Time Crisis 4

Time Crisis 4

Namco Bandais serie tager ét skridt frem og to tilbage - velkommen til fortiden. Henrik har spillet Time Crisis 4 og er ikke imponeret...

Jeg har en skrigende orange plastikpistol i højre hånd, og min venstre klo har et fast greb om det påmonterede minijoystick. Som venstrehåndet føles håndstillingen akavet og unaturlig. Mine fingre er ømme, mine håndled smerter, og mine arme er ved at syre til. Jeg kan umiddelbart komme i tanke om to tilfælde, hvor jeg har haft lige så ondt i arme og hænder; da jeg spillede en hel times badminton i en elendig fysisk form for nogle år tilbage, og da jeg i folkeskolen forsøgte at overgå mine klassekammerater i disciplinen "hold et penalhus ud i strakt arm i længst tid". Jeg kan ikke huske min rekord fra dengang, men den har næppe været oppe på siden af det antal minutter, jeg kontinuerligt har holdt Namcos lyspistol ud i en ret vinkel fra kroppen. Når smerterne går væk, er mine armmuskler forhåbentlig i endnu bedre form, end da jeg startede. Man har lov at håbe.

No pain, no gain er et ofte anvendt ordsprog på den anden side af Atlanten, og det er også her, vi finder agent William Rush, som er i hælene på et hold terrorister. Et skydespil uden terrorister er som en caffé latte uden mælk. Et skydespil uden et klart defineret fjendebillede er også svært at støve op i disse tider. At dræbe en terrorist er som at tvære en myg ud på armen. Det er blevet en refleks. En handling, man ikke behøver forklare eller retfærdiggøre. William Rush er en hvid fyr i sin bedste alder. Han har fedtede dreadlocks og muligvis et par hjemmerullede joints i bæltet. Det kan forklare hans rolige gemyt.

William sigter godt, men rammer skidt. Ja, det er altid lettere at give andre skylden for sine fejl. Okay, jeg sigter godt, men rammer skidt. Eller også rammer Namcos Guncon3 simpelthen forbi rent teknisk. Efter gentagne kalibreringer vil jeg vove den påstand, at den usexede, musegrå plastklump, jeg spillede Die Hard Trilogi med på PSone, havde en større træfsikkerhed. De bange anelser indfinder sig allerede, når man i pakken finder to små LED-klodser, som skal placeres på toppen af tv'et. Namco siger selv, at deres teknologi er Wii-moten overlegen, men det er en strid om ord og specifikationer. I virkelighedens verden er Namcos sidste nye skrig blevet til, fordi den nu forhenværende teknologi ikke gik så godt i spænd med nutidens fladskærme. Du får flere ledninger at snuble over i værelset - intet er endnu trådløst i Namcos verden - men ikke en mere præcis lyspistol.

Det har ikke hindret mig i at sende terrorister i døden. Jeg har skudt dem i benene, armene, fødderne, brystkassen, skuldrene. Jeg har skudt dem i hovedet og i ryggen og i anklerne og i læggene og i albuerne og i nakken og i lårene. Jeg har været hele den menneskelige anatomi igennem og fundet ud af, at vores legeme er mere skrøbeligt, end jeg troede. Tre skud i foden er dødbringende. Det samme er skud i låret, albuen og håndleddet . Sådan er det i de fleste skydespil, men det springer mere i øjnene her. Så er der alle de gange, jeg har ramt absolut ingenting. Skudt huller i luften i alle tænkelige størrelser med pistol, maskinpistol, riffel og shotgun. Jeg har skudt og skudt og skudt og skudt. En overgang var jeg ved at skyde mig selv i søvn, men blev lysvågen, da præsidenten ringede mig op og fortalte, at han var godt træt af at skulle bede kongressen om penge til mit skyhøje ammunitionsforbrug på ugentlig basis.

Men hvad havde han forventet, når jeg er skadedyrsbekæmper på deltid og bruger kugler i stedet for kemikalier. Giftige, aggressive kakerlakker og kæmpemyg har fået én kugle hver, og det bliver til ikke så få på sådan en gennemsnitlig arbejdsdag. Krybene selv er uden skyld. De er genetisk manipuleret, et biologisk våben udviklet under et af det amerikanske militærs mange tophemmelige våbenprogrammer. En dag, da en forsker glemte at lukke døren til laboratoriet, sagde insekterne "kan I ha' det", smækkede døren og skred uden at lægge et afskedsbrev. Kan man bebrejde dem det? Emnet "tynde manuskripter i spil" er chokerende nærværende hele vejen gennem historiedelen.

Ved første øjekast sender den neonorange lyspistol positive vibrationer gennem kroppen. Omridset af en genrerevolution synes at dukke op i horisonten. Men fatamorganaet rammer én i hovedet som en lægtehammer. Den værste fjende af dem alle er den appelsinfarvede kalorius med alle dens knapper og to styrepinde, der gør styringen til en spiritusprøve, navnlig for venstrehåndede. Jeg er enig med Namco i, at genren i den grad havde brug for en ny retning, men at gøre styringen tre gange så indviklet og ydermere lancere en upræcis teknologi, er en absurd løsning. At Time Crisis 4 løfter sig på de baner, hvor du kun skal sigte og skyde, siger det hele.

Værst af alt er, at Time Crisis 4 er en parodi på fortidens spildesign. Låste døre, der kræver, at du trasker rundt i halve timer for at finde en nøgle, fjendtligt artilleri, som skal tilintetgøres, skudsekvenser i helikopter, de samme fjendedesign fra start til slut og en AI, der intet kan og intet vil. Ud over styringen har jeg svært ved at se, hvor Time Crisis 4 adskiller sig fra Die Hard Trilogi eller de gamle Resident Evil-lyspistolspil. At spille Time Crisis 4 er at være fanget i en gabende kedsommelig fortid. Det er godt, at sådan en lyspistol ikke er skarpladt. Man kunne blive fristet til at vælge den hurtige udvej.

Time Crisis 4
Time Crisis 4
Time Crisis 4