægte genialitet. Det kræver dog typisk bestemte sammensætninger af enheder, da disse skal bruges aktivt for at få taktikken til at virke, og det giver sig typisk udslag i bestemte buffs. Hver af disse kan forstærkes og findes i flere niveauer. Han har også fået nye enheder, hvor Mangler Squigs - squigs, der er bundet sammen med kæder - er de sjoveste, og så er der også en kæmpesquig imellem. Hvordan de loremæssigt forklarer, at den ikke bare spiser resten af hæren, forstår jeg ikke helt. Gorbad er ganske sjov at spille, og de nye enheder tilføjer noget afveksling og fleksibilitet, jeg lidt har savnet. Som gammel ork-spiller er det også sjovt at se, hvordan man virkelig udnytter den bredde, der er i de mange forskellige enheder.
Man kan købe delene separat eller i en samlet pakke for 25 Euro. Det er altså mange penge for at spille Immortal Empires-kampagnen tre gange mere. Jeg er med på, at det per times underholdning pludselig ikke er så meget - men det er stadig temmelig meget for tre ekstra generaler og lidt ekstra enheder.