Tiger Woods PGA Tour 2005

Tiger Woods PGA Tour 2005

Tigeren markerer sit område uden de store armbevægelser. Alan Vittarp Rasmussen har gået de 18 huller endnu engang.

Bemærk: EA meddeler at Xbox Live tiltaget ikke understøttes i Xbox-udgaven dette år i Europa. Derfor bør man se bort fra disse henvisninger i anmeldelsen. Vi beklager fejlen.

Så ruller EA Sports ud med endnu en spændende opdatering af deres imponerende udvalg af sportstitler. Iblandt disse befinder Tiger Woods sig - golftitlen der sidste år nåede et virkeligt højt niveau. Det må være en svær opgave at sidde som udvikler og skulle bygge videre på en succes. Folk forventer at få value-added indhold i forhold til sidste ombæring, men samtidig skal man passe på med at ødelægge et velfungerende koncept. EA Sports har valgt at holde fast i kernen fra 2004-udgaven og fokuserer på at føje nye interessante muligheder til. Heldigvis er der ikke blot tale om gimmicks, men derimod om en række sjove finurligheder der finpudser konceptet.

Igen har man mulighed for at skabe sit eget alter ego og trække vedkommende rundt på en række af verdens mere krævende golfbaner. I tråd med tidligere er karrieredelen rimelig dyb, og der gives rig mulighed for at sætte sit personlige præg på begivenhederne. En virtuel kalender lægger ryg til rejser, aftaler og udfordringer på jagt efter verdensranglistens top. Inden længe er man involveret i spændende dyster mod et udvalg af navne fra sportens top. Styringen er utrolig intuitiv, og ganske hurtigt mestrer man det analoge sving. Herefter er det præcisionen der skal fokuseres på - det er her toppen skiller sig fra. Gode råd følger med golftasken, og hårde drives, elegante indspil og solide puts ryger snart ind på kontoen. Dette udløser selvsagt præmiekroner, der kan benyttes til at forbedre udvalgte facetter i sit golfspil. Enten kan pengene benyttes på at justere evner såsom slagstyrke og præcision direkte, eller også kan man vælge at købe nyt og bedre udstyr.

Til at gøre ens figur endnu mere unik har man et avanceret og imponerende udvalg af muligheder for at modellere sit udseende. Det er efterhånden overvældende, hvor mange områder man gå ind og justere. Denne gang kan man sågar gå ind og skabe sit eget unikke swing med golfkøllen. Tager man det seriøst, kan der hurtigt gå timer med at kreere sin figur. Det er generelt tydeligt at EA ønsker at man får så mange muligheder som overhovedet muligt for selv at sætte præg på spillet. Dette har resulteret i at man nu også kan gå ind og ændre en række facetter på golfbanerne. Konceptet er kaldt Tigerproofing, og består i at man får en række parametre der kan ændres. Herigennem kan man eksempelvis lave fairwayen længere, ændre banens bredde eller generelle look og feel. Systemet fungerer glimrende og kan benyttes til at skabe sin helt egen drømmebane.

Dette gør selvsagt at man nu også har et nærmest uendeligt antal potentielle golfbaner. For at skabe sin egen Dream 18-bane, skal man dog først slå en række legender såsom Jack Nicklaus og Arnold Palmer. I et underholdende træk kan man herefter invitere selv samme legender til at spille på sin egen bane. De kommer dog kun, hvis de føler at banen er værdig nok. Herudover kan man dele sin bane med andre ved hjælp af Xbox Live. Ja, denne gang er EA Sports hoppet med på Live-vognen, hvilket fungerer virkeligt godt. Standarden er som vi efterhånden forventer for systemet, og det hele glider forbi uden nævneværdige lag. De mange muligheder for at skabe sin helt egen unikke personlighed samt bane giver lidt ekstra i denne sammenhæng.

Teknisk er der ikke sket så meget siden sidst. Det mest nævneværdige er det øgede antal polygoner, som er skudt ind i personerne. Dette suppleres af flere animationer, der giver en øget variation. De mange små Matrix-agtige skudsekvenser er bibeholdt, og giver slagene et mere levende præg. Men desværre er effekterne lidt overbrugte, så det varer ikke længe inden det føles som overflødig ventetid. På lydsiden belemres vi med EA Sports’ obligatoriske udvalg af sange. Tiden er efterhånden løbet fra konceptet, især på Xbox, hvor man savner muligheden for at sammensætte sit eget soundtrack. Tiger Woods PGA Tour 2005 er viderebygningen af en glimrende titel. Der er ikke de store landevindinger, men alene muligheden for at gå Live burde dog retfærdiggøre købet.

Tiger Woods PGA Tour 2005Tiger Woods PGA Tour 2005Tiger Woods PGA Tour 2005Tiger Woods PGA Tour 2005
8 / 10
+