Tomb Raider

Tomb Raider: Definitive Edition

Den "definitive" udgave af sidste års Tomb Raider byder på flottere grafik, og ikke så meget andet. Oliver ser om et ansigtløft retfærdiggør et gensyn til fuldpris.

Sidste års Tomb Raider var en grafisk velbalanceret oplevelse - selv på de allerede da teknisk forældede konsoller - med en solid præsentation, laber æstetik og naturtro animationer som spydspidsen i dets visuelle succes. Derfor er det rimeligt at spørge hvordan en ny udgave til næste (denne) generations konsoller, hvis eneste reelle forandring er et lidt ommodelleret ansigt på Lara, passer ind på spilhylderne hos os, der har ejet spillet siden det først udkom for knap et år siden.

Tomb Raider: Definitive Edition er nøjagtigt samme spil som det var sidste år. Det fortæller samme historie om hvordan Lara Croft som ung, uerfaren og ivrig nybegynderarkæolog kastes ind i et helvede på jord, og i dets ild smedes til det eventyrikon, vi har kendt hende som siden 90'erne.

Tomb Raider

Der er heller ikke gjort noget for at justere det overordnede gameplay. Det, der derimod er lavet specifikt til Definitive Edition, er rent visuelle opgraderinger. Opløsningen er skruet op til 1080p, og PlayStation 4-udgaven har desuden fået sig et løft i billedopdateringen, der er tæt på 60 billeder i sekundet. Teksturerne, partikeleffekterne, lyssætningen og stort set alle andre grafiske komponenter er blevet pudset til at se tilstrækkeligt mere realistiske ud end de gjorde på konsollerne anno 2013.

Laras hår har fået samme TressFX-behandling på PS4 og Xbox One som det fik til PC-versionen. Det ser nu ud som om håret i større grad består af enkelte hårstrå, til forskel fra hvordan for eksempel hendes hestehale lignede en pølse af blødt ler på de ældre konsoller. I nærbilleder kan hårstråene se lidt stive ud, men i det store hele er det ret flot.

Verden omkring vores heltinde føles også mere levende som følge af disse opgraderinger. Man kan skelne små sprækker i barken på træerne, varmen fra lejrbålene reagerer tydeligt med den kolde og fugtige luft, og Laras hud reflekterer sollyset på realistisk vis. Jeg er også imponeret over hvordan hendes klatreøkse vugger rundt på hendes hofte, hvor den er spændt fast, i takt med hendes bevægelser. Alligevel er det til tider tydeligt at spillet oprindeligt er udviklet til ældre hardware, og det ses bedst på vandet. Vandoverfladen reagerer ikke overbevisende på Laras bevægelser, når hun vader gennem, og skumeffekterne hvor havet pisker mod kystens klipper ser platte ud.

Tomb Raider

Men overordnet imponerer Tomb Raider: Definitive Edition med sin forbedrede grafik. Det er dog, mere sofistikerede effekter til trods, opløsningen og den høje billedhastighed, der gør mest for oplevelsen. Sammenligningsvideoer på YouTube og stillbilleder kan umuligt yde spillets skønhed retfærdighed.

Laras ansigt er som sagt blevet modelleret om til den nye udgave, og selvom det kan lyde som en sær prioritering, har jeg ikke noget imod det. Det er ikke vildt tydeligt umiddelbart, og chancen er stor for at mange slet ikke vil bemærke forskellen uden direkte sammenligning, men den nye Lara ser lidt yngre ud med større øjne og en anelse rundere træk. Hun ser faktisk mere ud som hun gør i spillets indledende, prerenderede mellemsekvens end tidligere.

Tomb Raider: Definitive Edition indeholder også alt det DLC, der hidtil er udkommet. Det inkluderer nye kostumer, man kan bruge i kampagnen, nye multiplayer-baner og et enkelt stakkels gravkammer at plyndre. Intet af det er spektakulært, og personligt ville jeg ikke have købt nogen af dem separat, men som ekstra bonus er det helt okay. Det er bare synd, at det ekstra singleplayer-materiale ikke varer mere end ti minutter. Man får også en digital bog med concept art og en digital tegneserie kaldet The Beginning, og begge er sjove tilføjelser for de mest ihærdige fans, men jeg fornemmer at kun få vil få nogen videre glæde ud af dem.

Tomb Raider

Alt som var godt ved Tomb Raider i fjor er selvfølgelig også vellavet her. Som en nystart for serien fungerer Laras seneste eventyr udmærket. Spillet i sig selv er mere end kompetent, og kan definitivt måle sig med genrens giganter. Til trods for at det er et tungt historiedrevet spil, vi har at gøre med, er der rigeligt med plads til at udforske spilverdenen, og det er noget jeg sætter pris på. Netop udforskning er et aspekt, jeg har savnet i mange moderne eventyrspil, ikke mindst Uncharted-serien.

Ikke ulig spil som Bioshock, Dead Space og The Last of Us er her masser af forskellige genstande, som Lara kan finde, der hjælper med at udbygge baggrundshistorien for øen, hun er strandet på, og det giver yderligere liv til spilverdenen. Det kan virkelig svare sig at tage sig tid til at samle ressourcer og erfaringspoint i Tomb Raider, og jeg føler aldrig at jeg behøver stresse mig frem. I forhold til andre spil i genren er tempoet godt afvejet, hvor stille og rolige gravplyndringer deler en sund balance med de hektiske og voldsomme kampe.

Spilverdenen er nydeligt designet og byder på god variation. Øen som spillet foregår på er en ugæstfri men naturligt smuk plads, som de gale indbyggere har dekoreret med menneskeskeletter og levende lys. Stederne man besøger har en tæt og truende stemning over sig, og man kan næsten mærke smagen af jern, skidt og sved, efterhånden som Lara udsættes for de mange livsfarlige situationer, spillet byder på.

Tomb Raider

Ganske som kollegaerne Samus, Batman og Link finder Lara jævnligt nye redskaber, der åbner for nye muligheder både i kamp og opdagelse. Netop som man føler at man er godt rustet til det, der måtte komme, finder man en ny dims der lader en tackle terrænnet på en ny måde. Det holder eventyret friskt fra start til slut, og føles dejligt oldschool i en tid, hvor eventyrspil ofte kun belønner spilleren med nye våben.

Jeg er også glad for hvor naturligt Lara reagerer på sine omgivelser. Hun holder sig på hug bag dækning, når hun bliver beskudt eller forsøger at holde lav profil, og når man styrer hende mod en væg, tager hun fra med hånden som for at undvige en kollision. Tomb Raider er i sandhed nydeligt animeret, og det faktum at jeg aldrig kan give spillet skylden når jeg dør, til trods for at man ikke manuelt kan gå i dækning som i Gears of War, er en triumf for Crystal Dynamics.

Tomb Raider

Der er dog flere ting i Tomb Raider, der forhindrer det i at blive den perle, det har kapacitet til at være, og disse problemer findes stadig i den nye udgave. Selvom spillet, som tidligere nævnt, er relativt velbalanceret i sit tempo, er der bestemt visse scener hvor man måske burde have skruet en smule ned for mængden af åben krig. Jeg oplever kampene i Tomb Raider som aller bedst, når de placerer mig i et stort område med nogle mindre grupper af fjender som patruljerer i deres områder, hvor jeg selv kan bestemme om jeg vil risikere at starte en åben krig ved at skyde vildt omkring mig, eller forsøge at udrydde truslen med finesse og diskretion. Visse sektioner af spillet tvinger mig til at slagte en mindre hær på samlebånd, og selvom det aldrig bliver så action-tungt som Uncharted-serien, havde spillet stået bedre, hvis det turde være mere subtilt.

Det er også synd, at der er så få gravkamre at plyndre. I Tomb Raider behandles de som sidemissioner, og det er hovedsageligt her, vi møder spillets tiltrængte puzzles. De er altid sjove at give sig i kast med, men udover at de er for få, er de også lidt for lette, og det faktum at man nogle gange kan klare dem på så lidt som to minutter viser et uudnyttet potentiale.

Desuden har jeg sjældent set et tydeligere eksempel på et spil, hvis grundmekanik og fortælling er i blodig konflikt med hinanden. Tomb Raider vil virkelig gerne have at jeg identificerer mig med dets heltinde og går op i historien. Når Lara for første gang bliver tvunget til at tage et andet menneskes liv, bliver det pisket op som det værste, hun nogensinde har været med til (hvilket jeg i det øjeblik let køber), men der går ikke mere end et par minutter, før jeg kastes ud i næste ildkamp, hvor jeg bliver belønnet med erfaringspoint for at dræbe så brutalt og effektivt som muligt.

Tomb Raider

Samme problematik viser sit grimme ansigt i scenen hvor Lara dræber et dådyr for at få mad tidligt i spillet. Hun er tydeligt angerfuld i øjeblikket, hvor hun med et sørgmodigt "I'm sorry" tager dyrets liv, og i det øjeblik lider jeg med hende. Men så snart jeg får kontrollen over spillet igen, bliver jeg opfordret til at slå hvert eneste levende væsen på øen ihjel i bytte for point. Denne slags selvmodsigelse er ikke sjælden i Tomb Raider, og det skaber en for indlevelsen skadelig kontrast, som om Lara er én figur i mellemsekvenserne, og en helt anden i spillet. I sidste ende er det sådan noget, der forhindrer mig i at lade mig rive med af fortællingen.

Historien lider også af ekstremt klichéprægede og forudsigelige sidefigurer, der aldrig rigtig sætter deres spor på fortællingen som figurerne i for eksempel The Last of Us gjorde. Faderfiguren og mentoren Roth udfylder selvfølgelig sin rolle, men ellers er det småt med interessante forhold i Tomb Raider, og det er virkelig ærgerligt. Tomb Raider havde nydt godt af en mere interessant skurk end sektlederen Mathias. Stemmeskuespillet er derimod ret godt, og især Camilla Luddington gør en god indsats som Lara Croft. Men hendes præstation bakkes ikke op af naturlige ansigtsanimationer, og det gør at scenerne hvor hun græder eller skriger ser ret underlige ud.

Tomb Raider

Multiplayer-delen er stadig skuffende identitetsløs, og den er hverken din eller min tid hver. Jeg har svært ved at forestille mig at udviklerne virkelig synes den var en essentiel del af den nye Tomb Raider-serie, og det føles som om den blev tvunget ind i spillet i rædsel for at forbrugerne ville ignorere det, hvis der ikke var mulighed for deathmatch.

I de fleste henseender er Tomb Raider dog et rigtig godt spil i sine bedste stunder. Her er unægteligt problemer, der lægger bånd på det ellers enorme potentiale, men Crystal Dynamics har lagt et godt fundament for serien med dette spil. Jeg er fuld af forhåbninger for dets fremtid, og ville gladeligt anbefale det til enhver, der sætter pris på genren.

Tomb Raider

Nu er det relevante spørgsmål dog nok, om jeg ville anbefale Tomb Raider: Definitive Edition til dem, der allerede overvandt Lara Crofts udfordringer sidste år. Og svaret er nej, ikke med god samvittighed, og ikke når det koster det samme som et helt nyt spil. Jovist, den forbedrede grafik er virkelig ikke ubetydelig, og jeg er den første til at erkende at den gjorde mere for min egen oplevelse end jeg først troede den kunne.

Men i sidste ende er det stadig præcis samme spil, uanset hvordan man vender og drejer det. Har man endnu ikke spillet Tomb Raider, er det dog bare om at slå til. For Tomb Raider: Definitive Edition er et af de bedre spil, man kan få til de nye konsoller lige nu - til trods for at det har et år på bagen.

7 / 10
+
Betydeligt bedre grafik, fed genstart af serien, varieret gameplay, heftigt design af omgivelserne